ANNONS
Annons

Blixt till canon 1100d.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena jag är nybörjare inom fotografering och fotar de mesta , köpte till ett canon fast 50 1,8 och tänkte prova på lite mer poträtt foton/ modell foton, tanken är då utomhus på tjejer ,killar ja allt :p och fotar även lite bilar osv . Tänker jag har prova använda inbyggda blixten lite men tycker aldrig det blir bra riktigt .

Min fråga är då äre värt och lägga 4300kr på speedligt 580 ll ( inte säker på siffran ) eller ska man lägga 2400kr på speedlight 430 ll ?

Tanken är och kunna plåta modeller i motljus och även kunna mjuka upp skuggor osv . Sen är juh blixt alltid ett plus och kunna leka med i det mest man fotar ?

Tack på förhand mvh fredrik

En begagnad 430EX II skulle jag rekommendera. När du sedan känner att du vill ha slavfunktionen kan du köpa antingen en blixtsändare eller en 580 :). Du borde kunna få tag på en 430 runt 1500 kr.
Den enda nackdelen med 430 i ditt fall är att den inte går att vinkla fullt upp i vertikalt läge, vilket man ofta vill kunna göra när man fotograferar porträtt. Anledningen till att du vill kunna rikta om blixten är att du vill få en annorlunda ljusspridning. Om du tror att du kommer sakna detta får du nog tänka om, då 580:n klarar detta.

Har båda blixtarna och om du jämför blixtstyrka så är det inget du kommer känna någon avsaknad för med 430. Bara om motivet är långt ifrån dig.

Se till att köpa en bouncer till blixten om du inte får med vid köp!

Jag köpte en Dörr daf42 som är ett budgetalternativ till Canons blixtar (1300 på cyberphoto).
Den funkar för mig att fota porträtt och inomhusbilder med och jag är nöjd med den.
Dock har inte jag några krav på trådlös kommunikation mellan kamera och blixt osv utan är nöjd att jag kan ställa styrka och vinkla blixten i höjd och sidläge...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C

Tack för snabba svar asså jag har pengar till vilken av dom som helst så de e inget problem frågan e om de e värt de ? Och om 580in behövs va säga ? Frågar om båda för har pengar till båda mvh fredrik

580 är en bättre blixt men äter mer batteri och är ganska klumpig. Sägs vara vädertätad vilket kan vara en fördel.

430 är oftast tillräckligt stark men kan inte vinklas fullt uppåt i vertikalt läge (höger horisontalt sett) vilket för mig personligen är ett stort problem då jag riktar blixten i taket vid inomhusporträtt. Den äter inte lika mycket batteri och är lättare och smidigare än 580. Dock inte vädertätad.

Eftersom blixten skall användas till porträttfoto tror jag att du kommer vilja ha en blixt som går att vinkla fullt åt alla håll. Av dessa 2 är 580 den enda. Det finns ju dock vissa piratblixtar men då kan det saknas TTL (snabbt översatt auto)-funktion, vilket är till stor nytta.

Begagnade 580EX II brukar gå från 2500 och uppåt vad jag vet.

Jo som sagt vi får tack för svaren i alla fall , är de alltså värt att satsa på en 580exll för att få till jätte porträtteras/modell bilder ? Eller är de nå annat som är värt först gillar att fota ute och tänkte även prova lite mer kvälls foto med blixt sen :-D

Jo som sagt vi får tack för svaren i alla fall , är de alltså värt att satsa på en 580exll för att få till jätte porträtteras/modell bilder ? Eller är de nå annat som är värt först gillar att fota ute och tänkte även prova lite mer kvälls foto med blixt sen :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar