Annons

Blixt och användningsområden

Produkter
(logga in för att koppla)

Malton

Ny medlem
Hej folket.

Jag har en fråga ang. blixt och dess användningsområden. Jag själv funderar på att införskaffa en Nikon D70 tillsammans med två objektiv och en skoblixt (Nikon Speedlight SB-800)

Frågan är då, som den amatör jag är, när använder man blixt. Är det enbart i mörkare situationer eller kan man använda den i ljusa för att... ?
Det är gr8 om du från botten förklarar.

Jättetacksam för svar / Malton

Hej!
Blixt kan användas av många anledningar. Bland annat för att ordna med ljus om det är för mörkt, precis som du skriver. Man kan också använda den för att "lätta upp" skuggor när man plåtar i motljus eller liknande. Man avnänder också blixt för att frysa rörelser.

Nu är jag inte säker men jag har för mig att D70 har inbygd blixt. Mitt förslag är att du börjar med den innan du lägger 4000 på en extern blixt. Fördelarna med en extern är visserligen stora, (minimerar röda ögon, kan undvika rakt på ljus med slagskuggor, kan användas bredvid kameran, osv) men det kan vara bra att behärska tekninken innan du blandar in en extern blixt som kräver en annan hantering och inställningar.

Hoppas att det var någorlunda begripligt, och så vill jag passa på att gratulera till ett ypperligt val av märke, Nikon :)

Greve Nickon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar