Annons

Blixt eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteD

Medlem
Skulle behöva rådfråga någon..... Ska fota porträttfoton för ett större företag. Det ska vara helt formella foton på ansikte och överkropp. Jag har en vit bakgrund och kommer att befinna mig i ett rum med hyfsat dagsljus. Nu till min fråga: ska jag använda min externa blixt som upplättning för att vara säker på att undvika oskärpa? Har tyvärr dålig koll på att ställa in den manuellt och har endast använt den i ETTL-läge.

Tacksam för råd och tips!

/Anette
 
Det beror ju helt på hur mycket ljus det finns i rummet. Är det stora fönster med bra ljus så räcker det kanske långt med en reflexskärm på skuggsidan.
 
Personligen föredrar jag att kontrollera ljuset själv så mycket det går. Då är en blixt (eller fler) bra att ha.
(särskilt om det är ett betaljobb)

Ett tips är att ta med blixten i alla fall (och en massa batterier!) och prova i god tid innan, med och utan blixt och se vad som blir bra. En reflexskärm är ju bra men vad händer om det blir mulet?
 
Det är så jag tänker också.... Fotar normalt mest bröllop och familjebilder och då är blixt aldrig aktuellt. Men nu vill jag vara på den säkra sidan. Men mina funderingar är, jag är ju inte så insatt i blixtfotografering - så jag hade tänkt ställa in kameran i M läge och sen blixten på ETTL. Det borde väl bli bra ;-)
 
Om du inte använder blixtar, så kommer troligtvis inte din bakgrund att bli vit på bilderna. Formella bilder som tas inne, kräver blixtljus. Att du sedan kan ta lite mer "konstnärliga" bilder med hjälp av fönsterljus och en reflexskärm är en annan sak.

Diskutera med din beställare vilket slutresultat de önskar. Är det uteslutet att stå ute? Utomhus med ett tele, stor bländare och en upplättningsblixt. Kan det vara ett alternativ?
 
Skulle behöva rådfråga någon..... Ska fota porträttfoton för ett större företag. Det ska vara helt formella foton på ansikte och överkropp. Jag har en vit bakgrund och kommer att befinna mig i ett rum med hyfsat dagsljus. Nu till min fråga: ska jag använda min externa blixt som upplättning för att vara säker på att undvika oskärpa? Har tyvärr dålig koll på att ställa in den manuellt och har endast använt den i ETTL-läge.

Tacksam för råd och tips!

/Anette

Blixt är bra för om t.ex någon måste fotas vid senare tillfälle blir det svårt att beställa samma fönsterljus som sist, men relativt enkelt att återskapa riggningen av blixt(ar).
 
Har nog bestämt mig för att köra med blixt.... Vill bara dubbelkolla inställningarna. Jag hade tänkt så här: Kameran i manuellt läge, f 3,2 och en slutartid på 100 + extern blixt på automatik (med diffusor och riktad i vitt tak) Låter det bra? Eller ska jag ha några andra inställningar?
 
Det är nog tyvärr omöjligt att ge så generella råd som att "f3,2, 1/100s och blixten i taket" så blir det bra. Jag har haft två likande situationer. I ett fall fick jag byta glugg till en zoom (lite trångt), skjuta blixten i en vägg, samt köra med ganska stor bländare för att blixten skulle orka. I det andra fallet fick jag köra blixten från sidan mot motivet, fast 50mm optik, reflexskärm samt liten bländare för att sortera bort blandljuset från lysrör m.m. Skillnaden var storleken på lokalen, lite färger, samt omgivningsljuset. Det är mycket som påverkar resultatet.

Har du möjlighet att testa innan så gör det. Kanske kameran på stativ, en fjärrutlösare, och testa på dig själv? Testa lite olika inställningar på kamera och ljus. Det räcker säkert med en halvtimma för att få massor med svar på vad som är bäst för just din situation.
 
Skall du ha skärpa i hela porträttet "på ett klassiskt sätt" så behöver du en mindre bländare än 3,2. Visserligen har du en "crop" kamera men 5,6 anser jag att du skall ha för att få till skärpedjupet i porträttet.

Chansa på ISO 400, f 5,6 och en slutartid på 1/60. Stativ krävs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.