Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir hon nöjd med ett Sigma 18-200??

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriel B

Aktiv medlem
Efter inköpet av Nikon D60 var frugan glad ett tag. Nu önskar hon lite "zoomigare" funktionalitet till kamera. Satt och kika runt lite på nätet och hittade Sigmas 18-200 objektiv med bilstabilisator och autofokus. Priset verkar vara rimligt, mellan 3000-3500kr (nytt) med frakt.

Hon har inte ork att byta objektiv och "greja och dona" som hon kallar det. Hon klickar på knappen och kortet skall visas på lilla skärmen.

Frågan är...
blir frugan nöjd med Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM? Kan hon få bättre objektiv för samma peng?

Vad skulle ni rekomendera som ett bra alround objektiv?

Efter inköpet av Nikon D60 var frugan glad ett tag. Nu önskar hon lite "zoomigare" funktionalitet till kamera. Satt och kika runt lite på nätet och hittade Sigmas 18-200 objektiv med bilstabilisator och autofokus. Priset verkar vara rimligt, mellan 3000-3500kr (nytt) med frakt.

Hon har inte ork att byta objektiv och "greja och dona" som hon kallar det. Hon klickar på knappen och kortet skall visas på lilla skärmen.

Frågan är...
blir frugan nöjd med Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM? Kan hon få bättre objektiv för samma peng?

Vad skulle ni rekomendera som ett bra alround objektiv?

Jag har den utan stavilisator till Canon. Är helt ok och suverän som "semesterobjektiv" Enda nakcdel är att den är ljussvag, men den nya har ju bildstabilisator så det borde funka väl inomhus ändå.

/Rommél

Jag har det med OS för Canon.

Jag ycker det är en ganska tråkigt objektiv men så tillhör jag ju dem som tycker det är kul att byta glugg efter situation.

Jag tycker det presterar ojämnt. På full öppning och vissa brännvidder blir det dålig skärpa, i andra lägen helt OK. Bristen på ljusstyrka är dessutom påtaglig och autofokusen medelbra.

Bildstabiliseringen funkar dock bra.

Prioriterar man bekvämlighet framför bildkvalité så är det ett bra val.

Mvh
Anders

Hur mycket märks ljussvagheten, oskärpan av om man inte är duktig fotograf? (med tränat öga för att se skillnad)

Antar att oavsett hur dåligt detta objektiv är så är det bättre än någon halvdan kompakt digitalkamera?

Kompakt i stället??

Jag har det med OS för Canon.

Jag ycker det är en ganska tråkigt objektiv men så tillhör jag ju dem som tycker det är kul att byta glugg efter situation.

Jag tycker det presterar ojämnt. På full öppning och vissa brännvidder blir det dålig skärpa, i andra lägen helt OK. Bristen på ljusstyrka är dessutom påtaglig och autofokusen medelbra.

Bildstabiliseringen funkar dock bra.

Prioriterar man bekvämlighet framför bildkvalité så är det ett bra val.

Mvh
Anders

Din fru kanske blir mer nöjd med en bra kompakt. Den bästa kameran är den man har med sig. Det finns en hel del kapabla kompakter som kan prestera lika bra som din Nikon med en billig långzoom.

Hur mycket märks ljussvagheten, oskärpan av om man inte är duktig fotograf? (med tränat öga för att se skillnad)

Antar att oavsett hur dåligt detta objektiv är så är det bättre än någon halvdan kompakt digitalkamera?

Om du skall fota enkla motiv i bra ljus lär du inte uppleva några brister, men när motiven blir lite svårare, ljuset tryter, ja då märks skillnaden. Du blir tvungen att köra på full öppning för att få acceptabla tider men samtidigt gör full öppning att bilderna saknar den absoluta skärpan.

Men visst ger en superzoom och en systemkamera bättre resultat än en halvdan kompakt.

Alternativet, som jag ser det, är att använda en långzoom "kompakt", typ Canon S5 IS eller liknande. Dessa ger oftast förvånansvärt bra resultat, har enormt och - faktiskt - användbart zoomomfång. Ger bra resultat direkt ur kameran och kan dessutom leverera riktigt bra videosnuttar.

Men nu har ni ju redan kamerahuset så alternativet är att hon lär sig att byta glugg eller så är det en superzoom som gäller.

Mvh

Anders

Om du skall fota enkla motiv i bra ljus lär du inte uppleva några brister, men när motiven blir lite svårare, ljuset tryter, ja då märks skillnaden. Du blir tvungen att köra på full öppning för att få acceptabla tider men samtidigt gör full öppning att bilderna saknar den absoluta skärpan.

Men visst ger en superzoom och en systemkamera bättre resultat än en halvdan kompakt.

Alternativet, som jag ser det, är att använda en långzoom "kompakt", typ Canon S5 IS eller liknande. Dessa ger oftast förvånansvärt bra resultat, har enormt och - faktiskt - användbart zoomomfång. Ger bra resultat direkt ur kameran och kan dessutom leverera riktigt bra videosnuttar.

Men nu har ni ju redan kamerahuset så alternativet är att hon lär sig att byta glugg eller så är det en superzoom som gäller.

Mvh

Anders

Jo, det var den typen av "kompakt" jag tänkte på. (Canon S5 IS ) I förhållande till storleken ger de bra resultat.

Tack för all information och synpunkter. Blir nog till att beställa ett Sigma 18-200 HSM. Känns bättre nyttja kamerahuset som hon nu användaren (och behärskar hyffsat) än att köpa ny kamera som hon får lära om.

Tack!
//Gabriel

Frågan är...
blir frugan nöjd med Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM?

Kan hon få bättre objektiv för samma peng?

Vad skulle ni rekomendera som ett bra allround objektiv?

Fråga 1: Om det är "zoomigare funktionalitet" (kul fras ;-) hon vill ha samt slippa byta objektiv så ofta, så ja, det skulle jag tro :) Var dock beredd på att Sigmat är ett ganska "biffigt" objektiv och på hennes D60 kommer det att bli ganska framtungt.

Fråga 2: Knappast, Sigmat är välbyggt och har skaplig bildkvalitet (med vissa brister som de flesta långzoomar).
http://www.photozone.de/canon-eos/321-sigma-af-18-200mm-f35-63-dc-os-canon-test-report--review

Fråga 3: Nikons motsvarighet Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR. Bättre än Sigmat i allt men dyrare.
http://www.photozone.de/nikon--nikk...m-f35-56-g-if-ed-vr-ii-dx-review--test-report

mvh / Matti

Jag la upp några bilder tagna med Sigma 18-200 OS och en Canon 400D.

Du hittar dem här

Klicka på de större bilderna så får du upp dem i ca 2 megapixel.

Som du ser är de flesta av dessa nedbländade och då är väl resultatet OK.

Mvh
Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto