Annons

Bli bättre på följande fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Efter helgens övningar med Tom Svensson på Nordens Ark inser jag att jag behöver träna en hel del på att fokusera på snabba motiv, så jag undrar om det är någon som har tips på hur och vad jag ska träna på?

Motiven jag har problem med är mest fåglar och ibland djur. Ett exempel från något jag ofta fotar hemma är tärnor, det är inga större problem att följa med så länge de flyger, men när de dyker tappar jag dem oftast direkt. Samma sak när vi fick prova att fota en flygande uggla på Nordens Ark, jag lyckades knappt hålla den i sökaren för det mesta, kanske 4-5 av 150 bilder blev skarpa.


Jag ska väl också nämna att det inte riktigt finns möjlighet att träna så mycket som jag skulle vilja ute i naturen så något alternativ vore trevligt. Alla funderingar är intressanta!
 
Har inte det en hel del vad man har för kamera och objektiv?



/Stefan R. Nilsson
 
Har inget bra tips på hur du ska hålla motivet i sökaren, men du kanske kan öva genom att be någon kasta upp en boll. Ett kraftfullt fokussytem hjälper en hel del, det låser snabbt och tappar inte när det väl har låst.

EDIT: Låter inte som du har materialproblem, ut och kasta boll :)
 
Som jägare med rödpunktsikte så skjuter jag på snabba rörliga mål med bägge ögonen öppna..
detta praktiserar jag även när jag skjuter med kameran... funkar ypperligt.

/G
 
testa att fota flygplan, panorering av bilar, motorcyklar etc.

åk till en crossbana och kör lite panorering där borde ge en bra träning.

Märkte själv att när jag plåtade cross att jag var lite ringrostig till en början, men att det gick bättre efter ett tag. Jag började med foto för att plåta flygplan och fick därigenom lära mig den hårda vägen på flygdagar (med kameror med 135-film)
 
Du kan få öva på mig när jag bränner fram och tillbaka med R1:an i 300, den är svart så det blir en extra tuff utmaning, kan dra lite wheelies för att försöka lura AF-systemet också =) Helst utanför ett lekis där det springer små barn i bakgrunden så att AF-en får jobba för att följa just mig!
 
Tack för alla tips!


Att kasta boll är nog ett bra alternativ! Jag får rekrytera någon frivillig som kastare :)

Saxtorp: Hur kan du se något med det ögat du inte tittar i sökaren med? Rödpunktssikte har jag också använt tidvis så jag vet precis hur det fungerar, men för mig funkar det inte med kameran. Kan du förklara hur du gör?

En annan grej som borde vara ännu lite svårare är att gå till en skjutbana och försöka få fokus på lerduvorna, det måste ju vara riktigt verklighetstrogen träning.

Wesslan: Cross kan nog vara en riktig utmaning, det ska jag försöka testa!

Henry: Just måskolonier har ju en nackdel, att skrämma upp måsarna från sina ägg bara för att få motiv lockar inte. Dessutom är faktiskt måsar lite i största, långsammaste och förutsägbaraste laget, jag missar sällan på dem.

Phool: Tyvärr, min kamera låser inte på Yamaha, den har för bra smak för det ;-)
 
Jag vet inte vad du kör med för inställningar men när jag jag fotar med följande fokus så har jag AF-C valt och AF aktivering inställt på "Endast AF-ON". Om jag sedan fotar något som jag kan förutsäga hur det rör sig så kör jag på Dynamiska AF-punkter antingen 21 eller 51 st och med mer oförutsägbara mål så kör jag 3D-följning. Sedan är det bara att hålla ner AF-ON knappen, sikta och skjuta. Hoppas det kan vara till hjälp.
 
Jag har hållit på en hel del med lerduveskytte och det är jättebra träning att inte bara ta med sig geväret utan också kameran till skjutbanan. När de andra skjuter skarpt så jagar jag deras duvor med kameran.
 
Som redan nämnts, hitta vanligare fåglar. Gärna lite större typ måsar, trutar o dylika och sen öva, öva, öva. :)
Ett tips kan väl vara att inte vara alltför ivrig, låt AF ha en sportslig chans att sätta fokusen innan man trycker av.
Kan tyvärr inte ditt kamerahus men eventuellt kan det finnas inställningar för hur just följande fokus ska prioritera?

Det kan möjligen vara en idé att köra med en-punkts-fokus. Iaf enligt canon så är det att föredra för följande fokus då tiden det tar för AF att byta fokuspunkt inte är försumbar.
 
Tack för alla tips!


Att kasta boll är nog ett bra alternativ! Jag får rekrytera någon frivillig som kastare :)

Saxtorp: Hur kan du se något med det ögat du inte tittar i sökaren med? Rödpunktssikte har jag också använt tidvis så jag vet precis hur det fungerar, men för mig funkar det inte med kameran. Kan du förklara hur du gör?

En annan grej som borde vara ännu lite svårare är att gå till en skjutbana och försöka få fokus på lerduvorna, det måste ju vara riktigt verklighetstrogen träning.

Wesslan: Cross kan nog vara en riktig utmaning, det ska jag försöka testa!

Henry: Just måskolonier har ju en nackdel, att skrämma upp måsarna från sina ägg bara för att få motiv lockar inte. Dessutom är faktiskt måsar lite i största, långsammaste och förutsägbaraste laget, jag missar sällan på dem.

Phool: Tyvärr, min kamera låser inte på Yamaha, den har för bra smak för det ;-)

För det första: Det finns massor med flygande måsar utan att skrämma upp någon.

För det andra: Det är bara att lyfta på hatten att Du aldrig missar måsar. Jag tycker de kan vara ganska svåra att följa med 600 mm om de är nära.
 
För det första: Det finns massor med flygande måsar utan att skrämma upp någon.

För det andra: Det är bara att lyfta på hatten att Du aldrig missar måsar. Jag tycker de kan vara ganska svåra att följa med 600 mm om de är nära.

Ok, missförstod dig. Jag borde ha förstått vad du menade egentligen. Men nej, jag missar sällan måsar numera, men jag har tränat mycket på dem också. Men så har jag ju 300 mm och inte 600, jag kan tänka mig att det blir skillnad!

Det som egentligen är målet med träningen är att kunna följa en tärna som dyker, hela vägen ned i vattnet och upp igen. Som det är nu kan jag följa när den flyger utan några problem, men jag tappar den nästan alltid när den dyker och hittar den inte igen förrän den kommer upp ur vattnet. Jag har bra många hundra bilder på tärnor som hänger i luften på väg att dyka, nästan lika många när de kommer upp ur vattnet men de skarpa bilderna jag har på dem i dyket är inte mer än något tiotal lyckträffar.
 
Hej! Jag känner igen det där med tärnorna. Ett av mina favoritmotiv. Ett enkelt tipps är att inte gå så nära. Då får du mer space runt fågeln i sökaren. En sak jag funderat lite på är att fixa till nån sorts ramsökare som man sätter i blixtskon eller på objektivet. Lite trickigt kanske, men då ser man ju fågeln även när den är utanför sökaren. Sen är det bara att hoppas att kameran sköter skärpan rätt. Annars blir det nog mest skarpa vågor i bakgrunden. Lycka till.

//Lars
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.