Annons

blixt - kort skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnicaÅ

Medlem
Om jag fotograferar med blixt (canon 430 EX II), kan jag då få kort skärpedjup (om jag ställer in bländartal 1,8 ex)?
 
Med ett tillägg: det beror på hur ljust det är när du fotograferar.

Om det är såpass mörkt att kamerans normala automatik kan ge dig en vettig exponering med bländare 1,8 och en slutartid på max 1/250 eller liknande så går det bra. Om det däremot är fullt solljus så att bländare 1,8 ger dig en slutartid på säg 1/2000 så kommer blixten ändå ge dig en slutartid på 1/250 eller liknande, med kraftig överexponering som följd. Detta beror på den s.k. sync-tiden. För att råda bot på detta måste du ställa in kamera/blixt för "high-speed sync" (vet ej vad Canon kallar det). I detta läge kan kameran synka med blixten på alla slutartider, även snabbare än normal synctid. Värdefullt när man t.ex. vill använda blixten för upplättning i dagsljus med stora bländaröppningar, just för att få kort skärpedjup.
 
Kom ihåg att blixtljuset inte har samband med slutartid, det är bländaren. Hoppas nån förstår om jag försöker förklara! Börjar bli lite sömnig.

Till exemepel är blixtljuset i dessa två bilder lika exponerat, men det ambienta ljuset(från omgivningen) skiljer sig.:

Blixt på full styrka

bild 1, s-1/30 f5,6 och bild 2 s-1/500 f5,6
 
Möjligt... men ett gråfilter dämpar allt ljus, även blixtljuset... varpå blixten kanske inte orkar lysa upp det man tänkt sig.

Om man nu kunde ha kortare slutartid hade det också dämpat allt ljus.

Här en bild med gråfilter en solig dag och blixar. ( Sigma 500 Super och en Vivitar bakifrån vänster ) Bländare 2.8 tror jag det var och 1/160 sek.
 

Bilagor

  • favourite_800.jpg
    favourite_800.jpg
    19.5 KB · Visningar: 646
Senast ändrad:
Kom ihåg att blixtljuset inte har samband med slutartid,

.....

bild 1, s-1/30 f5,6 och bild 2 s-1/500 f5,6

Det stämmer för tider vid blixtsync eller långsammare. Nu vet jag inte hur bilderna ser ut eller vilken kamera du använder, men 1/500 låter som lite för snabbt för normal blixtsync (såvida du inte har en Nikon D70 som faktiskt har 1/500 sync). För de flesta andra modeller så är det runt 1/200 som gäller som snabbaste synctid och vill man köra blixt på snabbare slutartider än så ja då är det high-speed-sync som gäller. Och då börjar slutartiden spela roll, på så vis att ljuset pulsas ut från blixten vilket gör att ju snabbare slutartid desto mindre effekt får man ut ur blixten.
 
Det stämmer för tider vid blixtsync eller långsammare. Nu vet jag inte hur bilderna ser ut eller vilken kamera du använder, men 1/500 låter som lite för snabbt för normal blixtsync (såvida du inte har en Nikon D70 som faktiskt har 1/500 sync). För de flesta andra modeller så är det runt 1/200 som gäller som snabbaste synctid och vill man köra blixt på snabbare slutartider än så ja då är det high-speed-sync som gäller. Och då börjar slutartiden spela roll, på så vis att ljuset pulsas ut från blixten vilket gör att ju snabbare slutartid desto mindre effekt får man ut ur blixten.

Och i praktiken är dett delvis myt :) Jag har kört med elinchrom skyport och blixt på 40m avstånd och kunnat använda 1/320! Det går, men blir opålitligare.
 
hjälp ang skärpedjup/blixt

Alltså, jag är ingen fotograf... jag är en formgivare, som då och då fotograferar saker, mest produkter. Jag har letat mig fram till att en fondpapp, mellan torktumlare och (vit)kakelvägg, funkar bra för produktfotografering med blixt i taket. Men som den som startade tråden har jag samma problem, ska jag plåta något djupare än 1 cm (typ 3 saker, med lite olika distans till linsen) så får jag noll skärpedjup (OBS att jag ställer skärpan med glödlampsljus, släcker ner och trycker av. Och att jag får dra ner bländaren till typ -1,3 för att inte bränna ut bilden helt.).

Så, min fråga blir, hur kan man få maximalt skärpedjup med blixt (i taket) på kort avstånd (typ 50cm). Vill inte ha lampor igång eftersom jag oftast plåtar högblanka sprayburkar mm.

Har en Konica Minolta Dynax 5D (typ Sony Alpha) med AF 18-70, och en 3600 D blixt, finns det några trix som jag inte vet om?
 
Alltså, jag är ingen fotograf... jag är en formgivare, som då och då fotograferar saker, mest produkter. Jag har letat mig fram till att en fondpapp, mellan torktumlare och (vit)kakelvägg, funkar bra för produktfotografering med blixt i taket. Men som den som startade tråden har jag samma problem, ska jag plåta något djupare än 1 cm (typ 3 saker, med lite olika distans till linsen) så får jag noll skärpedjup (OBS att jag ställer skärpan med glödlampsljus, släcker ner och trycker av. Och att jag får dra ner bländaren till typ -1,3 för att inte bränna ut bilden helt.).

Så, min fråga blir, hur kan man få maximalt skärpedjup med blixt (i taket) på kort avstånd (typ 50cm). Vill inte ha lampor igång eftersom jag oftast plåtar högblanka sprayburkar mm.

Har en Konica Minolta Dynax 5D (typ Sony Alpha) med AF 18-70, och en 3600 D blixt, finns det några trix som jag inte vet om?

Vad menar du med "dra ner bländaren till typ -1.3"? Bländaren kan vara t.ex. f/4.0 eller f/5.6, du menar exponeringskompensationen. Så frågan är, vad har du egentligen använt för bländare? Har du kameran på manuellt läge?
 
I ett vitt rum med små motiv borde du kunna använda en väldigt liten bländaröppning, d.v.s. ett högt bländarvärde runt 8-16 utan problem, vilket ger ett större skärpedjup.

Men som sagt, vilken bländare har du använt hittills? Och vilket exponeringsläge på kameran? P, A, S, M ?
 
Vad menar du med "dra ner bländaren till typ -1.3"? Bländaren kan vara t.ex. f/4.0 eller f/5.6, du menar exponeringskompensationen. Så frågan är, vad har du egentligen använt för bländare? Har du kameran på manuellt läge?

Jag menar nog exponeringskompensation... Och nej, jag kör autofokus, jag plåtar saker med text i kanske 8 punkters storlek, och i min sökare kan jag inte se om det är skarpt eller inte. Det sköter autofokus mycket bättre...
(som sagt, jag är ingen fotograf, men jag försöker så gott jag kan ... show mercy)
 
I ett vitt rum med små motiv borde du kunna använda en väldigt liten bländaröppning, d.v.s. ett högt bländarvärde runt 8-16 utan problem, vilket ger ett större skärpedjup.

Men som sagt, vilken bländare har du använt hittills? Och vilket exponeringsläge på kameran? P, A, S, M ?

Nu behöver jag verkligen hjälp! Jag kör auto, men kan såklart skruva till whatever, grejen är att jag är ju ingen fotograf, så vad rekommenderar ni?

Som jag skrev i ett annat svar: Jag har svårt att se skärpan på text i 8 punkters storlek i sökaren när jag ska plåta, men autofokus fixar det...

Så om jag kör på något manuellt program, för att komma åt bländare, så får jag helt eneklt prova mig fram? Eller?

Tips på P A S M / bländarinställning mm emottages tacksammast :)

/R
 
Prova att ställa kameran på M, autofokusen fungerar fortfarande, men exponeringen ställs in helt manuellt. Ställ slutartiden på 1/125 och bländaren på f/8.

Om bilden blir för ljus så får du minuskompensera blixten (så som du redan har gjort).
 
grejen är att jag är ju ingen fotograf, så vad rekommenderar ni?
Ett försök till hjälp.

Exponering styrs normalt av 3 parametrar, inget annat.
1 ISO
2 Bländare
3 slutartid.

Kombinationen, värdet på de 3 parametrarna, vid exponeringsögonblicket beror bara på 1 sak: Ljus

För att veta vad värdena skall bli används en ljusmätare.
Ljusmätaren föreslår värdena och bilden tas med de värdena. En ljusmätare mäter det befintliga ljuset som ögat ser, inget annat.

PSAM är olika exponeringsprogram.
Beroende på vilket program du väljer så prioriteras de 3 parametrarna på olika sätt.
M så ställer DU exponeringen och kameran visar diffen mot vad den föreslår.

Hur du ställer in fokus bryr sig inte de 3 parametrarna om.

1 ISO bestämmer hur ljuskänslig sensorn skall vara.

2 Bländaren bestämmer storleken på hålet in till sensorn.
Styr följande parametrar.
2.1 Mängden ljus
2.2 Skärpedjupet
stort tal,22 = litet hål = stort skärpedjup = lite ljus

3 Slutaren bestämmer hur snabbt sensorn skall exponeras för ljuset som passerar bländaren.

Det var en kort remumé över fotografering i befintligt ljus.

Blixtfotografering:
Exponering styrs normalt av 2 parametrar.
1 ISO
2 Bländare

Funktionen på dessa parametrar är densamma som för befintligt ljus.

Att tiden inte har ngn betydelse är inte helt sant. Man MÅSTE ha en tid som är samma eller längre är kamerans blixtsynktid. Sätts tiden kortare kommer hela eller delar av bilden att bli svart. Kameran hänger helt enkelt inte med. (Sedan finns också high-speed sync men det lämnar jag därhän.)

Tiden styrs av blixten. En modern blixt som monteras på kamera idag lyser ut på runt 1/1000 till 1/4000 dels sekund.

Så exponeringen vid blixtexponering styrs av bländaren som bestämmer hur mycket ljus som kommer till sensorn.

Välj M för manuell mode.
Välj en tid inom blixtsynktiden.
Välj en bländare som ger det skärpedjup du vill ha.
Lägg till den mängd ljus du vill ha genom att styra effekten på blixten.
Exponera!

Läs nu manualen också så kommer poletten att trilla ner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.