Annons

Bli bättre sportfotograf pentax k-5/70-200 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Nämner ovan min utrustning.

Jag behöver hjälp med den svårare biten, såklart. Vi pratar hästar som springer i ridhus, olika typer av ridhus med olika mängd ljus.
De flesta trådar om detta sedan innan handlar om hoppning. Något som ju gör det otroligt lätt, då det bara är att fästa fokus på valfritt hinder och vänta ut ögonblicket.

Jag fotar endast arabhästutställningar och lösa hästar, dvs hästar som springer åt vilket håll som helst, när som helst. Min främsta kund har endast helsvarta hästar, vilket som ni säkert förstår gör det helt underbart för fokuseringen, eller snarare bristen på den. Detta gör ju även att höga ISO-tal sällan blir vackert. (här ber jag även om tips för ett program som kanske kan fixa detta i efterhand, mina kunskaper i photoshop sträcker sig endast till blur-filter)
I tillägg till detta så är det ju utställning vi pratar om, så 90% av de bilderna jag faktiskt lyckas få skarpa kommer ändå inte gå att använda för att den inte blåser med näsborrarna(true story) eller något annat litet "fel".

Någon som sitter med något annat tips än "träning"?
 
Hejsan!

Jag fotograferar själv hästar, både som jobb och hobby (dressyr/hoppning). Jag använder ett liknande objektiv, Sigma 70-200 f/2,8. Det jag försöker att göra är att använda bländarprioritet satt på fullt öppet (2,8) och justerar sedan in vitbalans och iso för att sedan fota i JPEG. ISO brukar gå upp åt 3200 alt 6400 men detta går att fixa rätt fint i Photoshop, det viktiga är att få en slutartid på minst 250 eller mer beroende på hur fort hästen rör sig!

Använd tillägget: Noiseware Professional från Imagenomic (http://www.imagenomic.com/). Men eftersom detta mjukar upp bilden rätt mycket så är det ett måste att lägga på lite skärpa med hjälp av kantmasker för att få träns, tyglar, stävlar, sadel m.m. att se bra ut. Hör av dig om du vill ha en exakt beskrivning på hur det görs.

Knäpp många bilder så brukar oftast någon bli bra!

Hoppas det kan vara några bra tips :)

Mvh
 
Låter som om det handlar om ett kamerabyte i så fall. K-5 går väl knappast att köra på 6400, den absoluta gränsen för den kameran är väl 3200.
 
Låter som om det handlar om ett kamerabyte i så fall. K-5 går väl knappast att köra på 6400, den absoluta gränsen för den kameran är väl 3200.

Den kameran köpte jag ny förra våren och pentax erbjuder inget bättre, så att byta ut hela min utrustning innan något av det fyllt 2 är inget alternativ.

ISOt går i vanligt läge att dra upp till 12800, men som sagt, svarta hästar.
 
Hejsan!

Jag fotograferar själv hästar, både som jobb och hobby (dressyr/hoppning). Jag använder ett liknande objektiv, Sigma 70-200 f/2,8. Det jag försöker att göra är att använda bländarprioritet satt på fullt öppet (2,8) och justerar sedan in vitbalans och iso för att sedan fota i JPEG. ISO brukar gå upp åt 3200 alt 6400 men detta går att fixa rätt fint i Photoshop, det viktiga är att få en slutartid på minst 250 eller mer beroende på hur fort hästen rör sig!

Använd tillägget: Noiseware Professional från Imagenomic (http://www.imagenomic.com/). Men eftersom detta mjukar upp bilden rätt mycket så är det ett måste att lägga på lite skärpa med hjälp av kantmasker för att få träns, tyglar, stävlar, sadel m.m. att se bra ut. Hör av dig om du vill ha en exakt beskrivning på hur det görs.

Knäpp många bilder så brukar oftast någon bli bra!

Hoppas det kan vara några bra tips :)

Mvh

Ja, programmet ska jag absolut kolla upp!

Gällande kamerainställningar så vet jag ganska väl vart jag kan gå, och jag gillar att köra i manuellt läge för då kan jag snabbt ställa om då djuren står stilla och därmed få bättre ljus på dem.

Det är väl ett ganska hopplöst läge, raw gör allt mycket enklare men då hinner man ju inte fota på samma sätt.
 
Den kameran köpte jag ny förra våren och pentax erbjuder inget bättre, så att byta ut hela min utrustning innan något av det fyllt 2 är inget alternativ.

ISOt går i vanligt läge att dra upp till 12800, men som sagt, svarta hästar.
Men hur blir kvaliten med så höga iso. Min D3 anser jag endast funkar upp till 6400 och då endast i nödfall. Kan själv inget om ljusförhållandena vid hästsport, men funkar inte 2,8 för dig så låter det knepigt.
 
Låter som om det handlar om ett kamerabyte i så fall. K-5 går väl knappast att köra på 6400, den absoluta gränsen för den kameran är väl 3200.

Du har inte koll på Pentax k-5s ISO möjligheter hör jag

The K-5 produces very good high ISO putput. At the very highest setting (ISO 51,200) noise (and noise-reduction) severely impairs critical image quality. Impressively though, JPEG files look good up to ISO 6400 - certainly good enough for most applications.

Pentax k-5 har spöat de flesta av Canikons därute (i samma prisklass såklart), jämfört med din D3 så stod den sig mycket bra.
 
Du har inte koll på Pentax k-5s ISO möjligheter hör jag

The K-5 produces very good high ISO putput. At the very highest setting (ISO 51,200) noise (and noise-reduction) severely impairs critical image quality. Impressively though, JPEG files look good up to ISO 6400 - certainly good enough for most applications.

Pentax k-5 har spöat de flesta av Canikons därute (i samma prisklass såklart), jämfört med din D3 så stod den sig mycket bra.

Ok, visste inte det. Har bara hört av folk att den ligger lite efter D3, D700 i brusprestanda. Men inget jag själv har sett.
 
Men hur blir kvaliten med så höga iso. Min D3 anser jag endast funkar upp till 6400 och då endast i nödfall. Kan själv inget om ljusförhållandena vid hästsport, men funkar inte 2,8 för dig så låter det knepigt.

Jag använder nästan aldrig högre än 800 på mörka områden.

På bifogade filer har vi 2,8 1/400 och 800 i ISO. 1600 på den där mannen springer, och som ni ser så skrotas den avsevärt däremellan. Skillnaden i vitbalans kommer från att det fotades under förmiddagen och jag missade när det helt plötsligt blev ljusare ute.

min fråga är inte vilka inställningar jag ska ha. Jag vet att stor bländare och slutartid anpassat för hastigheten, och tillägg av ISO för att kompensera är det som gäller. Min fråga är hur jag kan få fler skarpa bra bilder under dåliga förhållanden. Det går mycket bättre så snart vi är utomhus, kameran är mycket snabbare då.
 

Bilagor

  • 20117362.jpg
    20117362.jpg
    13.5 KB · Visningar: 529
  • 20110680.jpg
    20110680.jpg
    12 KB · Visningar: 532
Men hur blir kvaliten med så höga iso. Min D3 anser jag endast funkar upp till 6400 och då endast i nödfall. Kan själv inget om ljusförhållandena vid hästsport, men funkar inte 2,8 för dig så låter det knepigt.

Tja, lite brusigt blir det ju. Men visst går det. Tog den här bilden nu för att testa.

Micke.
 

Bilagor

  • Monarch.jpg
    Monarch.jpg
    75.3 KB · Visningar: 539
Jag skulle köra med ett ISO tal som ger dig minst en 500/s vid f/2,8 och sen justera bruset i Photoshop

Men ljuskvaliten i de bilder du visade var ganska platt, inget som du kan göra någonting åt, men ett tips är att ändra vitbalansen i kameran till tungsten
 
Jag använder nästan aldrig högre än 800 på mörka områden.

På bifogade filer har vi 2,8 1/400 och 800 i ISO. 1600 på den där mannen springer, och som ni ser så skrotas den avsevärt däremellan. Skillnaden i vitbalans kommer från att det fotades under förmiddagen och jag missade när det helt plötsligt blev ljusare ute.

min fråga är inte vilka inställningar jag ska ha. Jag vet att stor bländare och slutartid anpassat för hastigheten, och tillägg av ISO för att kompensera är det som gäller. Min fråga är hur jag kan få fler skarpa bra bilder under dåliga förhållanden. Det går mycket bättre så snart vi är utomhus, kameran är mycket snabbare då.
Men om det inte handlar om inställningar förstår jag inte riktigt vad du behöver hjälp med. Då är det ju ett systembyte till något som har bättre af-prestanda som gäller. Hur som helst, om du kör i RAW kan du också pressa upp iso ett snäpp. Ett separat brushanteringsprogram är bra, ex Neat Image. Kör själv med det och skruvar på lite uppskärpning av bilden samtidigt som den brusreducerar. Tycker det fungerar väldigt bra. Att knäppa RAW behöver inte innebära så mycket mer jobb. man ser ju i bridge vilka bilder som är värda att jobba med. Resten slänger man.
 
Men om det inte handlar om inställningar förstår jag inte riktigt vad du behöver hjälp med. Då är det ju ett systembyte till något som har bättre af-prestanda som gäller. Hur som helst, om du kör i RAW kan du också pressa upp iso ett snäpp. Ett separat brushanteringsprogram är bra, ex Neat Image. Kör själv med det och skruvar på lite uppskärpning av bilden samtidigt som den brusreducerar. Tycker det fungerar väldigt bra. Att knäppa RAW behöver inte innebära så mycket mer jobb. man ser ju i bridge vilka bilder som är värda att jobba med. Resten slänger man.

Jag behöver hjälp med hur jag blir bättre under de förutsättningar som ges :) Finns det några knep i själva fototekniken, eller som ni nämnt tidigare med program etc som gör att bruset blir lite mer ok eftersom det går att fixa i efterhand. Jag vet inte vad jag letar efter för svar, och det är ju därför jag frågar. jag hittar inga böcker som erbjuder denna info nämligen.

Att byta upp mig redan i år då jag endast ska fota fyra utställningar(och det är ju bara vid dåligt väder man är inomhus) känns inte helt aktuellt det heller.
 
Ja, programmet ska jag absolut kolla upp!

Gällande kamerainställningar så vet jag ganska väl vart jag kan gå, och jag gillar att köra i manuellt läge för då kan jag snabbt ställa om då djuren står stilla och därmed få bättre ljus på dem.

Det är väl ett ganska hopplöst läge, raw gör allt mycket enklare men då hinner man ju inte fota på samma sätt.

Vad är det du inte hinner med när du kör raw?
K-5 är nog inte i den absoluta toppen när det gäller följande fokus. Du har inte möjlighet att testa någon Canon/Nikon 7D eller D300 för att se om det är där problemet sitter?

Micke.
 
Vad är det du inte hinner med när du kör raw?
K-5 är nog inte i den absoluta toppen när det gäller följande fokus. Du har inte möjlighet att testa någon Canon/Nikon 7D eller D300 för att se om det är där problemet sitter?

Micke.

RAWbilderna är lite över 20mb stora, jpg ca 11-13mb. Där har vi vad kameran inte hinner, men jag beställde hem ett nytt minneskort igår så ska se om det gör någon skillnad. Ligger problemet i kameran så var det ju iallafall värt ett försök.

Jag kan säkert hitta någon kamera väl på plats att få prova, men jag känner ingen som fotar annat än den klassiska hemmafotografen med nikon d90 och dylikt.

Den dagen jag väl byter upp mig så blir jag ju tvungen att byta märke, tyvärr
 
Du nämner inte vilken 70-200 du fotar med. Kan finnas en del skillnader i af. Tamrons modell är klart sämst. Sigmas nyaste är skall vara bättre än de tidigare modellerna. Sen så har ju Pentax en 50-135 2,8 men den vet jag inte hur snabb den är. Precis som föregående skriver så är nog Pentax som system inget vidare när det handlar om de situationer som verkligen sätter af på prov. Där är Canon och Nikon bättre. Men mycket ligger också hos fotografen. Det jag måste tänka på vid fotografering av rörliga motiv är att välja rätt focuspunkt, ibland följa motivet med kameran och då i samma hastighet som motivet rör sig. Förflyttar sig motivet snabbt över stora avstånd måste man hjälpa kameran med manuell grovfokusering, och låta kameran sköta sista finjusteringen. Inte lätt men man måste kunna de mekaniska reglagen på hus och objektiv. Tyckte du använde dig av låga iso. Om nu K-5 är så bra som någon hävdade så borde 3200 var fullt användbart. Snabba tider är viktigt.
 
Du har nog inte riktigt koll på K-5ans ISO-prestanda! ISO 6400 är absolut inga problem. (Den absoluta gränsen för K-5 är ISO 51200!)

Kolla här:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/64295-pentax-high-iso-gallery-post-here-79.html
Koll o koll. Specar är ointressant i sammanhanget. Viktigt är vad som i realiteten är användbart. Jag tycker 6400 är nödfallsinställning på min D3. Tror inte K-5 är bättre än D3 rent brusmässigt. 51200 med en K5, tror du man blir anlitad som fotograf om man försöker kränga sådana bilder.
 
Den kameran köpte jag ny förra våren och pentax erbjuder inget bättre, så att byta ut hela min utrustning innan något av det fyllt 2 är inget alternativ.

ISOt går i vanligt läge att dra upp till 12800, men som sagt, svarta hästar.

Prova detta: Kör i TAv (1/500 F2,8) med AutoISO upp till 12800, AFC, en fokuspunkt. Underexponera 0,5-1,0 steg, kompensera sen exponeringen i RAW-framkallaren. AWB i kameran, justera i framkallningen. Snabbt minneskort för serietagning krävs också.
 
Koll o koll. Specar är ointressant i sammanhanget. Viktigt är vad som i realiteten är användbart. Jag tycker 6400 är nödfallsinställning på min D3. Tror inte K-5 är bättre än D3 rent brusmässigt. 51200 med en K5, tror du man blir anlitad som fotograf om man försöker kränga sådana bilder.

1. Jag kan inget om D3. Är det en Nikon?
2. Jag vet att min K-5a fixar bra bilder med ISO 6400 utan brusreducering.
3. TS har en K-5a, ingen D3.
4. Beror väl på vad bilden visar... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.