Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till 40D??

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen ska man också betänka att såvitt jag vet är ledtalen beräknade med tanke på att det ska finnas väggar och tak som blixten kan reflekteras i, på vägen till motivet. Så ställer du dig på en fotbollsplan utomhus får du inte så mycket räckvidd som ledtalet kan förleda dig att tro. Men blixtmätningen fungerar ju ändå, så blixten krutar på för att belysa motivet, så länge styrkan räcker.

Sen finns det optik som man kan dänga på en blixt, för att förlänga räckvidden. Påminner lite lätt om en luftvärnsstrålkastare från andra världskriget.

På Wilhelms 450D räcker det dessutom att optiken har 65 mm brännvidd, för då ser en APS-C kamera lika mycket som en fullformatare gör vid 105 mm. 580 EX II kan ställas in så att den använder 105 mm-läget då, i och med att den vet att det är en APS-C kamera som den sitter på.

Hmm, det där sista är jag inte säker på. Nu har jag ingen 580 men den liksom min 430 måste ställa in blixtzoomen efter objektivet (ja, det finns säkert div manual overrides men jag menar normalt sett). Brännvidden kan även läsas av i displayen på blixten - och det bör då rimligen vara samma värde som kan läsas av på objektivringen. Jag tror att det samtal blixt har med kamera så talar kameran snällt om för blixten, "tjena jag är förresten en APS-C, så du vet". I det läget ska zoomkonen i blixten flyttas olika beroende på FF eller APS-C. Rimligen. Annars skulle blixten kasta fotoner i en onödigt stor tratt till ingen nytta, och räckvidden gå ner.

Det här är alltså inget jag vet, men hur tänkte dom annars på Canons speedlightkontor? Min enkla 430EX är så avancerad att jag inte ens lärt mig 1/10 av alla funktioner. Har inte vågat trycka på alla knappar ännu, dom är så många.

Ja, det du skriver är precis hur det fungerar, och det är det jag försökte förklara, jag också.

Om du sätter en EF 24-105 mm f/4L IS USM på kameran, så visar blixten hela tiden den brännvidd du har zoomat optiken till. Men om den lilla cropsymbolen visas i blixtens display står blixtens reflektor inte i motsvarande läge, utan den har redan zoomat längre än vad det står i displayen. Du kan höra det, om du vill, om du provar just den kombinationen. Du har ju en 24-105 numera, så det är lätt gjort. Lyssna på zoommotorn i blixten, så hör du att den inte flyttar reflektorn när du passerat 70 mm eller så på objektivet, trots att displayen känner av lägena 80 och 105 mm också. Men om du stänger av APS-C-anpassningen i blixten (på en 580 EX II är det C.Fn-9-1), kommer blixten att zooma med optiken hela vägen. Just området 24-105 mm är ju precis det som täcks in av blixtens reflektorzoom, men då under förutsättning att man kör med fullformat. På en APS-C är det snarare EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM som någorlunda täcker in utlysningsområdet som 580 EX II har.

Brännvidden som visas i blixtens display är dock alltid den man ställer in på objektivet, oavsett reflektorns verkliga läge.

Sen spelar detta ingen roll, eller i alla fall en betydligt mindre roll, när man kör med indirekt blixt.

;) stämmer säkert utmärkt- det lät iaf som en logisk förklaring. Jag har någon underlig motvilja emot blixtar och antar att det är därför jag undvikit att lära mig något om dem.... Dock så är de nödvändiga ibland och kan även vara bra i lägen där de inte är nödvändiga så lika bra att försöka lära sig lite iaf....

Såna som hatar blixteffekten ska prova att aldrig använda blixt inomhus, men blixt utomhus när det är väldigt soligt och massivs av skuggor som man helst hade velat slippa.

/Rommél

*ler* Jag försöker - tog 100 blixtbilder utomhus i dagsljus igår faktist, men de blev trist med tanke på ungarnas reflexer på overallen som lyser upp, men annars bortsätt ifrån det så är det helt rätt som du säger - blixten kan vara till hjälp, men lära mig tycka om blixt är svårt....

Japanphoto på Sveavägen i sthlm säljer fortfarande Canon 430EX för bara 1498 kr, de hade ett antal kvar till det priset, och är nog det bästa som man kan hitta nu. Rekommenderas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar