Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Canon EOS 350D? Ny eller reparera?

Produkter
(logga in för att koppla)

beejay

Medlem
Hej hopp,

Jag har nu varit utan blixt till min kamera i flera månader (efter att en kompis tappade kameran med blixt i golvet på fyllan \o/ och har ingen chans att ersätta blixten) men nu vill jag köpa en ny eller köpa någon slags reservdel.

Blixten jag har är en Sigma EF-500 DG ST. Det som har gått sönder är fästet, det har spruckit. Själva plattan som man ska köra in i skårorna på kameran. Det sitter 4 st små skruvar en bit upp så de ser ut som att man kan plocka bort denna del och därför undrar jag om man kan köpa en ny sådan del kanske? Någon som har erfarenhet av detta? :)

Annars tänkte jag höra vad man kunde köpa för ny blixt, helst begagnad och för max 2000:- ~ Kollade lite på Speedlite 430 EX (är den bra?) men jag hittade bara 420 EX beggade här, är det stor skillnad? Behöver helt enkelt tips på blixt om det inte går att laga min nuvarande.

Den jag har nu är förövrigt väldigt konstig eftersom den tar bra bilder med omni-bouncen på men ljuset blir helt förskräckligt om jag tar av omni-bouncen. De blir typ matt, vet inte riktigt hur jag ska förklara det.

Ber om ursäkt för ett flummigt inlägg, men är tacksam för svar iaf!

Tack,
Björn Jonsson
 
Blixtskofoten bör inte vara dyr. Läste här på forumet att till en Canon kostade den typ 20 kr. Ring/mejla till Sigma support.
Att du inte hittar en begagnad Canon 430 kan bero på att ägarna till den är för nöjda med sin blixt (jag är en av dem). Utan att veta för mycket om Canon 420 kan jag ändå säga att 430 har fler inställningsmöjligheter tack vare att man satt en display på blixten. 430 ska desutom vara mer anpassad till digitala kameror.
 
EX men inte EZ

Dez skrev:
430 EX är fin..

420EX (liksom alla "EX") fungerar utmärkt till alla digitala EOS kameror. Jag tror det är en något enklare E-TTL mätning på 420 jmfrt med 430 men det är marginellt och knappast något man i praktiken märker av. Det du inte får köpa är "EZ" serien. De fungerar inte med digitala EOS kameror.

Priser:
430EX säljs inte ofta. Köpte själv en i juni för 2000.- men det var enda på fotosidan under hela våren.

420EX säljs oftast för ca 1400.- utan omni
finns en lite dyrare (prutmån?) just nu: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=45609


550EX kan du kanske få för 2400.-
580 EX har jag aldrig sett beg (vem vill sälja en så fin blixt? :)
 
Senast ändrad:
tillägg

430 är jmfrt med 420 lika som 580 jmfrt med 550:
lite mer finesser och enklare handhavande tack vare bättre display. Mindre och smidigare. För båda gäller at gamla modellerna kräver tryck på två knappar för att vrida resp vinkla huvudet. PÅ de nya görs båda rörelserna mha en knapp.
Du kan läsa "allt" om Canon blixtar här:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
 
Jag får tacka så mycket för svaren.

Ekonomin tillåter nog bara en 420EX beggad nu ändå. Men med min 350D så blir resultatet nog desamma oavsett blixt!

Vill dock byta upp mig från Sigma till Canon då de känns tryggare! Hittar inga "fötter" till min sigma. Har skickat iväg ett mail till info@.. men fick bara tillbaka att det inte funkade att skicka mail till dem. :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.