Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till EOS 350D och bröllop...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tatchita

Medlem
Jag har en EOS 350D och är ute efter en blixt. Är själv mycket dålig på just canon och vill gärna höra vad ni rekomenderar.

Sedan är det så att jag ska på bröllop där de inte ska ha någon riktig fotograf och skulle gärna vilja ha lite tips och idéer vad jag ska tänka på. Har aldrig tidigare fotograferat något sådant. Tyvärr kan jag inte besöka platsen innan då jag inte vet vart det kommer hålla hus eftersom vigseln sker borgligt av hans mamma...

/Sara

När man fotar bröllop är det vanligt att både brudparet och fotografen blir nervösa, men detta verkar ju vara ett ganska litetoch informellt bröllop,sådet skall nog gå bra.

När det gäller blixt, så skulle jag rekommendera Canon 430EX, den har det mesta som behövs.

När du sedan kommer till själva fotograferingen, så finns det lite olika sätt att använda blixten på:
Först och främst, se till att den är i läget high-speed sync, annars blir det knas om kameran vill välja en snabb slutartid.

Om du har en vit vägg bakom dig när du fotograferar kan du vinkla blixten bakåt, så att blixtljuset studsar i väggen och sedan på brudparet, det ger ett jämnare trevligare ljus än rakt på. Man kan även vinkla blixten upp i taket, men det kan ge mörka skuggor under ögonen. Om du samtidigt har en vit liten pappskiva bakom blixtne så går lite mer av blixtljuset framåt och ögonen blir lite bättre.

När det gäller kamerans inställningar vid blixtfoto kan man göra det både enkelt och svårt. I många lägen blir det bra bilder med vanlig helautomatik, men mina favvisar är antingen Av eller M, där jag ställer in den bländaren jag vill ha för skärpedjupet och sedan väljer en slutartid som ger ca 1/2 -1 stegs underexponering. Det ger ofta en en bra blandning av blixtljus och naturligt ljus.

Om brudparet är långt bort och/eller man valt en liten bländaröppning (tex f8 eller f11) och man dessutom har blixten studsandes mot vägg eller tak kan det hända att blixten inte orkar (skönt med digitalt så att man ser det direkt). Då får man antingen vinkla blixten rakt fram, ändra ISO eller bländare eller gå närmare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar