Advertisement

Annons

Blixt och stativ... lite hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

annae

Avslutat medlemskap
Hej,

Har hittat dessa två i en annons tillsammans med ett kamerahus jag vill ha. Jag har inget stativ och inte någon blixt heller så jag undrar i fall någon kan tala om för mig om dessa är något att ha och vad jag ska ge för dem begagnade.

blixt: Sunpak B 3600 AF-Blixt

stativ: Kameratativ Slik 35DN (säljaren har själv skrivit att det är ett "rejält kvalitetsstativ")

MVH/Anna:confused:

Hej!

Jag har själv ingen aning om hur dessa är. Om du inte har testat att söka produkterna på google´s söktjänst så kanske det kan vara nåt. Den brukar hitta det mesta. Där kanske finns något test som du kan dra slutsatser ifrån.

Klicka gärna här ----> www.google.com

Sunpak 3600 AF , är gjord till en AF kamera med inbyggd hjälpbelysning (IR) till kamerans AF. Siffran antyder att ledtalet förmodligen ligger på 36.
L-foto säljer sådana för 800-1000:- borde ligga runt 600-700 begagnad.
Den har inte zoomfunktion (om den inte heter PZ)

Slik är ganska kända, gör alla typer av stativ.

60cm hopfällt, max höjd 170

Verkar vara ett helt Ok stativ.

Dock inte mer än 300:- Då du får ett nytt stabilt för 600:-

vad betyder det att ledtalet är 36? och vad betyder det att blixten har/inte har zoomfunktion?

/Anna

annae.Ledtalet är bara ett sätt att beskriva blixtens ljusstyrka. En inbyggd blixts ledtal ligger runt 12 (ISO 100). En bra blixt har ett ledtal upp mot 50 (ISO 100) eller mer. Ledtal 36 är ingen superblixt men den kan väll duga....
Om blixten har zoom funktion så betyder det att man kan syra spridningen på ljuset. Antingen så att det sprids för ett mera vidvinkligt objektiv eller att det konsentreras för ett mindre tele, så att det blir starkare och når längre.

Jeppe. L-foto säljer väll bara begangnat!

Lite fel av mig kanske: Blixten kan mycket väl ha ett zoomhuvud, men inte motordriven. Då skulle den hetat PZ=PowerZoom

Vidare till frågorna.
Ledtal= Hur mycket ljus blixten kan avge , mätt vid iso 100.
Man kan säga att ledtal
>20: är en svag blixt (sådana som sitter monterade på många kamerahus idag)
20-30: är en normal blixt
<30: är en kraftig blixt.

Zoomfunktion på blixten är när blixhuvudet kan anpassa sig till vad du satt zoomobjektivet på. T.ex. vid 28mm krävs en vidare spridning av ljuset och även mindre ljus då man brukar vara ganska nära med ett vidvinkel.
Vid 50 mm fungerar blixten normalt och vid 70/80mm har du max styrka på blixten men inte så stor spridning på blixten.
För att detta skall fungera krävs för det mesta att blixten är anpassad efter kameran. Detta gäller när blixt-zoomen är motordriven.
Om du har manuell inställning på blixt-zoomen så spelar det ingen roll för då ändrar du det själv vid exponeringen. (Lite mera pillande).

Hejsan, slik stativ är inget att rekomendera, dom håller inte så länge. köp hellre ett manfrotto 144 om du vill ha ett stativ som håller i många år.

Ha det bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar