Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Canon 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag ska satsa lite pengar i en blixt till min kommande 10D. Jag funderar på Canon Speedlite 420EX eller Speedlite 550EX.

Någon som har erfarenhet från någon av dem? Jag kommer mest att fota mode och press.

Canon Speedlite 550EX är ganska dyr, är den värd tusenlapparna i skillnad till 420EX?

//Jessica
 
Jag har en 420 EX till min 10D. Jag gillar egentligen inte blixtbilder så mitt val var enkelt. Vad är 'mode'? Ska du plåta med indirekt ljus, litet paraply etc. kanske du behöver den kraftigare 550EX men den är ju dyrare. En fördel är att det går att ställa ljuset 'manuellt' på den. Köper du en 420 OCH en 550 kan du använda 420 som en avancerad slavblixt.
Låt plånboken och behovet styra.
 
Hej Mats!

Jag tycker egentligen heller inte om att använda blixt men ibland kan det vara bra :)

Jag kommer mest att fota press, och då behövs kanske ingen dunderblixt? Mode tycker jag om att fota för att det är kul. Jag har varken bra utrustning för det ändamålet eller studio.

Men om några år kanske jag vill fota mer mode, det är svårt att veta nu...

Vad använder du din 420 EX till?

Mvh
//Jessica
 
Jag var också en kille som inte gillade blixtbilder men efter det att jag köpte min 550EX til min 10D han jag totalt ändrat uppfattning. Jag använder nu blixten i många fall då jag inte trodde att jag behövde den och bilderna blir mycket bättre. Motljus är bara ett tillfälle då bllixten är guld värd.ETTL fungerar super. Jag vet inte hur bra 440EX är men jag skulle satsa på 550an eftersom man då kan använda studsande blixtljus även i större lokaler. Köp den dock inte på expert som jag gjorde utan köp den på cyberphoto, då kan du spara en tusenlapp.
 
Hej Tomas!

Ja, använder man blixten på rätt sätt vid rätt tillfällen kan den faktiskt göra underverk.

Jag kommer troligen att skjuta till 1500:- mer och köpa 550 EX. Man brukar ju få för det man betalar...oftast iaf :)

//Jessica
 
Jessica_ skrev:

Men om några år kanske jag vill fota mer mode, det är svårt att veta nu...

Vad använder du din 420 EX till?

Mvh
//Jessica
Jag har knappt använt den sedan jag köpte den för ett år sedan. Det var ett impulsköp när jag var i New York och den kostade där bara 1700:-. Nu har jag ju nyss fått min 10D så jag ska försöka använda den mer nu.
Jag tror den kommer till användning inomhus(förstås) vid fester och så samt till att släcka skuggor i solljus. Den verkar kunna blanda ljuset med omgivningsljuset perfekt och det går att ställa blandningen med kameran. Den fyller nog mina behov ett tag.
Ett tips kan vara att använda (dyra) litiumbatterier i AA-storlek till den. De kan ligga >många< år utan att självurladda och är framför allt väldigt lätta. Bra när blixten är så tung ändå. Jag som använder blixt så sporadiskt tycker de är helt perfekta.
Både 420 och 550 är bra köp. Har du råd och plats med en 550 så köp den. Den har mer krut och en stor fin display om inte annat :)
/ Mvh Mats
 
Spar pengarna! En 420 EX räcker långt. På Länstidningen i Södertälje kör de 420 EX och det funkar fint. Jag tycker mest att mina 550:eek:r är jobbigt stora och tunga.
 
Jag har en 420EX, tycker den funkar bra. Har bl.a plåtat scenframträdande och klarar detta mycket bra. Är mycket snabb med friska batterier.
 
Vet inte om man kan koppla extern strömförsörjning till en 550EX....Kan man detta är det en stor fördel om man plåtar mycket!
 
Jag är mkt nöjd med min 550 EX som jag kör ihop med EOS 300 och powershot g2.

Personligen gillar jag dock så mycket blixtbilder som möjligt!
 
sen kan ju piratdelar vara värt att kolla på som Sigma EF-500 och Metz 54MZ-3
 
Jag har själv beställt Sigmas EF-500 DG Super. Den ska innehålla samma funktioner som Canons 550EX. Dock saknar jag ett zoomläge för 24mm. Men den kostar 2100:- hos björns foto o video.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.