Annons

bleka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

matsjak

Aktiv medlem
Sen jag började framkalla mina bilder i Lightroom så fungerar dom inte som skrivbordsunderlägg. dom blir bleka och tråkiga och saknar färg. Jag har provat samma bild både på jobbdatorn och min hemdator men med samma resultat.
Men om jag öppnar dem i Windows visningsprogram återges de korrekt, så vad är felet.
undrar Mats
 
Låter som färghantering.
Du exporterar säkert i aRGB istället för sRGB.
Använd sRGB för den slutgiltiga filen såvida du inte ska dkriva ut den eller skicka ivög den för framkallning.

/Stefan
 
Tack,

Jag använde ProPhoto RGB tidigare, nu funkar det bättre.

Men egentligen så använder jag exporten till att backa upp filerna i Jpeg i första hand eftersom RAW tar för stort utrymme. Vilken färgrymd bör jag använda då?

Undrar Mats igen
 
Jag har också lite samma problem.. när jag arbetar i Photoshop så får jag en viss färg när jag öppnar i visnings programmet i Windows Vista får jag samma färg men när jag lägger bilden som bakgrund eller laddar upp på tex fotosidan så blir alla bilder genast så tråkiga (dåligt kontrast/färger) :/ ska man testa att spara alla som aRGB alltså? men varför är inte det standard då? (tycker att det här med färgerna verkar som en djungel i datorvärlden) varför inte bara ha samma färg var man än ser bilden eller hur man än sparar den? jag fattar inte riktigt vad som ska vara bra med att ha så många olika..

Jag har förmodligen sparat alla med dessa tråkiga färger men om man ska framkalla.. behöver man bara spara om bilderna då eller påverkar inte detta färgerna vid ev framkallning (i butik)?
 
Jag har också lite samma problem.. när jag arbetar i Photoshop så får jag en viss färg när jag öppnar i visnings programmet i Windows Vista får jag samma färg men när jag lägger bilden som bakgrund eller laddar upp på tex fotosidan så blir alla bilder genast så tråkiga (dåligt kontrast/färger) :/ ska man testa att spara alla som aRGB alltså? men varför är inte det standard då? (tycker att det här med färgerna verkar som en djungel i datorvärlden) varför inte bara ha samma färg var man än ser bilden eller hur man än sparar den? jag fattar inte riktigt vad som ska vara bra med att ha så många olika..

Jag har förmodligen sparat alla med dessa tråkiga färger men om man ska framkalla.. behöver man bara spara om bilderna då eller påverkar inte detta färgerna vid ev framkallning (i butik)?

Det är skillnad på tryck och visning för websidor därav olika färgrymder (kortfattat ungefär) ;)

Webläsare använder sig av sRGB (vissa kan visa Adobe RGB efter inställning)

Funktionen "Spara för web" I PS fungerar väldigt bra för att behålla färger.
 
Tack,

Jag använde ProPhoto RGB tidigare, nu funkar det bättre.

Men egentligen så använder jag exporten till att backa upp filerna i Jpeg i första hand eftersom RAW tar för stort utrymme. Vilken färgrymd bör jag använda då?

Undrar Mats igen

Ska du endast ha dom som backup och inte skriva ut eller redigera dessa filer samt endast visa upp dom på skärm eller web så är sRGB att föredra.

Annars är det pro eller aRGB som är bäst. Men glöm inte att konvertera om dom till sRGB för allmänn beskådning.

/Stefan
 
Jag använder någonting som heter Crimson photopaper. Det blir bäst på min skärm. Men varför inte använda detta, jag menar det tycks vara en profil som Crimson vill ha när dom skall trycka. Vad har den profilen för nackdelar? Kommer andra att se mina bilder lika eller spelar andra faktorer in här. När jag ställer in sRGB blir det bara en kontrastlös soppa på min skärm oavsett hur jag kalibrerar den.
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.