Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt problem D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Vejto

Medlem
Jag har fått ett problem med min inbyggda blixt på min Nikon D40, hade hoppats ni skulle kunna hjälpa mig lite.

Grejen är att när jag till exempel kör på auto, då kameran själv bestämmer blixt eller inte, vill kameran ha blixt så klickar den som håller blixten till och blixten kommer upp. Detta händer när jag trycker ner avtryckaren halvt. Trycker jag sen ner helt så tar kameran en bild men blixten blixtrar inte.

Jag trodde då först att blixten hade gått sönder. Men när jag sen tryckte ner avtryckarna halvt när blixten redan var upp så klickade det till igen.Vilket det gjorde varje gång jag tryckte ner halvt.

Samma sak händer när jag kör manuellt, fast då trycker jag på knappen som fäller upp blixten. Fortsätter jag trycka så klickar det som att fälla upp blixten men blixten är då redan uppe. Normalt så brukar det iaf inte klicka till.

Jag har testat att inte köra ttl utan istället med manuella inställningar. Jag har dock inte lyckats få nån blixt att fungera...

Jag tror alltså att problemet ligger i att kameran inte känner av att blixten är uppe och därmed inte avfyrar den. Det finns dock möjligheten att blixten har gått sönder.

Mina sista bild jag tog innan detta problemet kom var en blixt bild... sedan dess har den varit helt skyddad så jag fattar inte hur det kan ha hänt. Jag skulle gissa på att det är något mjukvaru fel men jag har testat att uppgradera firmwaren utan resultat.

Några förslag på hur man kan fixa det? Eller ska jag lämna in den på lagning?
 
Knacka, vicka ock vrid lite på blixten och hoppas på glappkontakt...

Låter iaf som att du har helt rätt i att den inte känner av att blixten är uppe...
 
Hmm, inget resultat...

Hittade för övrigt en återställningsknapp, funkade fortfarande inte :(

Några andra förslag nån? Eller ska jag lämna in den på reperation?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.