Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller inte till *ist DS?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hejsan,

Funderar på att köpa en blixt till min *ist DS men efter att ha sökt/läst lite i forumet så är jag lite osäker...

Jag vill ha blixten för att kunna ta inomhusbilder med mjukt ljus. Kan man göra detta genom att ställa ned blixtstyrkan kraftigt och rikta den i vägg eller något?

Jag har stativ, men jag vill inte använda det inomhus då man vill kunna reagera snabbt för att kunna ta kort på barn etc.

Vad tycker ni? Om ni kan, ge mig gärna tips på bra blixtar som "duger" och inte ligger i övre 2000 kronors-klassen (nytt).

Hälsningar, Karin

Ett typiskt fotosidansvar: Sigma EF-500 DG Super. Den mest prisvärda och bästa blixt du kan få till Pentax. Kostar 2350 hos "björns foto video" - vet dock inte om de har Pentaxversionen.

Om 2350 kronor är för mycket finns det ju en enklare Sigmamodell (EF-500 DG ST).

Om de är bra? Vet inte. Jag fotar inte med blixt. Men jag har hört att de ska vara de bästa. :)

På Cyberphotos hemsida så ser det inte ut som att Sigman finns till Pentax?

Men har jag rätt i att det går att ta inomhusbilder med mjukt ljus om man ställer ned blixtstyrkan kraftigt och rikta den mot en vägg eller bakåt etc?

Om ljuset blir mjukt eller inte har inget med hur starkt det är att göra. Det är ljuskällans storlek som avgör. Om du slår blixten i en vägg eller i taket så blir ljuskällan lika stor som den yta som blixten belyser. Avståndet till väggen/taket har betydelse i kombination med blixtens utlysningsvinkel.

Dock förlorar man ofta mycket ljus i själva studsen. Särskilt om ytan inte är rent vit. Du kan även få "skojjiga" färgstick om väggen har en färgton.

Det du kan påverka med hur kraftig blixt du fyrar av är hur mycket av rummets "naturliga" ljus som du använder. Svag blixt gör att du får med mera av rumsljuset än med en stark blixt. Förutsatt att du exponerar rätt i båda fallen...

/Mikael

Hm, då är det krångligare med blixanvändning än vad jag trodde. Hur gör ni när ni tar inomhusbilder på släkt/barn/vänner etc på kvällen och mysbelysning tänt? Kan inte tänka mig att alla använder stativ & långa slutartider?

Själv använder jag så hög ISO jag står ut med och så lång tid jag törs. Om det inte räcker så får blixten fylla i med resten.

För ögonblicket så har jag ingen lös blixt som funkar med min digitalkamera, så det får bli den inbyggda rakt på. Om man får med tillräckligt mycket rumsljus så blir det uthärdligt...

Om jag hade möjlighet så skulle jag slå blixten i taket bakom mig och i övrigt följa mitt tidigare recept.

Oroa dig inte för mycket över färgstick och sådant. Jag slår ofta blixten i taket och det brukar inte vara något större bekymmer. Tak är ju dessutom nästan alltid vita, hur ofta ser du någon som har röda eller blåa tak?

Är det någon som har vanliga inomhusbilder tagna med extern blixt i kvällsmörka rum? Alltså inga "arrangerade" bilder...

Man kan ju kombinera blixt och befintlig belysning, d.v.s. slow-sync. Då blir inte blixtljuset lika "utfrätande" och man får med en mer levande och naturlig bakgrund. Dock ger ju detta längre slutartider vilket i sin tur kan ska viss oskärpa (även om blixten naturligtvis fryser bilden också). Du får vi två bilder i en så att säga, en blixtbild och en normal belysningsbild. Ibland blir kombinationen riktigt bra, även om det blir lite oskärpa.

download.php

Den här är tagen med en blixt som är slagen i taket.

En blixt har man ofta nytta av när man är inomhus, och Pentax egna 500FTZ är nog Pentax bästa blixt, högst ledtal och mycket kompetent blixt i övrigt.

Det är lite pillrigt till en början detdär med blixtar men men.
Ifall du vill fota ungar o sånt så har du nog mycket nöje av en bra blixt, helt klart.

/Henri

Jag fotar mycket med separat blixt till min D70 och mest då barn. Slår nästan undantagslöst i taket (har inga bra väggar), och det blir helt OK, mjukt och fint ljus i normalfallen. Jag kör också gärna på en långsammare slutartid för att få ett mysigare rumsljus, och den oskärpa som kan uppstå blir ofta en positiv effekt, tycker jag. Tycker man att det blir lite för ljust - omysigt - kan man ju sätta ner exponeringen något halvt steg oxå.

Nackdelar: blixet tar ju sin tid att ladda upp, särskilt när man kört ett tag och batterierna är på halv kapacitet. Indirekt blixt kan ju ladda ur blixten rätt mycket varje gång beroende på hur stor yta man ska lysa upp.

Då är kan det vara en fördel med en kraftfullare blixt som snabbare återhämtar sig från ett mindre urladdat läge. Tycker också det är viktigt att den går att vrida såväl i sidled som uppåt.

Leo S skrev:

Nackdelar: blixet tar ju sin tid att ladda upp, särskilt när man kört ett tag och batterierna är på halv kapacitet. Indirekt blixt kan ju ladda ur blixten rätt mycket varje gång beroende på hur stor yta man ska lysa upp. [/B]

papi skrev:
Då är kan det vara en fördel med en kraftfullare blixt som snabbare återhämtar sig från ett mindre urladdat läge. Tycker också det är viktigt att den går att vrida såväl i sidled som uppåt.

...och TVÅ uppsättningar uppladdningsbara batterier... Tar man uppåt 100 bilder med blixt en kväll så flämtar nog de flesta blixtar av utmattning.

Vridbarhet är självklart, annars är hela idén med separat blixt förfelad, tycker jag.

Jag har många typiska situationsbilder i vardagsrum med indirekt blixt, om du vill kan jag lägga ut några, Karin.

Jag passar på att slå ett slag för klassikern Metz45.
De fås för en billig penning idag och du får verkligen mycket ljus för de pengarna.

Johan Okker skrev:
Jag passar på att slå ett slag för klassikern Metz45.
De fås för en billig penning idag och du får verkligen mycket ljus för de pengarna.

Tack för tipset! Men går den att vinkla åt alla
håll samt har mkt automatik?

snysop skrev:
Tack för tipset! Men går den att vinkla åt alla
håll samt har mkt automatik?

Hehe..
Vinkla bäst du vill ungefär, och automatiken är högst manuell dvs sitter i ditt eget huvud. =)

Skämt åtsido.
Det finns modeller som har en del automatik, bl a TTL-möjligheter genom SCA-adapter. Då tittar du efter dem som heter t ex Metz45 CT/CL-4 eller senare om jag inte minns alldeles galet. Dessa blixtar kostar i butik begagnat c a 1500kr. Privatannonser har jag sett sådna för under tusenlappen, men då kommer du förmodligen behöva skaffa en SCA-koppling för just din kamera.

Vad är det för automatik som du behöver i en blixt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar