Annons

Blivande fotograf? Fast i djungeln av kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

slugdjur

Medlem
Hejsan!

Jag är nyss hemkommen från en resa i Kina och har blivit mycket sugen på en ny kamera. Vi var ett stort sällskap och därav blandade kameror, vissa hade vanliga kompaktkameror och andra varierande systemkameror (olika canon och nikon modeller).

Och nu kan jag inte sluta fundera och läsa tester, jag behöver akut vägledning.

Jag har hittills bara haft kompaktkamera (nu väldigt gammal) och jag känner att jag vill vydga mina vyer. Men jag är inte säker på att jag vågar köpa en systemkamera direkt, har sneglat på t.ex. Canon G10 men har samtidigt fått upp ögonen för detta med ISO-talen och där har ju inte G10:an fått så smickrande betyg.

Jag är även jägare och där kommer ju då ISO-talen in då man vill kunna ta bilder på djur utan störande blixt. Men jag kanske tänker helt fel...

Vill ha en bra kamera som jag kan lära mig med och kanske en dag bli ett komplement till en systemkamera om mitt intresse brinner vidare om ni förstår vad jag menar.

Mången tack på förhand!
Henke

Om du är beredd att betala vad en G10 kostar så tycker jag att du lika gärna kan titta på en enklare systemkamera med kitoptik. Det blir ungefär samma pengar även om det blir lite mer att bära på. Det blir förvisso något mer tele med G10, men å andra sidan så går det ju bra att köpa till objektiv senare till systemkameran.

Hejsan!

Och nu kan jag inte sluta fundera och läsa tester, jag behöver akut vägledning.

Vill ha en bra kamera som jag kan lära mig med och kanske en dag bli ett komplement till en systemkamera om mitt intresse brinner vidare om ni förstår vad jag menar.

Mången tack på förhand!
Henke

Du ska nog först och främst fundera på vad du ska använda kameran till.
Jag tillhör de få som gått från DSLR till kompakt(G10) pga detta, dvs att jag inte hade något behov av en systemkamera.

Hej

Jo jag har börjat tro att det är för "tufft" att gå på systemkamera direkt.
Men detta med ISO'n oroar mig...

Hur mycket kan du bära på när du är ute o jagar? En systemkamera och några gluggar tar både plats och vikt. Du kanske skall lämna bössan hemma och skjuta med kameran i stället? Mindre blod viserligen men bra bilder i stället på levande djur.

Annars är dewt inte för tufft att gå på en systemare direkt. Alla sådana har lägen för oerfarna som motsvarar kameran du har idag. Allt blir automatiskt men du kan efter hand använda mer avancerade manuella inställningar där du själv får tänka lite och också påverka slutresultatet.

Lycka till med din nya bössa!

Hej

Jo jag har börjat tro att det är för "tufft" att gå på systemkamera direkt.
Men detta med ISO'n oroar mig...

Alla sådana har lägen för oerfarna som motsvarar kameran du har idag. Allt blir automatiskt men du kan efter hand använda mer avancerade manuella inställningar där du själv får tänka lite och också påverka slutresultatet.

Gäller inte det även för G10?

Tillägg: Jag har systemkamera med diverse olika objektiv till. Önskar ändå att jag hade råd att komplettera med just en G10 pga smidigheten.

Kan bara instämma i att det absolut inte skulle vara för tufft att gå direkt på en systemkamera. Faktum är att om jag inte missminner mig, så ser valen, menyerna etc i princip exakt likadana ut på en Canon systemkamera i instegsklassen som på tex G10:an....
Funderar du över foto i lågljussituationer utan blixt hade valet varit givet för mig iaf. En systemkamera.

Gäller inte det även för G10?

Tillägg: Jag har systemkamera med diverse olika objektiv till. Önskar ändå att jag hade råd att komplettera med just en G10 pga smidigheten.

Jag håller med om att man saknar smidigheten ibland, men jag hade ju velat ha en än mindre kamera än G10 som komplement då. Jag lever fortfarande i förhoppningen att mobilerna ska nå en dräglig klass så att den akn ersätta en kompakt, men trots att jag har en "bra" kameramobil så får den ju pisk av vilken 1000 kr:s kompakt som helst tyvärr.

En annan fördel med en kompakt är oxå ljudet, dvs det går att stänga av. På en systemkamera har man en fysisk slutare som låter och inte går att stänga av och som ev skrämmer iväg djur.

Jakt situationen är inte avgörande men jag tänkte mest bara förtydliga varför ISO'n var så intressant för mig just nu iaf. Sen har jag inget problem med att bära grejer, har redan en hel garderob på mig av andra "pryttlar" så en kamera hit eller dit gör varken till eller från ;)

Hur mycket kan du bära på när du är ute o jagar? En systemkamera och några gluggar tar både plats och vikt. Du kanske skall lämna bössan hemma och skjuta med kameran i stället? Mindre blod viserligen men bra bilder i stället på levande djur.

Annars är dewt inte för tufft att gå på en systemare direkt. Alla sådana har lägen för oerfarna som motsvarar kameran du har idag. Allt blir automatiskt men du kan efter hand använda mer avancerade manuella inställningar där du själv får tänka lite och också påverka slutresultatet.

Lycka till med din nya bössa!

Tro det eller ej så är jag inte en blodtörstande jägare, jag har suttit många gånger och bara njutit av jakten i största allmänhet och inte släppt skott (gevär :p). Visst ska jag inte mörka att fälla en vilt efter en lyckad jakt är oerhört stort för mig men det är inte prio ett.

Tycker det är spännande hur de flesta drar alla jägare till att vara blod galen och skjutgalna muppar... Men nu ska vi inte spåna iväg på detta men kunde inte låta bli själv.

Oj då! Det var inte min mening att beskylla dig eller någon annan för att vara blodtörstig. Det var sagt med glimten i ögat. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Jag är inte jägare själv men väl en inbiten fiskare och ingen vegetarian. Ville bara påpeka att många "jagar" med kameran ungefär som man jagar med bössan. smyger, sitter på pass osv.

Tro det eller ej så är jag inte en blodtörstande jägare, jag har suttit många gånger och bara njutit av jakten i största allmänhet och inte släppt skott (gevär :p). Visst ska jag inte mörka att fälla en vilt efter en lyckad jakt är oerhört stort för mig men det är inte prio ett.

Tycker det är spännande hur de flesta drar alla jägare till att vara blod galen och skjutgalna muppar... Men nu ska vi inte spåna iväg på detta men kunde inte låta bli själv.

Jag håller med!

Jag gick från en Olympus 550 Ultrazoom, för övrigt en kanonkamera jag kan rekommendera, till en semipro, en Nikon D200, för en månad sedan. Jag hade inga problem med något alls!

Det finns ett P-läge där kameran gör alla inställningar, det är bara att sikta och trycka på knappen! Och det kan du väl som jägare :)

Sen, om man vill, går det att krångla med inställningar i oändlighet på den, men det är inget krav för att få det att funka!

Den enda förändringen du inte kommer ifrån med en systemkamera är storleken, allt annat är jämförbart fast bättre.

Ja det är väl lätt att man gör en höna av en fjäder när man tittar på alla de olika systemkamerorna. Jag är nånstans där att om jag ska ta en mellan kamera är budgeten runt 5000:-, men ska jag kliva upp till en systemkamera är budgeten mer runt 10 000:-

Morrisson - Det är lugnt, jag bara blev less och då blev det att jag över analysera ditt inlägg.

Senast ändrad:
Gött, Henrik! Jag förstår att jägare blir påhoppade i alla möjliga sammanhang av människor som tänker med hjärtat och inte med hjärnan. (nu blir det väl fart här!!!?)

Ja det är väl lätt att man gör en höna av en fjäder när man tittar på alla de olika systemkamerorna. Jag är nånstans där att om jag ska ta en mellan kamera är budgeten runt 5000:-, men ska jag kliva upp till en systemkamera är budgeten mer runt 10 000:-

Morrisson - Det är lugnt, jag bara blev less och då blev det att jag över analysera ditt inlägg.

Haha väck inte den björn som sover ;)

Men om vi låter fantasin vandra och jag springer iväg och tar en Nikon D90 eller Canon EOS 500D vilket "kit" är att rekommendera, finns ju en djungel även där 18-55 alt 18-105 alt 18-200 osv har även sett dubbelkit. Är 18-55 ett bra bas objektiv oavsett Nikon eller Canon

Oj, oj, oj! Nu är vi på minerad mark. Canon mot Nikon. Den eviga frågan som är i klass med skapelseberättelsen mot Darwin. Jag har kört Canon sedan urminnes tider och med långt perspektiv så kvittar det vilket av dessa två eller andra kvalitetskameror du väljer. Från tid till annan har den ena eller den andra ett mindre försprång vad gäller huset eller objektivserierna. Singla slant är lika bra som att fråga här på Fotosidan, om du skall köra Canon eller Nikon. Den som "leder" idag är tvåa i morgon eller kanske redan i höst. Nikon har idag vassare hus men Canon är bättre på huvuddelen av optiken enligt min uppfattning. Då tänker jag på prestanda, vikt och pris.

Haha väck inte den björn som sover ;)

Men om vi låter fantasin vandra och jag springer iväg och tar en Nikon D90 eller Canon EOS 500D vilket "kit" är att rekommendera, finns ju en djungel även där 18-55 alt 18-105 alt 18-200 osv har även sett dubbelkit. Är 18-55 ett bra bas objektiv oavsett Nikon eller Canon

Jo det har jag sett i alla poster som jag läst men jag har inte fått min skalle runt objektiven än

Som sagt storlekarna säger mig inte mycket och först vill jag ju ha ett bra bas objektiv och dä är ju fråga då kit:en är vanligast, att gå med en 18-55?

Både Canons och Nikons kitzoomar på 18-55 (med IS respektive VR) är utmärkta objektiv som är mycket användbara -- och väldigt prisvärda! Satsa på ett sådant, när du sedan lärt känna kameran upptäcker du nog vilka objektiv du saknar och kan då fortsätta att bygga upp en bra utrustning!

Men fota djur i natur är väl inget man i huvudsak gör med en kitzoom i alla fall.. Eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar