Annons

BLF eller SFF?

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
Jag är frilansfotograf, med ambitioner. Om jag ska ansluta mig till en organisation för fotografer så har jag i alla fall lyckats komma fram till att det finns två här i Sverige:
  • BLF (Bildleverantörernas förening)
  • SFF (Svenska fotografers förbund).
Vilken av dessa ska jag i så fall ansluta mig till? Eftersom de verkar uträtta ungefär samma sak så finner jag ingen anledning till att gå med i båda.

Jag vill vara med i en officiell organisation eftersom det dels bekräftar/signalerar mina seriösa intentioner till mina kunder, och dels för att jag har förstått att man kan få en del hjälp och stöd den vägen.

Hjälp!

Bilagor

• vs.jpg
    vs.jpg
    6 KB · Visningar: 468
Senast ändrad:
BLF:s krav

Gällande BLF så har de ett krav för "vanligt" medlemskap på att du i minst tre år jobbat yrkesmässigt minst 50% av heltid.
Har något svagt minne attt BLF även ställer vissa krav på inkomst i verksamheten.

Det enda uttalade kravet jag hittat hos SFF är att du jobbar "yrkesmässigt" som fotograf, och att du har två referenser på detta.

Jag valde SFF bl.a för att jag har försäkrat min kamerautrustning i deras försäkringsbolag Gefvert. Ungefär 50% rabatt på försäkringspremien numera och har också halverat min självrisk från 2.000:- till 1.000:-. Passade också på att skaffa mig ett presskort till ett hyfsat bra pris genom detta medlemskap.

//Ronney

Jag fann även en tredje organisation (SKS) som skulle kunna funka för min verksamhet, men jag blir inte klok på om det är meningen att man ska vara medlem i flera av dom samtidigt eller om det räcker med en?
  • BLF (Bildleverantörernas förening)
  • SFF (Svenska fotografers förbund)
  • SKS (Sportjournalisternas klubb, Stockholm)

Jag fann även en tredje organisation (SKS) som skulle kunna funka för min verksamhet, men jag blir inte klok på om det är meningen att man ska vara medlem i flera av dom samtidigt eller om det räcker med en?

SKS är ju en helt annan typ av organisation.
Som vänder sig till sportjournalister i största allmänhet.

Utan att vara helt säker så tror jag att SKS kräver att du abetar minst 50% som sportjournalist.
I vilket fall så krävs det minst 50% syselsättning som sportjournalist för att bli medlem på förbundsnivå.

Förbundsmedlemmar kan söka medlemskap i internationella förbundet, AIPS vilket ger AIPS-kort.

Vore jag du skulle jag satsa på SFF + SKS då de har lite olika inriktning.

Det ena medlemskapet visar att du är seriös fotograf i största allmänhet.
Det andra att du är en seriös "sportfotojournalist".

...Vore jag du skulle jag satsa på SFF + SKS då de har lite olika inriktning. Det ena medlemskapet visar att du är seriös fotograf i största allmänhet. Det andra att du är en seriös "sportfotojournalist".

Tack för det konkreta förslaget, Daniel. Det låter som en vettig kombination för mig. Så då låter jag bli BLF, åtminstone tills vidare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar