Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller höga iso?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Funderar lite på följande :
1.Jag fotar mycket hundar i action och oftast behövs då snabba slutartider. Många gånger är vädret inte det bästa, kanske lite mulet grådisigt mm. och då får jag öka iso rejält för att hålla nere slutartider. Dock tycker jag ibland att bruset blir för markant. (vid utskrift A3+)
Om man köpte en blixt tex. Sonys HVL-56AM kan man då använda den ute vid dessa tillfällen för att kanske kunna sänka iso´t ett steg eller två? Räcker denna blixt till om man kanske står 20m bort¨, eller är det enda och skaffa kamera med superb iso-hantering?

2. Hur många bilder/sek hinner blixten med???

1.Jag fotar mycket hundar i action och oftast behövs då snabba slutartider. Många gånger är vädret inte det bästa, kanske lite mulet grådisigt mm. och då får jag öka iso rejält för att hålla nere slutartider. Dock tycker jag ibland att bruset blir för markant. (vid utskrift A3+)
Om man köpte en blixt tex. Sonys HVL-56AM kan man då använda den ute vid dessa tillfällen för att kanske kunna sänka iso´t ett steg eller två? Räcker denna blixt till om man kanske står 20m bort¨, eller är det enda och skaffa kamera med superb iso-hantering?

2. Hur många bilder/sek hinner blixten med???

Om blixten skulle räcka 20m så skulle den med all sannolikhet ladda ur all kraft på en blixt och då tar det 5-10 sekunder innan du kan få en ny blixt. Så då skulle det bli 0.1-0.2 blixtar per sekund.

M

Istället för att använda blixt på 20m så kan du ju använda en trådlös blixt på närmare håll förutsatt att det går att planera var du vill fota...

1.Jag fotar mycket hundar i action och oftast behövs då snabba slutartider.

Om det är hundar som tävlar eller arbetar på annat sätt kanske det inte uppskattas att blixtra på dem. En kamera med bra egenskaper på höga ISO ger nog oftare resultat än en blixt, både med tanke på detta och blixtens räckvidd plus eldhastighet även i situationer där du kan använda en.

Är det arrangerade situationer så kan du förstås både ställa ut fjärrstyrda blixtar och slippa bry dig om ifall du stör hunden i arbetet, men med tanke på hur de hundar jag själv brukar fota (och deras förare) rör sig så känns det inte helt lätt att rigga blixtar i förväg. :)

Hög ISO och ljustarka objektiv - Att köra M kan vara klokt om man fotar hundar då det annars kan bli lite knepigt att få det rätt om varannan hund är vit och varannan svart.

Hög ISO och ljustarka objektiv - Att köra M kan vara klokt om man fotar hundar då det annars kan bli lite knepigt att få det rätt om varannan hund är vit och varannan svart.

Jo , många svarta hundar blir det och då givetvis extra svårt . Hur menar du med M?
Hur skulle det vara bättre om hundarna är svarta och vita.

När jag plåtar svart/mörka motiv v.s. ljusa/vita, använder jag spot och kompenserar ned för svart och upp för vitt. Annars får automatiken spel och bilden med svart/mörkt motiv blir överexponerad och tvärtom.

Om ljuset är konstant kör man väl på helt manuella inställningar, t.ex. enligt 'sunny-16' regeln. Då spelar inte färgen på hunden någon roll.

Jo , många svarta hundar blir det och då givetvis extra svårt . Hur menar du med M?
Hur skulle det vara bättre om hundarna är svarta och vita.

Ställ exponeringen manuellt, annars kommer svarta hundar att ge dig helt annan exponering (skillnad på slutartiderna lär väl märkas mest, att omgivningen blir överexponerad kanske betyder mindre i sammanhanget) än vita.

Om ljuset är konstant kör man väl på helt manuella inställningar, t.ex. enligt 'sunny-16' regeln. Då spelar inte färgen på hunden någon roll.

Det är inte självklart, framför allt inte för oss ynglingar som växt upp efter att bladfilmen blev omodern och är bortskämda med kameror som mäter själva och därför aldrig lärt oss sunny 16. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule

Som förövrigt inte är optimalt om jag vill kunna påverka skärpedjupet. Jag har lärt mig, den hårda vägen) att liten bländare inte alltid är till fördel.

Jag tycker nog i vilket fall att det är lättast att låta kameran spotmäta på något "medelgrått". Är det action så ställer jag slutaren och läser av lämplig bländare (och ändrar kanske iso tills bländaren blir någorlunda lämplig), sedan petar jag in de värdena i M-läget, tar testbilder och justerar tills jag är nöjd baserat på histogram och lite magkänsla från visningen på den lilla skärmen. Brukar funka ett par timmar utan ändring om inte vädret ändras markant iaf, fast jag säljer å andra sidan inte bilder heller.

Skulle jag bli strandsatt på en öde ö med bara en lådkamera så kanske jag inte får så många korrekt exponerade semesterbilder då jag inte kan "sunny 16" på ena handens fingrar, men jag tar risken. :)

Jag tolkade det som att det är enkom baserat på f/ och inte på slutartid. Slutartid är det jag börjat använda när jag vill exponeringskompensera, inte bländare. Hoppas jag inte är helt fel på det.

Det är väl inget som säger att du måste använda liten bländare bara för att du beräknar exponeringen efter sunny 16? Det är ju bara att öppna upp och korta slutartiden motsvarande.

M

Precis. Enklare är kanske att köra på f5.6, ta ISO-talet och lägga på en nolla för slutartid. T.ex. ISO 100 ger 1/1000.

Jag köpte för övrigt min första kamera för mindre än 4 år sedan. Köpte första systemkameran för ganska exakt 2 år sedan. Självlärd, inkl. sunny-16. Men jag håller med om att det är enklare att låta kameran köra det mesta automatiskt. Det blir dock inte alltid bättre så, för mycket slöfotande för min egen del... Lämnar oftast också stativet och blixten hemma och förlitar mig på snabba objektiv (men då lider bilderna ofta av för kort skärpedjup och för litet dynamiskt omfång).

För hundfoto kan jag dock tänka mig att stor bländare är att föredra mot att använda liten bländare och blixt, för att man ofta vill ha kort skärpedjup.

Jag tycker nog i vilket fall att det är lättast att låta kameran spotmäta på något "medelgrått".

Det brukar också vara enkelt. Det jag vände mig mot var att justera exponeringen hela tiden beroende på om hunden är svart eller vit. Har du rätt exponering för t.ex. grått så spelar ju färgen på hunden ingen roll, så länge den är i samma ljusförhållanden som det gråa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar