Annons

Blixt eller inte vid bilfotografering då det är mörkt ? (SB-800)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Tycker du ka köra ca 50-50 tid och blixt alltså försöka få med lite av bakgrundsljuset som finns t.ex. lampor ev ljus från solen som ej är helt nere. Dock funkar stativ kasst när de rör på sig om du inte är ute efter effekter ;)

Ev dra upp isovärdet lite 400-800 så behöver du inte kräma fullt på blixten hela tiden... en omnibouncer på blixten kan mjuka skuggorna lite och ej ge så skarp kontrast mellan ljust och mörkt.

köra synk på andra ridån kan va kul om du vill ha rörsle effekt när de kör.

säkert glömt saker, fler får gärna fylla i mer

Hadé

Tjena Andreas...

Jag e mer nyfiken på hur du har riktat blixten?
Rakt på?
Bilderna liknar de som jag brukade få med min gamla kompaktkamera där blixten är riktad framåt.
Antar att du testat att skicka blixten upp i himlen och använt ett kort för att reflektera mjukare ljus?

Om bilen är fast på en punkt och kameran på en annan (stativ) så kan du gå runt och ta flera bilder med samma blixt i olika vinklar lägg allt som lager över grundbilden ii photoshop och välj blandläge lighten(det enda som "går igenom i det läget är det som är ljusare än bilden under."), jag har sett en bild på en jumbojet fotad med endast en blixt.

Du har flera bilder med en mycket blank bil. Blixten får bekymmer, eftersom den bländas av sig själv, så att säga.

Jag skulle nog göra som de andra säger, blanda befintligt och blixtljus mera. EV. bara befintligt ljus och iso 800.

Per.

Har bara testat rikta blixten mot bilarna, inte hunnit prova så mycket mer än så länge, men ska man ha omnbibouncern på och luta blixten upp mot himmeln? eller utan omnbibouncern när jag testar?

Frågan är om det är mörkt o jag fotar bilarna,
om blixten gör nytta om man riktar mot himmeln
o fotar rakt fram med kameran mot en bil ? antar det är bara att prova sig fram... men tar lite tid o lära sig SB-800 i olika lägen.. beroende på vad man fotar, för det är ju en kanonbra blixt i övrigt :)

Problemet med starka reflexer beror ofta på att du inte lyckats sprida ljuskällan, sb800 går att styra trådlöst (en förutsättning för tekniken jag beskriver) öka avståndet eller använd ett paraply eller studsa blixten mot en reflexskärm eller annat reflekterande material för att dämpa effekten) jag har lånat ut min sändare och tar jag ut studioblixten nu tror nog grannarna att jag är tokig, annars skulle jag göra en ex bild. Men prova bägge metoderna och använd den som passar dig bäst.

Hej jag är också ny på det här med blixtar, så jag googlade lite och hittade den här hemsidan

http://planetneil.com/tangents/

han går ganska ingående igenom hur man kan få snyggare bilder med blixt. han verkar dock vara lite av en blixtfantast. men att dömma av de bilder han producerat har i alla fall jag mycket att lära. hoppas det hjälper till

obs det finns "lektioner" till höger på sidan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar