Annons

Blixt till F3HP??

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som kan rekommendera en eller flera blixtar till Nikon F3HP??

Behöver jag en adapter av något slag??

Måste jag ha en winder eller något annat för att kunna köra med blixt?
Tacksam för svar!
 
Det finns några blixtar som är anpassade till F3ans speciella blixsko, till exempel Nikon SB-16A och Nikon SB-12. Annars kan du montera valfri iso-fotad blixt (till exempel Nikon SB-28 eller Nikon SB-80dx) via adapter. Nikon har två adaptrar, AS-4 som inte ger TTL-styrning, och AS-17 som ger TTL-styrning av blixten.

Tyvärr är AS-17 dyr, annars skulle jag välja en sådan + en ISO-fotad blix, då kan du även använda samma blixt till andra Nikon kameror.

Även Metz har SCA-adapter för Nikon F3ans blixtsko (samt även ISO-fotade SCA adaptrar).

Du kan läsa lite här om några av Nikons blixtar; http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2369

Du behöver ingen winder eller något annat för att använda en blixt på F3an.

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Hej! Använder själv en F3a, härlig kamera! Jag skaffade en nikon SB-11, nikons största och värsta blixt under tidigare 80-talet. Jättestor, skruvas med en fästplatta fast i stativfästet på kameran, ger dock rejäl ljusstyrka, har med sc-12 kablen ttl, dessutom är det ingen risk att skada blixtfästet/tillbakaspolnings knoppen/lucköppnaren och allt vad denna del av kameran används till. Med de lite större blixtarna skadas lätt denna vilket man bör undvika. Bästa marknaden för att hitta begagnade blixtar är Ebay. www.mir.com.my/rb/photography har all information om blixtar till nikon du kan behöva.

Lycka till!
/Erik
 
Tack för svaren!
Till att börja med låter det som att Nikon SB-16A är att föredra, men vad är det för skillnad på Nikon SB-16A och 16B?
Finns det ingen adapter som heter AS-8?
 
Enda skillnaden mell sb-16a och b är fästet, den ena har f3 fäste, den andra universalt iso fäste (räls).
as-8 känner jag inte till, men vet att as-4, as-7 och sedermera as-17 finns, där den sistnämnda get ttl stöd med alla blixtar samtidigt som det är isofäste. De 2 andra ger ej ttl, dock är as-7 ändå inte så dum då den avlastar fästpunkten.

/Erik
 
Okej, jag förstår.
Hur är det med piratblixtarna?
Vilken piratblixt skulle vara en motsvariget till Nikon SB-28 och hur fungerar det med (pirat)adapter då??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.