Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir arg....vad kan ha hänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecilia J

Avslutat medlemskap
Idag höll jag på att fota en nyfödd och dess föräldrar. När vi hade kommit igång som bäst så la min kamera Canon EOS 300D av. Den tar bilder men de blir till två tredjedelar helt svart.

Blir helt villrådig så jag vill höra med er om ni vet vad felet kan vara och om det är dyrt att reparera.

Det här kändes trevligt innan jul....:-(

Tacksam för svar.
Cecilia
 
Hmmm...

Det kan vara spegeln kanske... Låter kameran som den ska?

Du kan också ta bort objektivet och ta några bilder... Titta in i kameran och se så att allt ser mormalt ut... Men va försiktig, och se upp för damm på sensorn!
 
Jag tvivlar på att det är slutaren... Går inte den vertikalt över bildytan??

Antar att det kan vara olika på olika kameror...!
 
Fick en liknande bild från min D70 i somras. Såg i sökaren att det blev något knas eftersom sökaren inte blev svart då bilden togs. I mitt fall var det alltså spegeln som inte hängde med.
Men det har bara hänt en enda gång och jag har nog tagit ett par tusen bilder till efteråt.

/Johan
 
Har nu provat att byta både minneskort och objektiv men det ger ingen skillnad.

Kameran låter precis som den alltid har gjort.

Har ni någon idé vad det kan kosta att laga om det är något av de felen som ni föreslår.

/Cecilia
 
Ser ut som slutaren skulle ha ett tekniskt bekymmer. Är dock inte bekant om ridån åker upp eller om den åker ned. Dock är bilden uppoch ner när den fångas.

Ett annat bekymmer kan vara att spegeln fäller upp sig försent, vlket gör att den blockerar ljuset i nederkant av bilden. Bilden är upp och ned på filmplanet.

Friskrivning:
Det kan naturligtvis vara något helt annat och en fackman kan göra en mer kvalificerad bedömning.
 
det är garanterat inget fel med minnet, eftersom "kanten" inte är skarp. Jag gissar även jag på att det antingen är slutaren eller spegeln som har gett upp...Har tyvärr ingen aning om vad det kan kosta att reparera
 
kan du inte prova lite längre tider och se om det blir någon skillnad? kanske prova att köra blixt på andra redån. då borde man kanske få ett hum om det är slutaren det är fel på?
jag har ingen erfarenhet av detta, men det kanske kan vara värt att prova om du inte redan gjort det!
lycka till!!
 
Tips: Ta av objektivet, titta in i kameran och tryck av med kameran inställt på någon relativt lång slutartid (några sekunder). Eller mår en CMOS dåligt av det? Någon?

Själv är man ju van att kunna öppna bakstycket och se rakt igenom hela alltet vid funktionskontroll...
 
Det verkar som spegeln slår upp försent och då skymmer sensorn
Ett sätt om det nu är det rätta, tag ut batteriet även det lilla som håller kvar klockan och låtdom vara av ett tag. Det kan ju hända att man får ställa in sina personliga inställningar igen, även klockan. Det är ju billigare att prova det först.
 
Eftersom problemet kvarstår tycker jag det låter som ett fall för en verkstad. Kolla vad en felsökning+kostnadförslag skulle kosta.

En tanke för egen felsökning: Om du har "rysshacket" installerat; Prova med spegeluppfällning och ställ manuellt in en lång slutartid. Av med objektivet och titta in om du kan se något onormalt när du exponerar.

Genom att ställa kameran i läge för sensorrengöring kanske du kan se om spegeln rör sig som den ska när den fälls upp?

Det var mina tankar.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.