ANNONS
Annons

Blev era bilder flyttade?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Såg nyss nær jag loggade in att samtliga av mina publicerade bilder hade blivit flyttade till en ny pool , "Steg II Mellanerfarna" :)

Ær det fler "mellanerfarna" som mer eller mindre lever på att sælja sina bilder? :)

Jorå, min enda ligger också snäppet över nybörjare..
Undrar om det är fördelat som att amatörer hamnat på nybörjare, frilansare på snäppet över och yrkes på erfarna? Lustig fördelning isf, så jag är alltså nyfiken på fakta om hur placeringarna skett.

Lever också på foto till 75% (och företag till 100%) och tycker inte riktigt om placeringsvalen. Vill inte kalla mig varken snäppet över nybörjare eller erfaren egentligen tror jag. (Nybörjare funderar jag inte ens på..)

Fast det går ju att ta ur pool:)
Jag gjorde det, men har ju bara en. Tycker inte det ser värst bra ut med just den benämningen ifall någon kund råkar surfa här..

jag liggerockså där med många av mina bilder... men jag ser ett mönster...

Alla bilder man lagt i "bildkritik" innan har hamnat i stäåået över nybörjare.

Alla bilder man lagt under hamnar i "I.nybörjare"

Ok, så nu handlar det om erfarenhet?

Har man nyss börjat fotografera så har man inget bildseende, och har man fotograferat i 20 år så tar man bra bilder?

Jag tror att konstnären som aldrig håller i en kamera kan ta en mycket INTRESSANTARE bild än sportfotografen med 25 års erfarenhet och utrustning för över 100 000 kr på varje axel. Fotografering handlar om kreativitet och bildseende, inte om att samla på sig "erfarenhet".

Jag tycker idén att dela upp kritikpoolen är bra, men tycker att det bör handla om bildens uttryck och inte fotografens år som kameraanvändare. Det gör det givetvis omöjligt att skapa definitioner till poolbeskrivningarna, men jag kan inte låta bli att irritera mig på vikten som ges åt erfarenhet.

Det finns så otroligt många som fotograferar så otroligt mycket bättre än mig efter en otroligt mycket kortare tid att det känns högst orättvist att jag på något sätt rankas högre pga större "erfarenhet"!

Diomedea skrev:

Har man nyss börjat fotografera så har man inget bildseende, och har man fotograferat i 20 år så tar man bra bilder?

Jag tror att konstnären som aldrig håller i en kamera kan ta en mycket INTRESSANTARE bild än sportfotografen med 25 års erfarenhet och utrustning för över 100 000 kr på varje axel. Fotografering handlar om kreativitet och bildseende, inte om att samla på sig "erfarenhet".

Jag tycker idén att dela upp kritikpoolen är bra, men tycker att det bör handla om bildens uttryck och inte fotografens år som kameraanvändare. Det gör det givetvis omöjligt att skapa definitioner till poolbeskrivningarna, men jag kan inte låta bli att irritera mig på vikten som ges åt erfarenhet.

Det finns så otroligt många som fotograferar så otroligt mycket bättre än mig efter en otroligt mycket kortare tid att det känns högst orättvist att jag på något sätt rankas högre pga större "erfarenhet"!

Redax har av okänd anledning inte informerat om denna förändring än, men det ser ut som Bildkritik döptes om till Mellanerfarna och Erfarna-poolen har tillkommit (således har inga bilder flyttats). Såvitt jag kan se är det fritt fram för dig att lägga bilderna i Erfarna poolen - men jag gissar att denna ändring också betyder att den blir hårdare modererad.

Diomedea skrev:

Jag regerade bara på att man automatiskt flyttade ens bilder till en viss pool, som om de blev "bedømda".

Visste inte att bildkritikpoolen automatiskt blev "mellan poolen".

Jag menar inte att erfarenhet ær lika med en bættre fotograf.

Senast ändrad:
Näe.. Martin Lind verkar ha slagit på krigstrumman lite för fort eller hårt... Inga större skillnader verkar gjorda.. bara automatiska omflyttningar och en tillkommen pool...

Angående namnet erfaren så är det egentligen ett ypperligt namn..

Du kan ha hundra års erfarenhet av fotografering, men det nämner inte alls hur bra fotograf man är.

Jag har 30års erfarenhet av att springa och gå... men inte skulle jag vinna OS i löpning eller gång för det...

Tanken är nog god, och jag är mest mot benämningarna men har inte förslag på andra heller (Än iaf.) Glad är jag iaf för att det inte kategoriserades upp i poolerna på det sätt jag först trodde, utan att bara bildkritik döpts om:)

Vi satt och pysslade lite innan lunch, och har inte hunnit klart riktigt.

Tanken är att tydliggöra att det finns tre nivåer (vara av en ny tillkommit, erfaren), dvs en form av trappa. Tanken var också att försöka jobba bort ord som är värdeladdade, dvs man vill inte vara nybörjare, utan lägger i bildkritik, fast man borde börjat i Nybörjarpoolen. Inga bilder är flyttade utan det är bara rubrikerna som är justerade.

Meningen är alltså att det skall vara tydligt att det finns tre nivåer av kritikpooler, och sedan får man välja själv var man passar.

Vi är som vanligt öppna för namnändringar etc. Spana också in respektives pool infotext och se om det verkar vettigt:

http://www.fotosidan.se/pools/view/15.htm
http://www.fotosidan.se/pools/view/10.htm
http://www.fotosidan.se/pools/view/94.htm

Tycker allt ser bra ut - inklusive beskrivningar. I Teorin en god idé. Testa och se - den enda risken är väl att mellanpoolen blir dåligt utnyttjad och att du som moderator får jobba hårt i Erfarna poolen.

tycker att tanken är mkt bra men lite finjustering behvs verkligen...

1. Större skillnad mellan nybörjar och mellanpolen.

2 Mellanpolen tycker jag på beskrivningen skall vara den pol ni har satt som den sist, erfarna

3. Här ska det vara ett rejält glapp! det ska inte vara att man kan lite exponering o sådant så komemr man till "the final" poolen...

Man kan inte vara snäll o väga allt på tungan.. är man nybörjare så är man, är man duktig och erfaren så är man det, thats it.

Tanken är att det kommer att komma en konnesör-/been-aroundpool som inte alla kommer att ha tillgång till. Men hur det skall funka är inte klart.

elmfeldt skrev:
Tanken är att det kommer att komma en konnesör-/been-aroundpool som inte alla kommer att ha tillgång till. Men hur det skall funka är inte klart.
Klubben för inbördes beundran, eller vad? Eller menar du att vem som helst inte får lägga in bilder, men alla får kolla? Kanske är vettigt.

Makten skrev:
Klubben för inbördes beundran, eller vad? Eller menar du att vem som helst inte får lägga in bilder, men alla får kolla? Kanske är vettigt.

Precis, en riktigt elitpool, men som alla kan kolla i. Förmodligen något som kommer väcka starka känslor, men det får vi ta. Jag skulle gissa att medlemskapet bygger på google mails princip, dvs en medlem i poolen kan bjuda in en (1) ny. Första bunten får plockas fram av en hemlig jury.

elmfeldt skrev:
Precis, en riktigt elitpool, men som alla kan kolla i. Förmodligen något som kommer väcka starka känslor, men det får vi ta. Jag skulle gissa att medlemskapet bygger på google mails princip, dvs en medlem i poolen kan bjuda in en (1) ny. Första bunten får plockas fram av en hemlig jury.

Tycker det låter som en lysande ide och ett bra svar på alla de diskussioner som förts under de senaste månaderna om vissa bilders vara eller icke vara i kritikpoolerna. Gillar FS proaktiva lösningsarbete! Hoppas det funkar i realiteten nu också!

Mvh
BAW

elmfeldt skrev:

Tycker det låter som en bra idé med en "elitpool"! Tror o hoppas det kommer bli en kvalitetspool, med fina bilder man kan inspireras av. Två tankar dök upp:

Jag önskar en stor "motivbredd" i den poolen, dvs allt från Porträtt till Natur till dokumentär till osv..

Sen önskar jag att det inte "bara" blir en bild från en duktig fotograf, utan även en förklarande bildtext till bilden, liknande de alternativ som finns idag, men även fotgrafens tankar kring bilden, komposition, färger osv.. när detta är möjligt.

mvh johan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto