Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller inte till *ist DS?

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
*hehe* Allt?! :) Allt som går iaf... Jag är nybörjare och vill ha det så lätt för mig som möjligt. :)

Aha! =)

Men ett vänligt ord på vägen istället då.
Ingen automatik kan någonsin ersätta din känsla för hur du vill att ljuset ska vara i bilden.

När du tittar på blixtar med mycket automatik, försök hitta en där du har möjlighet att jobba manuellt med dem. Dvs att du kan ställa effekten 1/1, 1/2, 1/4 och så vidare.

Men ytterst hänger allt på vilken typ av bilder du tänkt använda blixten till.

Johan Okker skrev:

Men ytterst hänger allt på vilken typ av bilder du tänkt använda blixten till.

Inomhusbilder på lekande barn, släktmiddagar, interiörsbilder. Oftast så fotar jag i dåligt ljus på kvällen. Självklart vill man inte blända ihjäl människorna och få ett tråkigtblixt ljus utan jag vill använda den för att hjälpa kameran såpass mkt att man slipper ha alltför långa slutartider. Vill inte behöva använda stativ och vill inte alltid ha skakningsoskärpa även om det ibland kan charma bilden.

snysop skrev:
Ja tack gärna Leo! :)

Karin: nu har jag lagt ut ett album med titeln Blixtbilder,
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=69680

Alla är inte världens bästa kanske, men de visar några typiska situationer med lilla Lovisa och hennes kusiner. Beckmörkt ute, inte alltför stark rumsbelysning. Några bilder på släkten kring middagsbordet hade jag dock inte med mig här på jobbet.. ;-)

Hoppas det är till lite hjälp, och jag pratar gärna vidare kring det här med blixtbilder, har en hel del att lära själv oxå...

Leo S skrev:
Karin: nu har jag lagt ut ett album med titeln Blixtbilder,
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=69680

Alla är inte världens bästa kanske, men de visar några typiska situationer med lilla Lovisa och hennes kusiner. Beckmörkt ute, inte alltför stark rumsbelysning. Några bilder på släkten kring middagsbordet hade jag dock inte med mig här på jobbet.. ;-)

Hoppas det är till lite hjälp, och jag pratar gärna vidare kring det här med blixtbilder, har en hel del att lära själv oxå...

Oj, det ser kanon ut! Det ser ut som att det är dagsljus. De blir inte alls så där röda eller vitbleka som mina bilder blir. Hur gör du?

Han har vinklat blixten bakåt, så ljuset sprider sig jämt över helt rummet.

Försök hitta en beg vinklingsbar Pentaxblixt, brukar inte vara så svårt. Tror AF280T är bra och billig.

snysop skrev:
Oj, det ser kanon ut! Det ser ut som att det är dagsljus. De blir inte alls så där röda eller vitbleka som mina bilder blir. Hur gör du?

Hä bar å plåt...nej, men jag slår oftast blixten rakt upp i taket, vinklar huvudet så långt bak det går. Sedan får automatiken sköta resten, men märker jag att det behövs lite kompensation ställer jag in det på blixten.

Jag håller på att testa olika sätt att få mjukt blixtljus utan att behöva slå i taket, för ibland funkar det inte lika bra. Det kan bli oönskade slagskuggor, om än mjuka. Och då en rörlig lösning, inget paraply på stativ... Köpte en omnibounce, men jag får inte till det med den.

Vore kul att höra om någon har en bra, smidig, inte alltför dyr lösning som ger liknande resultat som i mitt album.

Karin, jag tror alltså att Pentax´egen kraftfulla blixt vore en bra lösning om du hittar den till ett bra pris. Man kan aldrig ha för stark blixt... Och även om det är bra att behärska manuell blixttagning (jag hade i många år en stavblixt utan minsta automatik) så är dagens automatik kanon när man ska plåta snabbt och mycket. Små skavanker kan man fixa i PS sedan.

Leo,

Då får det nog bli 500FTZ som kostar runt 3300:- ny. Men jag skall hitta en beg. då 3300 är lite för mkt för mig - lägger hellre de pengarna på ett objektiv.

Tack för alla goda råd! Nu ser jag verkligen framemot att fota med blixt. :)

Hur kan man annars göra för att få inomhusbilder, tagna i mörker och dåligt ljus, bra? Eller går det inte om man använder den inbyggda blixten?

Om man inte vill använda blixt inomhus, så får man använda ett ljusstarkt objektiv och använda högre ISO.

snysop skrev:

Hur kan man annars göra för att få inomhusbilder tagna i mörker och dåligt ljus bra? Eller går det inte om man använder den inbyggda blixten?

Med inbyggda blixten i dåligt upplysta rum blir det inte bra, även om jag läst här på sidan om de som försöker klistra diffusorer på dem.

Nej, har man börjat fota med separat blixt finns ingen återvändo. Skillnaden är för stor! Och för mig som plåtar min dotter så oerhört mycket inomhus - har väl tagit 2 000 inomhusbilder bara den här vintern :) - är blixten viktigare än t ex telezoomen jag också vill ha.

Jamas skrev:
Om man inte vill använda blixt inomhus, så får man använda ett ljusstarkt objektiv och använda högre ISO.

Rätt så, men t ex under julhelgerna när man har mysbelysning är det svårt att få acceptabla slutartider, särskilt med rörliga motiv, även med högt ISO och ljusstark glugg. Jag tycker personligen att en bra blixt är nödvändig i väskan utifrån mina behov.

Sedan är ju idealet att skaffa en ljusstark "normal" för tusenlappen för att även kunna plåta i naturligt ljus när det funkar. En riktigt bra investering på flera sätt.

Jamas skrev:
Jo, förvisso. Men man får väl använda rörelseoskärpan lite kreativt då. :)

Apropå rörelseoskärpa så glömde jag skriva att jag använder lite längre slutartider ibland med blixten, ner till en 10-15-del. Det kan bli fantastiska bilder på t ex springande barn, men tyvärr kan jag inte visa för jag har fyllt uppladdningskvoten för idag.. ;-) (och så är de hemma).

Men just också för att lampor i ett rum osv ska ge ett naturligare sken är kring en 30-del bra att testa. Se den trista bilden (nr 5) med en liten bordslampa i hörnet.

Leo S skrev:
Apropå rörelseoskärpa så glömde jag skriva att jag använder lite längre slutartider ibland med blixten, ner till en 10-15-del. Det kan bli fantastiska bilder på t ex springande barn, men tyvärr kan jag inte visa för jag har fyllt uppladdningskvoten för idag.. ;-) (och så är de hemma).

Men just också för att lampor i ett rum osv ska ge ett naturligare sken är kring en 30-del bra att testa. Se den trista bilden (nr 5) med en liten bordslampa i hörnet.

Sorry, men nu skall jag ställa ytterligare en dum fråga... Vad innebär en 30-del när jag skall ställa in det på kameran? Vilket "tal" skall jag sätta den på? Har inte greppat alla räknesätt och tal inom fotograferingen.

Jamas skrev:
Det är för slutartiden. Står nog bara 1/30 eller 30

Tack Tobias, slarvigt uttryckt av mig. På min Nikon står det bara 30, 15 osv, men betyder alltså en 30-dels sekund resp 15-dels sekund. Ju lägre tal desto längre tid är slutaren öppen. Ju längre den är öppen desto mer hinner motivet röra sig och ev bli oskarpt. Eller man skakar på handen och det blir oskarpt av den anledningen.

När slutaren är öppen hela sekunder på Nikon står det " efter siffran, t ex 3" för 3 sekunder.

Det finns massor skrivet om detta, men mitt råd är att testa själv att fota med blixt på olika tider och se hur det blir, det är riktigt kul också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar