snysop
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Vad är det för automatik som du behöver i en blixt?
*hehe* Allt?! Allt som går iaf... Jag är nybörjare och vill ha det så lätt för mig som möjligt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Johan Okker skrev:
Vad är det för automatik som du behöver i en blixt?
snysop skrev:
*hehe* Allt?! Allt som går iaf... Jag är nybörjare och vill ha det så lätt för mig som möjligt.
Johan Okker skrev:
Men ytterst hänger allt på vilken typ av bilder du tänkt använda blixten till.
snysop skrev:
Ja tack gärna Leo!
Leo S skrev:
Karin: nu har jag lagt ut ett album med titeln Blixtbilder,
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=69680
Alla är inte världens bästa kanske, men de visar några typiska situationer med lilla Lovisa och hennes kusiner. Beckmörkt ute, inte alltför stark rumsbelysning. Några bilder på släkten kring middagsbordet hade jag dock inte med mig här på jobbet.. ;-)
Hoppas det är till lite hjälp, och jag pratar gärna vidare kring det här med blixtbilder, har en hel del att lära själv oxå...
snysop skrev:
Oj, det ser kanon ut! Det ser ut som att det är dagsljus. De blir inte alls så där röda eller vitbleka som mina bilder blir. Hur gör du?
snysop skrev:
Hur kan man annars göra för att få inomhusbilder tagna i mörker och dåligt ljus bra? Eller går det inte om man använder den inbyggda blixten?
Jamas skrev:
Om man inte vill använda blixt inomhus, så får man använda ett ljusstarkt objektiv och använda högre ISO.
Jamas skrev:
Jo, förvisso. Men man får väl använda rörelseoskärpan lite kreativt då.
Leo S skrev:
Apropå rörelseoskärpa så glömde jag skriva att jag använder lite längre slutartider ibland med blixten, ner till en 10-15-del. Det kan bli fantastiska bilder på t ex springande barn, men tyvärr kan jag inte visa för jag har fyllt uppladdningskvoten för idag.. ;-) (och så är de hemma).
Men just också för att lampor i ett rum osv ska ge ett naturligare sken är kring en 30-del bra att testa. Se den trista bilden (nr 5) med en liten bordslampa i hörnet.
Jamas skrev:
Det är för slutartiden. Står nog bara 1/30 eller 30