Annons

Blixt eller batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Axel500D

Aktiv medlem
Tjenare Fotosidan
Jag funderar på att köpa en blixt och eventuellt ett batterigrepp till min kamera, tänkte satsa på en canon 270ex blixt och canons batterigrepp då jag inte har en sån stor budget. Vad tycker ni om detta som är lite mer erfarna?
Hälsningar Axel
 
Tjenare Fotosidan
Jag funderar på att köpa en blixt och eventuellt ett batterigrepp till min kamera, tänkte satsa på en canon 270ex blixt och canons batterigrepp då jag inte har en sån stor budget. Vad tycker ni om detta som är lite mer erfarna?
Hälsningar Axel

Hej,
Extern blixt var för mig helt klart värt pengarna. Nu vet inte jag så mycket om 270ex men jag antar att den har fullautomatik ettl, och då är det bara att köra. Jag brukar köra med automatik men kanske dra ner eller upp ngt halvt steg när det behövs.

Batterigrepp tyckte jag var viktigt på min 350D för att få ett bra grepp. På min 40D nu har jag nästan aldrig på batterigreppet mer. Om du har möjlighet att låna och testa ett batterigrepp så vore det nog bra, för det är nog väldigt subjektivt hur man uppskattar ett batterigrepp.

/Conny
 
Det var en lustig frågeställning =) Grejerna har ju olika användningsområdet.

Den där blixten saknar helt manuella inställningsmöjligheter vilket är bra i framtiden när man vill gå vidare, skulle hoppa den. Batterigrepp ger inte per automatik bättre bilder, har du tunga objektiv kan det dock vara en hjälp för att få mer att hålla i.
 
Hej,
Extern blixt var för mig helt klart värt pengarna. Nu vet inte jag så mycket om 270ex men jag antar att den har fullautomatik ettl, och då är det bara att köra. Jag brukar köra med automatik men kanske dra ner eller upp ngt halvt steg när det behövs.

Batterigrepp tyckte jag var viktigt på min 350D för att få ett bra grepp. På min 40D nu har jag nästan aldrig på batterigreppet mer. Om du har möjlighet att låna och testa ett batterigrepp så vore det nog bra, för det är nog väldigt subjektivt hur man uppskattar ett batterigrepp.

/Conny

Okej, då skall jag ta och kolla upp någon somhar ett man kan testa, har ni något förslag på en bättre blixt?
 
Hej!

Jag skulle köpa denna blixt istället, samma peng, men mycket mera blixt för dom kronorna.
Äger en själv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C

Jag föredrar att ha B-grepp på mina kameror, känns bättre att hålla i och så dubblar man ju batteritiden, behöver sällan byta batteri om jag är ute och fotar en hel dag och så kan man ju använda vanliga AA- batteri oxå till greppet.

Kolla E-bay efter billiga piratbatterigrepp, många av dom är förmodligen tillverkade i samma fabriker men utan Canon namnet på :)
 
Är väll i klenaste valet, Har du ingen blixt så kommer den nog bli för liten, och du kommer ångra dig att du inte köpte en större direkt,

Nån som mer kunskap kan ju fylla i.
 
Hej!

Jag skulle köpa denna blixt istället, samma peng, men mycket mera blixt för dom kronorna.
Äger en själv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C

Jag föredrar att ha B-grepp på mina kameror, känns bättre att hålla i och så dubblar man ju batteritiden, behöver sällan byta batteri om jag är ute och fotar en hel dag och så kan man ju använda vanliga AA- batteri oxå till greppet.

Kolla E-bay efter billiga piratbatterigrepp, många av dom är förmodligen tillverkade i samma fabriker men utan Canon namnet på :)

Tack låter riktigt bra, bra pris var det också :) skulle du kunna linka en sida? :)
 
Canon 270EX är ingen höjdare.
1) Den saknar AF-assist. Alla andra Canonblixtar har en IR-lampa (infrarött ljus) som hjälper kamerans autofokus att hitta rätt i mörker. Helt värdelöst utan AF-assist!
2) Den drivs av två batterier, mot normalt fyra i alla andra blixtar. Det gör att den har lägre kapacitet, det tar mycket längre tid att ladda upp den igen från blixtavfyrning till blixtavfyrning. Sedan tar den tid på sig att vakna när den gått ner i viloläge/koma, vilket gör att den i princip aldrig är redo när du är...

Jag skulle mycket hellre välja den äldre 220EX som fortfarande säljs hos Kungsholms Foto för 995kr. Den har 4 batterier och AF-assist.

Har du råd med ny 430EX II för 2300kr så är den förstås ännu mycket bättre, eller om du kan hitta en beg 430EX eller 430EX II för 1500 är det bra, men de är svåra att hitta.

Sedan finns "fulblixtar" t.ex. YongNuo YN465 som tydligen funkar helt OK, http://www.kaffebrus.com/yn465-for-canon-med-e-ttl-1166.html eller YN568 http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37534
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.