Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda fix. akut!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm....jag kanske får ge mig....iaf ha det i bakhuvudet (antal bilder jag haft i fixet) dock framkallar jag ju i lite olika storlekar så då får man ju uppskatta lite om man inte ska ge sig in i komplicerade matematiska uträkningar....
 
Jag vet diskussionen givit sig iväg lite på en tangent men iallafall;
Jag andvänder fix tills fixtestaren visar att det är dåligt, en droppe ger mjölkig utfällning. Jag använder framkallaren tills tiden i framkallningen till första svärta ökat med ca 10%. (Tills dess kompenserar jag med att proportionellt öka framkallningstiden.)

(Var är ett bra ställe att köpa glasflaskor för kemin?)
 
Har kollat nu....

fixet tar 2 kvadratmeter fotopapper /liter och frakallaren tar 30 a4 papper på 1 liter.
 
Såå komplicerat är det inte:

13x18=0,5 stycken 18x24
24x30=1,7 stycken 18x24
30x40=2,8 stycken 18x24

Det går cirka 23 stycken 18x24 på en kvadratmeter.

Vad gäller fixet beror det inte på fabrikatet på kemin utan hur mycket silver som hamnar i kemin under fixeringen.

Man räknar med att 2/3 av det silver som finns i ett fotopapper hamnar i kemin, så det beror -i teorin- också på vilket papper man använder.

En kvadratmeter fotopapper av god kvalitet brukar innehålla 2 gram silver per kvadratmeter så cirka 1,3 gram av detta hamnar i fixet. Eftersom man rekommenderar högst 1,5 gram silver i fixet så är 25-30 stycken 18x24 en rätt lagom mängd.

Men oavsett fixmärke så förbrukas alla fix lika snabbt vad gäller mängden silver i kemin, en sak som påverkar hållbarheten.

Har du bestämt dig för att två kvadratmeter är vad du tänker fixera så gör det med alla fixfabrikat!

Nej, nu börjar jag bli nördig!

Glasflaskor köper jag i färghandeln. Östra Färghandeln i Malmö.
Ibland kan man hitta dem på apoteket.
 
Vad gäller att minnas antalet bilder, sätt en klisterlapp på flaskan och dra streck med penna.
Efter varje bild.
 
Nej nej, inte nördigt alls. När jag framkallade förut var det i skolan, där fanns alla vätskor "serverade" och man behövde inte tänka på blandningar etc.

Men uppskattningsvis så tar det ca 30 a4or i både framkallare och fix för att kemin ska tjäna ut sin roll?!

När ni pratar hög och lågdager, är det hur vitt det blev resp. hur svart det blir? Mellandager är medelgrå? (som sagt har jag dålig koll).

Om vi säger att det vita på ett foto blir grått, då är det antingen för lång kopieringstid eller dålig framkallare?? (om det nu inte kom sig av underexpo i fotoögonblicket)

Det kanske finns ngra bra sajter om mörkrumsarbete?

Är sugen på att snickra ihop en "Mörkerlåda" så jag kan framkalla negg också"
 
Jag står aldrig i mörker när jag framkallar film, mina dosor är ljustäta. :)

Nej, men jag laddar i laddsäck så något mörker behöver jag aldrig se vid filmframkallning.

Bladfilm framkallar jag också i dosa, skålframkallning har jag aldrig gillat.
 
Det går faktiskt att testa pappersfix likadant som filmfix, dvs släng i en startsnutt film o kolla tiden tills den klarnat.
När tiden i nytt fix har ökat med 15-20% är det dgas att kasta fixet, helst tidigare.
 
Att testa med en filmsnutt är ingen bra metod, åtminstone inte om man kopierar på barytpapper. Filmsnuttmetoden mäter den aktuella kapaciteten hos fixet, dvs hur mycket tiosulfat som finns kvar. När det gäller fixeing av papper är det i stället silverhalten i fixet som är avgörande. Den får vara max 2 g/l, annars går inte sista reaktionssteget till slut. Det finns speciella fixteststickor att köpa som just mäter silverhalten. (Jag kommer inte ihåg just nu vem som tillverkar dem, men det finns nog någon som gör, annars ska jag kolla i mörkrummet.)
 
Just precis, mörklådan blir det mörka mörkrumet!

Har fixat eget labb, gjort om mitt gamla stall, istället för att täta alla små springor i taket och utmed de bärande takbjälkarna så gör jag en mindre låta som är ljustät.
 
mmm....min mörklåda kommer bli som din laddningssäck är tanken.....hittade ingen bra term bara :)
 
Ytterligare funderingar

Här verkar finnas personer som kan det här med fix.

Om man kör med kodaks polyfix små flaskor
så rekomenderas spädning 1+4 för film
och 1+9 för papper.
man ska alltså ha betydligt "starkare" fix till film.

Om man i stället kör med kodaks
maxfix, stora 5 litersdunkar så
rekomenderar man 1+3 för film
och 1+4 för papper. Alltså aningen "starkare"
för film.

Jag gör som det står på förpackningen men har i alla fall undrat.

Det faktum att fixet maximalt kan hålla 2 gram silver/liter innebär säkert inte att man bara
kan spä ut fixet mer (alltså när jag har uppnått
2 gr/liter häller jag i en liter vatten och vips är jag nere i 1 gr/liter.

Om filmsnutt testen mäter kvarvarande mängd
tiosulfat
och fixtestremsorna mängden silver borde det finnas någon slags korrelation eller är jag helt ute och drömmer.
 
Om du späder fixet med lika mycket vatten sänker du förvisso silverhalten, men du halverar också halten tiosulfat, så det är ingen bra metod.

Med film har man inga problem olösliga mellanprodukter (inget baytskikt, inget pappersskikt). Moderna filmer innehåller silverjodid och kräver därför hög halt av tiosulfat (helst snabbfix som innehåller ammoniumtiosulfat).

För barytpapper når man 2 g/l innan fixet som sådant är "uppslitet". Den som bara kör plastpapper kan säkert köra längre.

Anledningen till att Kodak (och Ilford) anger att man kan använda lägre koncentration för papper är förmodligen att fotopapper inte innehåller jodid, det går bra att bara öka fixertiden.
 
Jag har fått en del frågor av de som undrat vad som gäller, 2 eller 1,5 gram silver per liter fix.

Jag angav att man rekommenderar högst 1,5 gram och det är alltså vad som rekommenderas för arkivändamål. I de instruktioner som går till bland annnat muséer anges just 1,5 för god hållbarhet.

Man kan alltså köra mer paper eller film i fixet, en praktisk gräns uppnås vid cirka 2 gram silver per liter fix.

Steinick har ju råkoll på sådant här.

Villa man kan man köra tills fixet slutar fixera, man avgör själv lagom nivå. :)
 
När det gäller silverhalten i fix är det fråga om en glidande skala hur mycket man kan tolerera. Ilford skriver så här i faktabladet till Hypam snabbfix:

If a high level of image permanence is required for commercial use the silver concentration should be kept below 2 g/l when fixing FB papers. [---] For prints that need maximum stability for long term storage the maximum silver level in the fixer should not rise above 0.5 g/l.

Endast 0,5 g/l alltså om man vill ha maximal hållbarhet, enligt Ilford.

När det gäller silverhalten i filmfix skriver man i samma publikation att den kan tillåtas gå upp till 8-10 g/l utan allvarliga effekter.
 
För att öka förvirringen för kan jag nämna att för arkivbilder anges max 12 stycken 18x24 per liter fix enligt de rekommendationer som bland andra Runo Kohlbeck låg bakom under åttiotalet.

Det ger cirka 0,7 gram per liter fix.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.