Annons

blixt för svart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Hej

Jag är med i en tråd på flickr se länk: http://www.flickr.com/groups/400d/discuss/72157604035952928/

Den handlar om hur man kan använda blixt för att få en svart bakgrund.
Jag brukar köra i m-läge på kameran ställa in kameran så att bakgrunden blir som jag vill i det här fallet helt svart med bländare f9 och slutartid 1/200.
Sedan använder jag blixten för att belysa blomman genom att ha långt avstånd till bakgrunden och/eller genom att skärma av blixten.
Enligt mig påverkar bländaren bara skärpedjup och bakgrundens exponering.
Medan Ruoloc hävdar att bländaren bara påverkar blixtens styrka.
Vem har rätt?

Båda har väl rätt.

Blixtens styrka ökar när bländaren minskas, men å andra sidan så släpper den in mindre ljus när du har en liten bländare så då jämnar det ut sig.

Jag trodde att ETTL blixtar ställde blixtstyrkan så att man fick korret exponering oberoende av bländare.

Hm, jag börjar förstå hur ni menar, visst ökar blixtens effekt när bländaren minskas.
Frågan var ju hur man skulle få bakgrunden svart, menar ni då att den ökade blixteffekten vid en liten bländare gör det svårare att få bakgrunden svart?

Rätt tänkt. Flytta fram modellen, minska styrkan på blixten, antingen i mauellt läge, eller gm större bländare i Auto ( om nu jag tänker rätt ;-) ).

OK, nu är jag med, tack för svaret.
Anledningen till att min bild fick svartare bakgrund ju mindre bländare jag använde var att jag kunde skärma av blixten så att väldigt lite ljus från blixten träffade bakgrunden.

Visserligen ökar styrkan på blixten när du bländar ner men eftersom ljuset avtar med kvadraten på avståndet så blir ändå proportionerna sådana att ljuset på förgrunden ökar och bakgrunden minskar.

Sedan beror det på hur hur du har ljusmätningen inställd på kameran, det påverkar TTL systemet. Kör du på spot eller utsnitt och exponerar efter förgrunden så slår blixten bara hårt nog för den och bakgrunden blir mörk. Mäter du på hela bilden lyser den ut så gott det går, ofta med överexponerad förgrund som följd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar