Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt bilderna blir konstiga ( D70 )

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Tja. när jag ska använda den inbyggda blixten som upplättningsblixt så blir bilderna för det mesta typ utbrända. hur kan man ställa in blixten för att det ska bli bra bilder? det känns som om blixten är för stark. vet inte hur jag ska förklara. ska leta upp någon bild senare i kväll

Inbyggda blixter brukar ha ett vädligt begränsat arbetsområde som blir mer tydligt med digitala kameror och diafilm.

Är motivet väldigt nära eller
att du har ställt in väldigt högt ISO-tal eller
att du har valt en stor bländare så är risken för överexponering stor.

Det kan också vara att någon svart yta i bilden lurat kameran.

Du har inte råkat ställa in den inbyggda blixten på manuellt läge? Jag vet inte om möjligheten finns i D70, men det finns i D100. Där ligger det under en av specialinställningarna.

Annars är det bara att ställa ned blixtkompensationen lite. D70 skall ju vara bra på blixtexponering, med i-ttl och allt. Så den borde ju vara konsekvent i alla fall.

Jag upplever blixten på D70 som lite klen (som med de flesta andra inbyggda bilxtar), men bortsett från det funkar den mycket bra. Man kan fota rakt upp i synen på folk på nära håll utan att ansiktet blir utbrännt eller annat knepigt (resten av bilden blir såklart lite underexponerad).

Och som svart till Jim så går det att ställa blixten i manuellt läge även på D70, så det kan ju vara det som är problemet.

dumbo skrev:
Jag upplever blixten på D70 som lite klen (som med de flesta andra inbyggda bilxtar), men bortsett från det funkar den mycket bra. Man kan fota rakt upp i synen på folk på nära håll utan att ansiktet blir utbrännt eller annat knepigt (resten av bilden blir såklart lite underexponerad).

Visst är den klen. Men i vissa lägen kan den ändå vara för stark.

Ja, börjar man komma så nära som 15-20cm från filmplanet så får den ju lite problem att trottla ner. Annars har jag inte upplevt några problem.

Har man däremot blixten i manuellt läge och full styrka så kan det lätt bli utbrännt även på betydligt längre håll.

Du har redan fått en del svar med olika förklaringar, men så här gör du rent praktiskt för att få mer eller mindre blixt i en given situation: Håll in blixtknappen som sitter till vänster om blixten och ratta in mer eller mindre blixt med det främre inställningshjulet. Du ser på displayen hur mycket som ändras. Om du tar en bild som får för mycket eller för lite är det bara att skruva upp eller ner - det är en snabb och smidig åtgärd.

här är en blixt bild.
bilden

Den skulle ha blivit klockren om det hade varit lite upplättningsblixt på den men som jag tycker nu så är bilden förstörd.

Det där med att vrida ner styrkan på blixten vet jag men detta va en ögonblicksbild när hennes hår blåste rakt upp. Men det kanske är bäst att köpa sig en riktig blixt.

Rodney skrev:
här är en blixt bild.
bilden

Den skulle ha blivit klockren om det hade varit lite upplättningsblixt på den men som jag tycker nu så är bilden förstörd.
Jag är inte säker på att en extern blixt hade hjälpt dig så mycket här. Den hade troligen krämat på full också och givit för mycket ljus till motivet.

Ett problem är att huvudmotivet inte är mitt i bild där blixtljuset mäts, här kommer FV-lock in, se manualen. Men FV-lock inbjuder inte direkt till ögonbicksbilder heller så det var nog ingen lösning i detta fall.

Ett annat problem kan vara var fokusen är inställd. Du har väldigt stort skärpedjup i bilden. Om du har ett D-objektiv så ska fokusavståndet användas vid blixtljusberäkningen även om jag inte vet hur mycket den påverkar. Om du sålunda har fokuserat bakom huvudmotivet kan kameran tydligen få för sig att huvudmotivet är längre bort än vad det är och då lyser lite mer med blixten för att nå ända bort.

Jag har inte gjort några större experiment med vare sig "felaktig" avståndsinställning och D-objektiv samt att försöka upptäcka exakt var blixtljussensorn sitter utan det här var saker som jag läst till mig i manualen. Den är väl inte alltid den solklaraste på alla områden så om någon har mer praktiska erfarenheter så mottages de gärna.

Sen finns det ju helt uppenbart andra fördelar med en extern blixt (starkare blixt, möjlighet att studsa ljuset/diffusera källan, osv). Men det är en annan femma. Samtidigt blir det en stor tingest att hålla i näven när man plåtar.

Håller med ovanstående.

Den mörka bakgrunden dominerar och lurar.

Jag har själv testat hur mycket felfokusering påverkar blixtexponeringen och det gör tydlig skillnad. Det krävs inte mycket felexponering för att det ska bli störande när man kör digitalt. Hade du kört negativ film hade det varit en baggis att korrigera för detta i efterhand.

Hade du ställt in skärpan rätt hade det säkert medfört mindre överexponering.

Jag vet inte i detalj hur Nikons system fungerar men antar att det liknar Canons där man genom en förblixt respektive avståndsinformation kan avgöra vilka delar av bilden som utgörs av huvudmotivet och använder de zoner som ligger vid motivet för mätningen. Om motivet är för litet täcker inte zonerna motivet tillräckligt och risken för felexponering blir större. Fokuserar man fel antar att systemet att motivet ligger länge bort och ökar exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar