Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt och tillbehör vs Ett bra telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Får loss lite pengar i april, tänkte investera det i lite kamera saker. Min fråga är vilket utav dessa jag kan växa mest som hobbyfotograf.

Alternativ 1: Blixt Speedlite 430EX II, Objektiv EF 50mm f/1.8 II, 2gb minneskort, batterigrepp och batteri.

eller

Alternativ 2: Canon EF 70-200/4,0 L USM

Vilket skulle ni rekommendera för en nybörjare?

Budget ca 7000:-

MVH Christian

Hänger väl mycket på vad du fotar. Inomhus där du vill ha blixt eller sport där du behöver telezoomen?
Telezoomen 70-200/4 finns ju begagnad väldigt ofta vilket gör att du kan köpa allt du listat kanske?
Batteri o greppet tillför väl inte värst mycket till själva fotandet.

Hänger väl mycket på vad du fotar. Inomhus där du vill ha blixt eller sport där du behöver telezoomen?
Telezoomen 70-200/4 finns ju begagnad väldigt ofta vilket gör att du kan köpa allt du listat kanske?
Batteri o greppet tillför väl inte värst mycket till själva fotandet.

Jag fotar allt från portrett till landskap, fast det är nog mer landskaps bilder. Blixten ska jag ha mesta dels när jag fotar inomhus och på natten när jag vill ha ett portrett med lång slutartid.

Sport fotar jag dock aldrig.

PS: Hur stor är skillnaden i bild kvallite om man jämför mitt 18-55 kitt objektiv och ett i L serien? är den mycket synbar?

Jag tycker du skall satsa på en bra blixt. Faktum är att du kommer att använda den väldigt mycket utomhus om du tar porträttbilder. Allt för att lätta upp skuggorna lite och ge ögonen det där lilla extra blänket.

Skillnaden mellan ditt kit objektiv och ett L-objektiv är stor. Man kan väl säga att ditt kit objektiv ligger längst ut i ena kanten och ett L-objektiv längst ut i den andra kanten.

Förslag till prio ordning

1. Blixt
2. Reflexskärm ca 90 cm - helst med stativ och hållare
3. Objektiv - vidvinkel för landskapsfotografering
4. Batterigrepp + extra batteri
5. Minneskort

Blixten och reflexskärmen är väldigt användbara vid porträttfotograferingen och ganska användbara vid landskapsfotografering när det gäller mindre "vyer". (detaljer)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto