Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt på helkropps modell

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Köpte mig ett par 400ws studioblixtar före jul. Elinchrome D-lite4 med softboxar. har även köpt en större softbox 150x90 tror jag att den är.
Har kollar runt lite om hur man ska belysa en modell men kan mest hitta uppställningar för porträtt.
Hur gör jag om jag ska fota en stående modell, eller en som sitter på knä eller halv ligger i en soffa tex.
Det känns som att runtomkringljuset blir viktigare här, svårt att belysa modellen helt och enbart med två blixtar eller?
Om man har brist på utrymme i studion(mitt vardagsrum) så kanske man ska skippa bakrunden helt och försöka få till en bra bild i soffan istället? Vad tror ni..

Har även en liten 430EXII som man kan använda som komplement och reflektorer. Har även två ca220cm breda pappersbakgrunder i svart och vitt.

Nån som har tipps på vart man ska börja? Länktipps? Saker att tänka på?

Ett normalt scenario är två blixtar framifrån, i 45 graders vinkel mot modell, varav en är på något lägre effekt för att ge lite skuggsida åt ena halvan av modell. En extra blixt mot bakgrunden kna vara bra, räcker med en enkel kamerablixt då den inte behöver diffuseras, kanske med en Pringles-snoot på ( Pringls-förpackningen är bra och billig som snoot, dvs att begränsa ljusspridningen ) ).

Du får ev öka avståndet till model från blixt så ljuset sprider sig till helkropp, men det borde inte vara nåt problem med din stora softbox.

Ett normalt scenario är två blixtar framifrån, i 45 graders vinkel mot modell, varav en är på något lägre effekt för att ge lite skuggsida åt ena halvan av modell. En extra blixt mot bakgrunden kna vara bra, räcker med en enkel kamerablixt då den inte behöver diffuseras, kanske med en Pringles-snoot på ( Pringls-förpackningen är bra och billig som snoot, dvs att begränsa ljusspridningen ) ).

Du får ev öka avståndet till model från blixt så ljuset sprider sig till helkropp, men det borde inte vara nåt problem med din stora softbox.

Ska man rikta rakt framifrån. Från kanske 30cm från backen eller ska man vinkla softboxen snett uppifrån ner mot modellen?
Lite samma uppställning som när jag fotar porträtt fast jag använder en reflektor istället för en andra blixt. Blir det mindre kontraster och mindre skuggor på bakrund om man använder två blixtar kanske..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar