Annons

Blixt: Är 540 FGZ vär skillnaden mot 340?

Produkter
(logga in för att koppla)

boppen

Aktiv medlem
Tja!

Har en K10D som jag fotar lite med ibland, och nu tänkte jag köpa blixt. Är det värt att lägga pengar på en 540 jämfört med en 340? Jag tänkte mest ha den för att kunna ta lite bättre inomhusbilder på familjen etc.
Vad jag förstått kan man vrida 540 i sidled, bra om man fotar "på höjden" och vill studsa i taklet?

Tack för vad svar som helst ;)

/Boppen
 
Du klarar dig nog ganska bra med 360an, siffrorna anger styrkan på blixtarna och med 360an funkar det bra på nära håll. På längre håll funkar 360an oxå om du använder stora bländare och/eller tex iso 800.
Det går att ta bilder med ej lanserade 200an oxå om man ej vill vinkla blixten, men den funkar bäst som upplättning utomhus.
Med 540an har du styrkan och kan vinkla den som du vill, det går även med Sigma 500(modellen för ca 2500:), den är dock klenare byggd och behöver skickas in för att funka med kamera uppdateringar.
 
Tack´, jag har ju sökt igenom forumen här, och Sigman föll bort på att den verkar vara lite rappligare byggd samt att vissa verkar ha problem med den (fick dock känslan att det var mer problem ju äldre inläggen var, kanske har sigman blivit bättre och bättre?)
Hur är det med kvaliteten 540 vs. 340?

Just nu lutar jag nog åt en 540 ändå, synd bara att den inte var i lager och jag måste ha den till helgen :-(
 
Bofoto2 skrev:
det går även med Sigma 500(modellen för ca 2500:), den är dock klenare byggd och behöver skickas in för att funka med kamera uppdateringar.

Sigma EF500 är ersatt med EF530, men den verkar inte helt ha nått svenska handlare än - fast den listas på distributörens hemsida.

Förhoppningsvis är 530 en mer solid blixt med bättre kompatibilitet än gamla 500 var.

Hälsar
R
 
540!!

Köp en 540 annars kommer du att ångra dig..
Man köper ju en extern bautablixt just för att kunna ta blixtbilder där det inte syns att man använt blixt och då behöver man kunna vinkla den hur som helst för att slå ljuset i väggar och tak.

Den billigare (ej vridbara) blixten tycker jag stupar på mållinjen pga detta, även om styrkan i sig räcker.
 
Tja!

Jag lade in en beställning på en 540 och en Omni-Bounce, dock hade de inte 540'n i lager, men den kanske kommer ändå ... vill ha den till helgen då det är födelsedagskalas!
 
eftersom du redan besällt en 540 behöver jag inte komma med arguemnten för den. men jag tror att du blir riktigt nöjd med den. jag är toknöjd med min.
det var möjligheten att vinkla den som gjorde att jag valde den. sen att jag fick för en mkt blygsam summa gjorde inte saken sämre.
 
Det tog tid, men idag fick jag min 540! Härligt, glömde dock bort att jag kommer bli tvungen köpa ny kameraväska också, men det är ju bara positivt!

En fråga dock, är det nån som kör med en OmniBounce till er 540? Därifrån jag köpte rekommenderade de OM-C men den passar ju tamijävlar inte, och börjar jag kika runt så är det OM-EZ som rekomenderas - är det jag som våldar för lite eller är den för liten?

/Boppen
 
Bra fråga där med OmniBouncen. Jag avstod att köpa en då jag inte kunde prova med handpåläggning att den fungerade.
Skulle och vara trevligt om någon ville visa jämförelsebilder mellan med och utan OmniBounce.

Förresten så lärde jag mig att använda min 540 som slavblixt idag. Himla kul grej, ungarna blev rätt fundersamma när det helt plötsligt blixtrade långt ifrån kameran. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.