Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt-PC-kontakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

shonokij

Aktiv medlem
Är det någon som vet var man kan hitta ett sådant där sync-jack?
Har googlat i timmar men det verkar vara smått omöjligt att hitta?

De jag hittar på typ Elfa kostar över 1000:- och är gängade...

Fotoaffärer?

Bygger slavblixt trigger.
 
Nä, kanske inte fotoaffärer, men väl en kameraverkstad (gärna lite äldre). Borde vara bästa möjligheten. Generellt sett brukar kameraverkstäderna inte gärna sälja reservdelar vidare, särskilt inte märkesverkstäderna (det verkar som att de riskerar att inte få köpa reservdelar själva då).

Men varför vill du bygga en slavblixt-trigger själv? Det finns väl hur många sådana som helst att köpa färdiga, för småpengar? Eller är du ute efter någon sorts specialare som du inte hittar färdig?

Ifall det inte handlar om något du planerar att tillverka och sälja utan bara om några enstaka ex. för din egen del, så kan du ju alltid köpa någonting billigt och slakta.

T.ex. en blixtskoadapter med PC-uttag. De kinatillverkade brukar gå att få för typ 250 till 400 kr eller så. Har själv ett par extra sådana liggande som jag aldrig behövt använda. En av dessa kan du ju få för 150 kr om du vill. Men visst, lyckas du fjäska med något fotoreparatörsställe så borde det bli billigare (dock inte säkert).
.
 
Tack för tipset!

Ska höra mig för med någon affär i stan.

Bygger själv för att det är kul!
Plus att det kostar typ 50:- att få ihop det hela.

Jag kan alltid klippa sync-kabeln och koppla den direkt till slavblixtlådan - Vilket borde vara det enklaste. Men då pajar jag en fin sladd. Får se hur det går. Men det blir nog enklast.
 
Kolla på Kaffebrus. Kostar runt 100:- finns lite olika typer av "sockerbitar" att sätta kamerablixten på (även med slavfunktion, som är fint att använda på gamla externa blixtar man hittar för 50-lappen på loppis etc).

Vet iofs inte exakt hur du tänkte koppla prylarna, men kolla gärna på en Cactus-radiosändare för ~550:- eller vad det kostar. Då kan du trigga din externa blixt trådlöst. Fungerar mkt bra och enkelt att använda. Använder både till vanliga kamerablixtar och studioblixtar.
 
PC-hona

Är det någon som vet var man kan hitta ett sådant där sync-jack?
Har googlat i timmar men det verkar vara smått omöjligt att hitta?

De jag hittar på typ Elfa kostar över 1000:- och är gängade...

Fotoaffärer?

Bygger slavblixt trigger.

Ja, jag håller på att dels utveckla en slavtändare som skall bli mycket mer störljusokänslig än alla kommersiella (i blixtar) jag hittills testat. Projekt två är en sladdbaserad multiblixttändare där en sladd skall tända flera blixtar. Min skall vara elektronisk med separata kretsar för varje extrablixt, och det skall fullständigt kvitta vad för (gamla) blixtar jag använder oavsett tändspänning. De skall vara isolerade från varandra. Därför behöver jag en bunt PC-honor, typ från skrotade kameror. Skrota nya dyra sladdar känns inte bra, dessutom dyrt
MVH Robban
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.