Annons

Bleka färger i IE8

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

När jag har redigerat en bild och lägger ut den på internet och tittar på den med Internet Explorer 8 så ser den inte alls ut som den gjorde i PS4. Öppnar jag dock internet med Safari så ser bilden ut som den gjorde i PS4.

I IE 8 så blir bilder matt och tappar lyster.

Vad beror det på och vad kan man göra åt det?

//Daniel

Internet Explorer har ingen färgbehandling, dvs IE kan inte läsa ICC profilen i bilden som du har lagt upp.

Safari däremot har färgbehnandling som standard och kan således läsa och få rätt på ICC profilen som du har sparat med bilden. Även Firefox och Opera har färgbehandling som tillval via nerladdning plugins.

Bästa sättet att avhjälpa problemet i IE (till viss del) är att spara filen utan ICC profil.

Mvh

Rasmus

Vad gör det för skillnad med eller utan profil, när IE inte kan läsa den?
Är det inte bättre att konvertera bilden till sRGB, för bästa kompromiss i okontrollerade miljöer?

/Thomas

Tack för ett snabbt svar som var lätt att förstå.

Jag kommer nog att surfa med Firefox eller Safari i fortsättningen.

Vänligen

Daniel

Jag upptäckte samma sak med mina bilder på Flickr för nått år sedan. Lösningen på problemet var att se till att de filer jag lägger upp sparas med sRGB som färgprofil. Därmed håller jag med Thomas här ovan.

Om jag inte fattat helt fel så kommer ju alla andra som ser din bild att fortsätta att uppleva samma problem som du så länge du fortsätter spara i samma färgprofil. Visst, du själv ser kanske rätt färger men den som sitter med IE i andra änden kanske funderar hur du tänkte med färgmättnaden!?

Själv använder jag en enkel "action" för att ställa in rätt färprofil (och lite annat krims-krams) som jag alltid kör innan jag sparar bilderna som ska upp på webben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar