Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt-diffuser till popup-blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnaWolf

Avslutat medlemskap
Hej.
Är det nån som har tips på hur man bäst gör en sån, eller om det finns andra billiga lösningar? Ska väl förmodligen köpa en riktig blixt vad det lider, men nu är budgeten obefintlig så jag får väl "labba" lite.

Det lär gå bra att använda vita och oanvända kaffefilter, men jag misstänker att de filtrerar bort en stor del av ljuset. Men det är ju i och för sig en budgetvariant.

Det absolut enklaste och billigaste är att skära tre snitt i ett vanligt plastskydd till en analog fotorulle.
Här har Sam Lantz tillverkat en sådan diffusor, scrolla ner till ungefär mitten av sidan!
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=29579&highlight=blixt&page=15

Edit: Scrolla lite längre ner så finns ett till alternativ.

Annars finns Gary Fong's välkända puffer.
http://www.atphototech.se/ShowProduct.aspx?prodid=399&cat=115
Coolt tips det där med fotorullen. Puffer har jag kollat upp, men den ska tydligen inte funka med min kamera (Sony A200). Då den sitter i blixtskon så ska den tydligen inte passa.

Det absolut enklaste och billigaste är att skära tre snitt i ett vanligt plastskydd till en analog fotorulle.
Här har Sam Lantz tillverkat en sådan diffusor, scrolla ner till ungefär mitten av sidan!
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=29579&highlight=blixt&page=15

jag änvände filmburksdiffuser på min D50 massor, funkar kalas. Men skär int hålet ända ut till burkens öppning, då sitter den fast bättre. Det stora problemet är väl att hitta filmburkar...

JL 666

Håller själv på att "muckla" med en diffuser till min popblixt.

Jag har använt mig utav något som kallas svetsglas, en klar plastbit på 11x6 cm vilken jag i ena fallet har "repat" med ett fint slippapper på båda sidor. Ett andra filter slipade jag på en sida och färgade rött med en spritpenna. Hållaren tillverkade jag av en slangklämma modell större som med hjälp av lite gaffatejp passar perfekt i blixtskon. Böjd att i andra änden bli som en hållare för diffuser/filter.

Svetsglasen i plast kostar 5-11:- beroende på vilken storlek man väljer och slangklämman ca 5:- om jag inte minns helt fel.

Själv köpte jag delarna på verktygsboden i Borås, en "godisbutik" som ligger farligt nära hemmet (200m). Internetbutiken saknar av någon anledning bilder och beskrivning av material (finns i både plast och glas) vilket kan ställa till det vid beställning, telefonbeställning kan ju vara en lösning då dem brukar vara mycket hjälpsamma.

Nästa projekt blir att göra filter modell större till byggstrålkastarna...

mvh Ricard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar