Annons

Blixt HVL-56 mot HVL-58 Sälja/köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

screamin-daemon

Aktiv medlem
Just nu har jag två Sony HVL 56AM blixtar. Dock använder jag i princip aldrig både två samtidigt och har därför tänkt på dessa 2 alternativer:

Sälja den ena och köra vidare med den andra = Extra pengar i kassan

Sälja båda 2 och köpa den nya Sony HVL 58AM = Lite extra pengar i kassan

Jag har läst lite test av den nya och den är väl bättre, men inget revolutionerande.(förutom att den kan vridas i sidled)

Frågan är vad man kan få för dessa blixtar och om det är lönt att byta upp sig?

Den ena är i princip ny, med kvitto/garanti. Den andra är från nov. 2006, men i nyskick och med kvitto.

Du har ingen användning för en 58'a, så länge Du inte har en a900. Det är först i och med en som det nya blixtprotokollet infördes.

Mitt råd: Sälj den ena, behåll den andra.

??

Vad då "nya blixtprotokollet"? Får gärna förklara detta, då jag inte vet vad du menar.

Det är meningen att jag endast ska köra med en blixt, så HVl-F58AM kommer inte skulle kontrollera andra blixtar trådlöst. A900 kan ju kontrollera ett mix av de nya och gamla blixtar vilket A700 inte kan, är det det du menar?

Ok, om jag fattar rätt gäller det ny protokollet endast den trådlösa kontrollen. Isf. gör det inget, då jag inte använder detta.

Det jag har läst i div. test, är att HVL-58 ger lite säkrare exponering och vitbalans.

Har du nån aning om, vad man kan få för de "gamla" blixtar? Det beror ju lite på detta med.

Nja, så värst mycket bättre är inte 58'an. På KM D5D var alla blixtar stört omöjliga, men på alla andra kameror fungerar de UA.

Jag skulle rekommendera att Du behåller den äldsta och säljer den nyare - 2.600.- + frakt kanske?

Är inte den största skillnaden mest den vridbarhet 58 blixten fått mot 56 án ??

I övrigt .. Är där så stora skillnader annars mellan dom egentligen ?

Och ja.. Jag är totalt okunnig om blixtar. Så min ord kan se skrattretande dumma ut ovan här.. Men skriver man inte får man heller aldrig lära sig..

Det är väl ledtalet som är en ytterligare skillnad 56 - 58, men vad det ger egentligen vet jag inte, så jag ställer mig i samma led som dig... total n00b i blixthantering :)

Jag köpte en Hvl56 AM av en annan som sålt sin.. Och det är en fullträff på min A700 med denna blixt..

Det är bra drag i blixten kan man säga...

Jo, kraft saknar man inte. Dock har jag av nån outgrundlig anledning bestämt mig för att sälja mina och satsa på den nya. Fråga mig inte varför........

Jo, kraft saknar man inte. Dock har jag av nån outgrundlig anledning bestämt mig för att sälja mina och satsa på den nya. Fråga mig inte varför........

Man behöver inte förklara.. Det är ju kul med att ha "bästa grejerna" ju.. :)

En sak som däremot kom som ett brev på posten då man satte blixt i denna storlek som en 56á på en A700á är att nu behövs batterigrepp för få rejälare tag om kamerahuset ..För nu börjar greppet inte räcka till riktigt anser jag i höjd...

därför jag har ett handikapp i högernäven som gör jag har extremt svårt med just hålla kameror med en hand om greppet inte har höjd riktigt.. Så batterigrepp blir väl en framtida sak att skaffa tror jag...

Som alltid leder den ena förbättringen till nya "behov" vaknar.... :) :)

Håller med om batterigreppet, jag hade en Minolta 7D med batterigrepp innan och kan därför inte leva med en "klen" kamera. Tycker det blir dålig balans när man har lite tyngre linsen och evt. blixt.

Ojojoj vad svårt det är att fota med blixt...Speciellt då det är så många variabler att ställa in.. Lyckades till slut ta trådlöst igår i alla fall.. Och rackarns vad många roliga belysningsvinklar man kan få med trådlöst...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto