Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir jag nöjd med en Canon EOS 350D? Inköp i USA? Råd...?

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Skrev ett inlägg för ett tag sen om att byta upp mig till digital systemkamera.
Det lutar nu åt att jag köper en, och behåller den gamla som nån slags backup, eftersom man ändå inte får några pengar för den...

Nu är frågan, blir jag nöjd med mitt val? Min gamla kamera är en Minolta 700si. Jag har två objektiv, 35-70 och 70-210, samt en 5400HS blixt.

Jag är fotar i stort sett vad som helst, och skulle, om jag tog mig råd, lika gärna kunna köpa ett makroobjektiv för att fota detaljer på rostiga grejor, som att köpa ett tele för att fånga fåglar eller människor på avstånd.

Min undran är nu, är Canon EOS 350D rätt för mig? Jag vill egentligen ha en kamera som är av samma kvalitet som min gamla, men digital. Får man med lite av den utveckling som skett under tio år, gör det heller inget.

Vilka objektiv jag ska ha kan bli en senare fråga. Detsamma gäller för ev. batterigrepp, blixt, osv.
Jag inser att min fråga är rätt luddig, men skulle så gärna vilja höra andras tankar i ämnet.

Sen kommer nästa fråga... Jag ska till Florida i juni, och då kanske man ska köpa kameran där? Fördelar, nackdelar, hur skulle ni göra?

Eftersom jag ev. ska köpa kameran i USA, känns det fel att gå in till en kamerabutik och be dem berätta allt de vet på sin tid, annars finns ju det alternativet. Nu förlitar jag mig lite på er här...

Någon?

Nackdelar med att köpa den i USA: Ingen garanti.

Nu kan jag inte Minolta alls, men dina gamla objektiv passar ju säkerligen på en Digital Dynax 7. Hurvida blixten passar kan jag inte avgöra.

Men som sagt. köper du en Canon 350D från USA, så gäller inte garantin i Sverige.

Ja... Objektiven ska enligt uppgift passa till Minoltas Dynax 7D. Blixten, däremot, säger de flesta (?) inte kommer att fungera (vilket låter dumt och i så fall är synd).
Men sen är det också så att om jag väljer en Dynax 7D, får jag betala nästan dubbelt så mycket som för en EOS 350D, och för de pengarna kan jag köpa objektiv...

Garantin håller jag med dig om, men jag vet inte i vilken mån jag behöver den... Jag har aldrig någonsin behövt använda garantin på nån av mina tekniska prylar (och det är många), men då blir väl detta första gången det behövs, bara för det... :eek:)

Du blir nog väldigt nöjd om du köper den. Finns nog inte mer valuta för pengarna. Dock är den inte så mycket billigare i USA att det motiverar garantiproblem och väntetid. Köp kameran här med kitobjektiv och använd den ett tag, köp sedan optik och tillbehör när du åker till USA, där finns mer att tjäna.

Jeppe skrev:
Nackdelar med att köpa den i USA: Ingen garanti.
...
Men som sagt. köper du en Canon 350D från USA, så gäller inte garantin i Sverige.

Det brukar(de) vara två alternativ när man köper i USA: Med USA garanti eller 'World wide warranty'.
Kanske värt att kolla upp?
/Gitte

Tack för kommentarerna!

Inte så mycket billigare i USA? Jag kollade lite snabbt, och enligt uppgift kostar den ca 5600 SEK i USA, och 7500 i Sverige (över 8000 på CyberPhoto). 2000 kronor är mycket pengar...

World Wide warranty ska jag absolut kolla upp, tack för tipset, Birgitta!

Jag hade bara sett den runt $900 (huset enbart) vilket blir sådär ungefär 6500:-. Jag skulle inte tycka att den prisskillnaden vore värd eventuella garantiproblem.

Ett alternativ kan vara att köpa från Tyskland. Europagaranti.
Pris nånstans mittemellan S och US. Se t.ex. http://www.geizhals.net/eu/a139446.html där du även får lite kundomdömen (på tyska). Jag beställde själv igår ett hus + blixt 420EX som man får tillbaka pengar på från Canon, från Digitalpear.de Pris, i lager, goda omdömen, avgjorde.

Men alltså man få visst garanti även fast den är lite svårtillgänglig. På objektiv brukar det nästan alltid vara worldwide på kamerahusen är det annorlunda. Men i värsta fall kan man skicka tillbaks huset till USA och med tanke på hur liten risk det är att någonting inte fungerar så kanske det är värt det.

*Gäsp...*
Jag tror detta har varit uppe ett dussintal gånger, så förlåt min gäspning.

Men Canonm har INTE världsgaranti på sina digitala hus (fö.u. om man är CPS-medlem; CanonProfessionalService).

Läs mer på Canons hemsida

Att anta att det är en liten risk att inget ska strula med en dslr är nog ett djärvt antagande. Jag har haft två dslr och de har varit inne 4 gånger för garantireparationer tillsammans. Och att skicka dem till USA fyra gånger skulle definitivt ha varit jobbigt. För den skillnaden i pris som det verkar vara för 350D känns det som en väldigt onödig satsning.

Ja..och värre blir det när Canon USA vägrar att skicka tillbaka kameran till Sverige igen ;)

Nej, köp kameran i europa åtminstonde.

Sverigeköp

Ja, efter lite research har jag nog trots allt beslutat mig för att köpa kameran i Sverige.
Murphy's lag känns allerstädes giltig, så det är nog det bästa.

Tack för alla synpunkter!

Jag tror du gjorde rätt, Martin.
Kom just hem med min 350D - köpt dyrt i AFFÄR (hemma, vilket är i UK), inte ens på nätet. Jag lyckades förhandla mig till ett någorlunda pris, där jag fick både 'reparationsplan' (inte garanti, den är ju på ett år, utan om jag har sönder nåt inom de närmast tre åren får jag det reparerat/utbytt. Hemsförsäkringens självrisk är så stor att det inte känns värt att lita på...) och ett 512MB kort, så jag kan köra direkt.
Tänkte att det är bäst att låta det svida omedelbart, men sedan känna en viss trygghet efteråt. Bättre det än att gläda sig över ett kap, men sedan ha en gnagande oro och sedan kanske tom få svida inom kort!
/Gitte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar