Annons

Blixt EOS 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har dammat av min eos 5. Men nu får jag inte upp blixten. Hade det problemet för något år sedan och då har jag för mig att det var någon inställning. Någon som känner igen problematiken?
 
Samma problem!

Men med min Eos 10D, har redan hunnit skickat in den. Typiskt, om det är så lätt så är det inte värt väntetiden för service, är ju utan kamera nu :( Tur att det går på garantin ialla fall.
Mvh
/Mats Nordström
 
hmm, det funkade inge vidare. Jyfte den när metallbiten, men blixten kom inte upp iaf.

Någon som har haft något liknande fel?
 
Har du kollat att båda mickrobrytarna löper som dom skall ?
( det är dom sitter under metalbiten )
Det är det vanligaste .
Låter den något när blixten skall upp ?
I så fall så är det mekaniskt . min behöver lite hjälp på traven ibland .
Vad jag vet så finns det ingen cf inställning för att koppla bort blixten .
Men i 9 fall av tio så är det microbrytarna som krånglar
 
Kan ingen förklara enkelt vad som menas? vilka är de microbrytare som ska kontrolleras? Ska de sitta i hålen eller ska man föra undan dem på något sätt?
 
De två mickrobrytarna sitter under den lilla metalbit du skrev att du tagit bort . om du tittar inne i skenan så sitter det en på var sida .
Problemet med dessa är enbart att det kommer smuts så att dom fastnar i det nedre läget .
Om du inte ser dom ( ser ut som små pinnar ) så har dom fastnat .
Skruva då bort dom fyra skruvar som sitter på metalplattan så frigör du plattan & därmad brytarna , rengör .
Det kan vara det här problemet även om brytarna är i uppläge . dom kan ha fastnat halvvägs .
Det hela tar inte mer än fem minuter & väl värt ett försök .
Mvh:patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.