Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till 40D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Saeco12

Aktiv medlem
Tänkte utöka fotoväskan med en blixt.

Har läst om produkter med dubbla blixtar, som dels lyser upp "runt om" men även rakt på objektet. Är det bra?`

Ös på med er kunskap och erfarenhet om blixtar till min kamera. Förklara gärna lite teori, varför en viss blixt är bättre än någon annan (så jag lär mig mer om ämnet).

Kanske skall det vara en som går att ta bort och köra med sladd?

Pris runt 3-4000 kr
 
jag tycker att 430ex är lite för dyr... Du får en Sigma 530 Dg super för samma slantar (give or take)... en bra mycket mer avancerad blixt (lite sladdrig i byggen dock).
 
580 ex II kan man få ny för 4000 om man är lite envis. Till 40D är den helt oslagbar!

*Högt ledtal
*Zoomar styrs av kameran om du vill
*Vidvinkelskiva som funkar ner till 14mm
*Perfekt vitbalans
*Många roliga funktioner
*Bra snabbfäste
*Tung
*Stor
*Dyr
 
430EX fås för 2000:- över disk nu när II:an precis kommit (kosmetiska skillnader i huvudsak). Mycket blixt för pengarna. En omnibouncer på e-bay för 3 dollar inkl porto skulle jag lägga till. Ger mycket trevligare och mjukare blixtljus bra för tex personbilder.

Listan blir som ovan, fast ledtal 43 till halva priset s.a.s. :)
 
Jag kapar tråden lite, sitter också med en 40D och funderar på ett blixtköp, och kastar in en fråga.
Om jag förstått saken rätt kan man med 430 EX-II styra blixten från kamerans menyer, finns det fler skillnader mellan EX och EX-II?

Hur viktig är egentligen funktionen att kunna styra blixten i kamerans menyer? Oslagbart eller kanske mest en rolig grej som kan vara praktisk ibland?
 
Hittade den här jämförelsen. Praktiskt vet jag inte, har bara använt en blixt åt gången. Prisskillnaden är mindre än jag trodde, 300:- mer för den nya. Så det kanske blir ett bättre val, lite snabbare uppladdning, snabbfäste. Plus styrbar också via kamerans menyer (40D/450D och framåt), inte bara från knapparna på baksidan.
 
- 20% kortare uppladdningstid mellan exponeringarna
- Tystare än föregångaren
- Förbättrad/stabilare blixtfot
- I manuellt läge kan blixten finjusteras med 1/3 steg
- Blixten kan styras fullt ut via menyn på kameran (där kameran stöder detta).
Ser att FotoKungen säljer den för 2290:- inkl frakt.
Detta är nog den mest prsivärda blixten till en 40D.

Vill du ha "top of the line", köp en 580EX-II.
 
Tack för svaren .. börjar bli klokare.

Kan någon av dessa fjärrstyras trådlöst, så jag kan ha dem "offkamera"?
 
Jag har en Nissin di622 till min 400D funkar säkerligen på din 40D isåfall.
Helt nöjd med den utom att jag inte verkar få den att fungera med 2:a slutarridån.
Iaf så kostade den mig 1000 kr. Ser nu att priset ökat till ca 12-1300 kr. Men visst är den prisvärd! Funkar även som en svalvblixt.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13811

/Rommél

Håller med om att di622 är kalas, enkel och inte så mkt inställningar, men fungerar topp. Hade den till en 40d och var väldigt nöjd, har även en 580EX II, men använder även di622:an förvånansvärt ofta.
 
Som slav kunde jag tänka mig någon enklare blixt, men efter årtionden med skitblixtar måste jag säga att jag älskar 580n. Likssom en annan sak att inte behöva bry sig om en massa saker, blixten bara presterar och räckvidden! Man kan lysa upp på 90 meter håll med f4 på 105 mm och ISO 200. inget jag är van med iaf...
 
Val av blixt!

Jag hade köpt en beg Canon 580ex. Jag har både 580ex o 430ex. Knapparna på 430n är inge bra.. Svåra att komma åt och att använda. Men den är lagom stor.. Den är lite mindre än 580n. 430n är enkel att använda..
Jag fotar lite "studio" bilder då är 580 att föredra! Jag kör med en kaffebrus sändare på 580n och 430 som slav. De fungerar inte att sätta sändaren på 430n för då får 430n toppspinn! Och börjar leva sitt eget liv! Sen är de så med Canons blixtar att de inte fungerar helt hundra när batterierna börjar bli dåliga..Då går blixten av lite hur som helst!
580ex II har en blixtkabel ingång på sidan som är bra att ha. Så slipper du sätta på en slavsko om du får för dig att köra med en sändare som jag gör.. Så en beg Canon 580 EX II hade jag köpt. Du borde få tag på en för runt 2500-3000 kr.

// Martin
 
Oooppppss.. En sak till.. Glömde skriva det viktigaste varför du ska välja en 580 istället för en 430! Du kan inte styra en annan Canon blixt med en 430 men det kan du med en 580! Du kan bara köra 430 som slav och inte som master! 580n kan både köras som slav o master. Canons blixtar styr sina master o slav funktioner via sitt ETTL system.

// Martin
 
Som slav kunde jag tänka mig någon enklare blixt, men efter årtionden med skitblixtar måste jag säga att jag älskar 580n. Likssom en annan sak att inte behöva bry sig om en massa saker, blixten bara presterar och räckvidden! Man kan lysa upp på 90 meter håll med f4 på 105 mm och ISO 200. inget jag är van med iaf...

Hur räknar man ut det där? Att ledtalet delat med F ger räckvidd har jag hört. Men då med "normalobjektiv" och ISO100. Cropfaktor spelar kanske också in?

580EX skulle alltså räcka 14.5 meter med normalobjektiv och ISO100. (58/4=14.5), 430EX ger pss 43/4=11.75 meter.

Dubblat ISO (tror jag) gör faktor 1.4, dvs 580EX skulle nå 20.3 meter vid ISO 200. Men så kommer det där med zoomen uppå det...
 
Jag har aldrig riktigt fattat hur man räknar på ledtal och sådant, många faktorer påverkar räckvidden, men 580 når långt iaf.
 
Ledtal är enkelt om blixten har 100 i ledtal så räcker den 100m om du har bländare 1 om du har bländare 4 räcker den 25 meter.
Och om du dubblar isot så multiplicerar du om ledtalet med 1,4.
 
Man ska även tänka på att 580 EX II har ledtalet 58 enbart när den är zoomad till max, alltså motsvarande 105 mm brännvidd (FF). Jag har en Metz som "bara" har ledtal 45, men när man kollar lite mer noga så har Metzen det när den lyser ut 35 mm (på fullformat). Då har en 580 EX II fjuttiga 30. Allt detta vid ISO 100, då.

Men på ISO 1600 och med lagom teleobjektiv på har en 580 EX II alltså ett ledtal på över 200, så då räcker den tämligen långt.
 
;) stämmer säkert utmärkt- det lät iaf som en logisk förklaring. Jag har någon underlig motvilja emot blixtar och antar att det är därför jag undvikit att lära mig något om dem.... Dock så är de nödvändiga ibland och kan även vara bra i lägen där de inte är nödvändiga så lika bra att försöka lära sig lite iaf....
 
Man ska även tänka på att 580 EX II har ledtalet 58 enbart när den är zoomad till max, alltså motsvarande 105 mm brännvidd (FF). Jag har en Metz som "bara" har ledtal 45, men när man kollar lite mer noga så har Metzen det när den lyser ut 35 mm (på fullformat). Då har en 580 EX II fjuttiga 30. Allt detta vid ISO 100, då.

Men på ISO 1600 och med lagom teleobjektiv på har en 580 EX II alltså ett ledtal på över 200, så då räcker den tämligen långt.

Aha. Så ska man vara petig blir det då så här. Med ISO 1600 så innebär det att vi dubblat ISO 4 ggr. Då blir det 4 ggr längre ledtal. Exakt: "roten ur 2 upphöjt i 4" (*), vilket ger precis 4. Ledtal för 580 då 232. Bländare 4 ger då 58 meters räckvidd (232/4). Med F/2.8 får vi imponerande 82.9 m (232/2.8). Allt på 105mm brännvidd. Vet man bara var älgen står i mörkret ska det alltså vara möjligt att belysa den 80 meter bort om man accepterar ISO 1600 och har spenderat massa pengar på ett 70-200F2.8L tex.

(*) härifrån kommer faktorn 1.4 som beror på att ljuset avtar kvadratiskt med avståndet = ren fysik. Ljuskvantiten avtar proportionellt mot avståndet i kvadrat. Och roten ur 2 är ca 1.4.

I mer praktiska blixtsammanhang hittade jag ledtal vid mer "normala" brännvidder 35/50mm. Då är ledtalet för en 580EX runt 39 och för 430EX 32. Det betyder då vid tex 200 ISO och en bländare på 4 att dom når 20 m resp. 16 m.

För vidvinkel (14mm) blir ledtalen 15 resp 11. Räckvidden blir med samma förutsättningar 7.5 resp 5.5 m. Då ska man nog fälla ner vv-fläppen alternativt sätta på en omnibouncer. Men man kan konstatera att båda blixtarna klarar av att fylla ett normalstort vardagsrum med ljus när det är dags för julaftonsbilderna. Om nu nån tvivlade på det. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.