Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt i Av läget

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus A

Aktiv medlem
Jag brukar undvika blixt så långt det går och är därför litet ovan att använda blixt. Skulle igår plåta litet på en fest och insåg att ljuset inte räckte till trotts 1600 ASA och bländare 2.8, jag försökte då använda den inbyggda blixten på min 300D i AV läget. Tanken var att den långa slutartiden skulle ge bra ljus och blixten frysa rörelserna. Resultatet blev dock lika uselt som om jag kört i P läget med inbyggda blixten. Slutartiden blev betydligt kortare med blixt än utan.
Kan någon vänllig själ förklara för mig vad jag gör för fel ?
Jag har rysshacket installerat och hade FEC på -2.
 
Finns en inställning i cfn, som gör att man kan välja hur av-läget skall fungera tillsammans med blixt. Men 300d kanske inte har Cfn? I så fall har jag ingen aning vad som gått fel...
 
Jag skulle tro att du ställt Cfn:3 på 1/200.
Då ställer kameran alltid in 1/200 i AV-läge, oavsett vilken bländare du valt.
 
Det borde väl finnas en inställning för vilken längsta slutartid som kameran skall använda i AV läget, själv har jag min inställd på 1/15 sec.

/kent.
 
Det saknas, men manuellt läge är oftast smidigt, eller exponeringskompensation i Av-läge ett eller ett par steg ner om man vill få med en del av ljuset från bakgrunden men ändå få hyfsat skarpa bilder. (Dvs låta blixten gå utan större kompensation, men skruva ned den vanliga som påverkar slutartiden.)
 
Där verkar inte finnas mycket ljus att jobba med i bakgrunden, så det är nog svårt att ta en så mycket roligare bild utan att den blir oskarp. Skärpan ser förvisso ut att ligga rätt långt fram, men ansiktet ser ju skarpt ut ändå, och exponeringen verkar ge utrymme för justering i efterbahandlingen vid behov. Blixten verkar inte exponeringskompenserad på den bilden, snarare bakgrunden i så fall, som skulle bli lite ljusare av längre exponiring, med risk för oskärpa på motivet om han inte sitter mörkare till än bakgrunden. Det går nog åt en extern blixt för att få mer konturer och struktur i ansiktet, men om du har nära till ett tak eller en vägg kan du testa att reflektera ut den inbyggda blixten dit, t ex med en tårtspade. Är det inga stora avstånd bör det gå, men det blir ju inte smidigt...

Blanda blixtljus och omgivningsljus funkar bättre när ljuset är mer ojämnt fördelat i lokalen.
 
Jag ser nu att du använder ISO 1600. På så nära håll kan du testa att gå ner lite, till t ex 400. Justeras tiden från 1/25 till 1/6 är det inte säkert att intrycket av bakgrunden som ligger i oskärpan påverkas så mycket, men personen på bilden upplevs nog som skarpare (i helskärm) även om omgivningsljuset bidrar med lite rörelseoskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.