Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till EOS 300D. Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

toby1

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av Denna blixt.

Försöker att hitta en blixt som klarar så mycket som möjligt för ca 2000 kr. Finns det andra förslag så skulle jag bli jätteglad för sådana med.
 
Viktigt att kontrolera att den klarar E-TTL, i annat fall kommer inte blixtfotografering att fungera med 300D.

Jag kör med en "Sigma EF-500 DG Super" som kostar mellan 2200:- och 2800:- beroende på var och hur den köps. Denna blixt är en klon av "Canon EX550".
 
Jag tror att Sigmas DG Super som Roland tipsade om är den i särklass vettigaste piratblixten idag, om man skall ha den på en digitalkamera.

Sunpakbeskrivningen nämner inget om kompatibilitet med digitala systemkameror. Det betyder med största sannolikhet att den inte är kompatibel med dem och därmed inte ger någon TTL-automatik.

Soligor 340 skulle jag nog inte rekommendera. Bara vinklingsbar i en ledd och dessutom ledtal ungefär som en inbyggd blixt när den är i vidvinkelläget vilket gör studsningsmöjligheterna rätt begränsade.
 
Typiskt att det ska finnas en kopia på 550ex som kostar lika mycket som en 420ex utan att jag visste om det, just när jag fått min 420... grrr..

men jag är nöjd!
 
Herr Åhman skrev:
Typiskt att det ska finnas en kopia på 550ex som kostar lika mycket som en 420ex utan att jag visste om det, just när jag fått min 420... grrr..

men jag är nöjd!

Nu borde väl 420ex vara billigare? Vi fick våra priser sänkta med 30% eller nåt från Canon.
 
Skillnad Sigma EF-500 DG Super & ST

DG ST modellen saknar Bracketing,Sync med andra ridån,wireless slavblixtfunktioner,manuella funktioner,stroboblixt,Lcdpanel.Styrkan går bara att välja full eller 1/16del.

DG Supermodellen kan du välja styrka i sex steg ned till 1/128del plus alla funtioner ovan och några till.Dessutom går det att ställa Zoomen manuellt vilket är bra då det går att kompensera för 1,6 cropfaktorn.

Fec går att ställa in direkt på blixten med supermodellen, för att kunna ställa in det på ST måste du ha "rysshacket i kameran".

Super går även att ha som optisk slavblixt till andra kameror som bonus(funkade med min Konica digital kd510z), tror dock inte att det går till kameror med förblixt då den ju triggar på första blixten vad jag förstår.

Ledtalet är det samma, men du tappar alla avancerade funktioner så köp Super mellan skillnaden är värd det helt klart.
 
Som manuell slav...

Den går att använda som manuell optisk slavblixt även med förblixt. Ställ bara ner styrkan till 1/2 eller mindre (det kan eventuellt vara 1/4 styrka, jag ska erkänna att jag inte minns riktigt). Visserligen så går blixten av vid förblixten men den hinner ladda om till huvudblixten.

--jalle

airborne skrev:


Super går även att ha som optisk slavblixt till andra kameror som bonus(funkade med min Konica digital kd510z), tror dock inte att det går till kameror med förblixt då den ju triggar på första blixten vad jag förstår.

Ledtalet är det samma, men du tappar alla avancerade funktioner så köp Super mellan skillnaden är värd det helt klart.
 
Ok det går att göra blixtljusmätningen innan bilden ska tas med knappen '*' och därefter invänta uppladdning av blixten och sedan ta bilden. Då löser kamerans blixt ut utan förblixt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.