Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller höga iso?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tolkade det som att det är enkom baserat på f/ och inte på slutartid. Slutartid är det jag börjat använda när jag vill exponeringskompensera, inte bländare. Hoppas jag inte är helt fel på det.

Fel tolkning. Slutartiden är 1/125s vid f/16 och ISO 100. Exponeringen beror på tre delar; ISO, slutartid och bländare (f/).

Alltså, vid f16 och solsken så är exponeringen för ett föremål som belyses framifrån f/16, 1/125 och ISO100. Det blir f/11, 1/250s, ISO100. Eller f/8 1/500s, ISO 100. Eller f5.6, 1/1000s, ISO 100, osv. Alternativt så ändrar du ISO-talet. Då blir det f5.6, 1/8000s, ISO800.

Helgens fotande blev ungefär såhär med sonys 70-300 G SSM:
F 5.6
S 1/320
ISO 800

Taskigt ljus mao.
Ville haft snabbare slutartid men då hade jag varit tvungen att vrida upp iso till 1600 vilket jag inte kände för(bruset).

Det brukar också vara enkelt. Det jag vände mig mot var att justera exponeringen hela tiden beroende på om hunden är svart eller vit. Har du rätt exponering för t.ex. grått så spelar ju färgen på hunden ingen roll, så länge den är i samma ljusförhållanden som det gråa.

Javisst, det är ju precis så jag också menar.

(Jo, jag såg att du inte heller tillhör veteranklubben, och även om jag trots allt växt upp med mer eller mindre manuella kameror så lutar jag mig oftast mot automatiken nu. Slöfoto, må så vara, men det beror ju lite på situationen också om man har tid (och lust) att ställa in kameran eller fånga bilden.)

I vilket fall som helst, och för att återgå till huvudfrågan, tror jag att för rörligt hundfoto är det bättre med ljuskänsligare utrustning (både optik och sensor) än att försöka tillföra ljus. Eller begränsa sitt actionfotande till soligt väder och ta porträtt när det är molnigt. :)

Helgens fotande blev ungefär såhär med sonys 70-300 G SSM:
F 5.6
S 1/320
ISO 800

Taskigt ljus mao.
Ville haft snabbare slutartid men då hade jag varit tvungen att vrida upp iso till 1600 vilket jag inte kände för(bruset).

Du kanske skulle ha nytta av ett lite snabbare medellångt fast tele. Kan du få ned bländarsiffran närmare 2.8 så har du ju genast en mycket bättre frysning vid 1/1000 eller så, utan att behöva ta till avancerad brusreducering.

Dock vet jag inte vad det finns i sonys utbud som motsvarar de kraven.

Nja...har haft tamron 70-200 2,8 men tycker det ofta missar fokus vi så kort skärpedjup.Bytte därav till sonys fina 70-300 G ssm , Sämre ljusstyrka men bättre optik!!

Fel tolkning. Slutartiden är 1/125s vid f/16 och ISO 100. Exponeringen beror på tre delar; ISO, slutartid och bländare (f/).

Alltså, vid f16 och solsken så är exponeringen för ett föremål som belyses framifrån f/16, 1/125 och ISO100. Det blir f/11, 1/250s, ISO100. Eller f/8 1/500s, ISO 100. Eller f5.6, 1/1000s, ISO 100, osv. Alternativt så ändrar du ISO-talet. Då blir det f5.6, 1/8000s, ISO800.

Perfekt. Då är jag med. Tack för förtydligande.

Nja...har haft tamron 70-200 2,8 men tycker det ofta missar fokus vi så kort skärpedjup.Bytte därav till sonys fina 70-300 G ssm , Sämre ljusstyrka men bättre optik!!

Ptja, finns det inte snabb zoomoptik till sony som är bra (låter osannolikt, förvisso), så är det ju som jag föreslog fast tele som gäller. Beroende på hur nära du kan vara och hur mycket du orkar springa själv, så kanske 85-100mm någonstans räcker.

Du kanske skulle ha nytta av ett lite snabbare medellångt fast tele. Kan du få ned bländarsiffran närmare 2.8 så har du ju genast en mycket bättre frysning vid 1/1000 eller så, utan att behöva ta till avancerad brusreducering.

Dock vet jag inte vad det finns i sonys utbud som motsvarar de kraven.

Jag håller med. Vet inte vad som finns hos Sony, men ett 70-200/2.8 är väl det du behöver. Då skulle du hamna på 1/1000 s, och ändå ha lägre ISO än 800. En annan bonus är bättre isolering av subjektet (mer suddig bakgrund). För övrigt tycker jag inte det är taskigt ljus alls det du nämner. Taskigt ljus brukar vara när man hamnar på 1/500 s, f2.8 och ISO6400 (Funderar därför skarpt på en D3s, men tyvärr är den lite dyr...).

För det mesta känns faktiskt en "sunny 5.6" där bländare 5.6 vid fullt dagsljus ger en slutartid som är 1/10*ISO mer relevant än den klassiska regeln på f/16 och slutare ~= 1/ISO. :D

Tror det var Bryan Peterson som döpte regeln till fast f5.6 eller något liknande. Det brukar vara mer användbart för mig också att gå efter f5.6. Å andra sidan blir det väldigt mycket slö-foto för min del, Auto-ISO upp till 6400, Bländare mellan 2.8 och 5.6 och slutartid 1/320-1/2500 (fotar mest saker som rör sig) och matrix metering. Resultaten blev ofta bättre med min D80 då jag körde på spotmetering och ställde in ISO själv. Men det tog lite mer tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar