Annons

Blanda fix. akut!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollifaxen

Avslutat medlemskap
HAr nu skaffat hem kemi,då jag köpte i olika butiker (den jag gick in i först hade bara fix) så blev fixet i pulverform och framkallaren i flytande.

Framkallaren är lätt att förstå sig på men fixet däremot, gubben i butiken förklarade. Kan jag ha förstått det rätt så här;

En burk a 150g blandas i 800 ml vatten. För papperskopior så dubblar man vattenmängden. Mao 1 burk a 150 g på 1600 ml vatten.

Det står på burken att färdigblandad lösning håller ett dygn, kan det verkligen stämma???

Tacksam för snabbt svar.
 
Jag trodde att fix är det som håller längst... Pappersframkallaren brukar bara vara fräsch i ett dygn om den är utspädd och upphälld i skålar.
 
Det här stämmer inte, vad står det på burken: namn på produkten, hur ska den blandas? Skriv av.

Jag antar att det blir en stamlösning, då ska du blanda ut en omedelbart före användning. Stamlösningen håller flera månader i brun glasflaska.

Sinuslinus: Utspädd pappersframkallare håller ca 4 timmar i skål. Man kan få den att hålla längre genom att göra ett flytlock av Gladpack, men det är jävligt kladdigt.
 
På min ilfordframkallare står det 24 timmar i skål och 7 dagar i tät flaska...
men det spelar ingen roll i det här fallet ändå.
 
Jag vet vad det brukar stå på flaskorna, men min egen (långa) erfarenhet av mörkrumsarbete säger något annat.
 
"En burk a 150g blandas i 800 ml vatten. För papperskopior så dubblar man vattenmängden. Mao 1 burk a 150 g på 1600 ml vatten."

Jag tycker att det låter lite konstigt att man skulle få antingen 800 ml eller 1600 ml lösning även med amerikanska mått.
 
steinick skrev:

Sinuslinus: Utspädd pappersframkallare håller ca 4 timmar i skål. Man kan få den att hålla längre genom att göra ett flytlock av Gladpack, men det är jävligt kladdigt.

Min framkallare brukar hålla betydligt längre än 4 timmar framme i skålen, förutsatt att den förvaras i en full glasflaska mellan gångerna,
 
Vi måste prata om olika saker. Brukslösning av pappersframkallare sparas inte. Det som inte förbrukas i processen oxiderar.
 
steinick skrev:
Vi måste prata om olika saker. Brukslösning av pappersframkallare sparas inte. Det som inte förbrukas i processen oxiderar.

Brukslösning går jättebra att spara och använda vid nästa tillfälle.
Jag använder glasflaskor som fylls helt och då oxiderar inte framkallaren
 
steinick skrev:
Framkallaren oxiderar i den öppna skålen, inte i glasflaskorna.

Jo men den håller fortfarande betydligt längre än 4 timmar , vi brukar köra 4 timmars pass och använda framkallaren ca 3 gånger vilket ger 12 timmar i skålen och då brukar den inte vara förbrukad.
 
Det där med ”förbrukad” är en definitionsfråga.
Man kan återanvända brukslösning om man nöjer sig med att använda en framkallare som ger bilder vid kopiering.

Vill man nyttja framkallaren för att, med ett bra papper, få maximalt resultat vad gäller svärta och tonomfång (och rena högdagrar) då sätter jag absolut gränsen på mellan 4-8 timmar.
Dessutom rekommenderas vanligen att man kopierar högst 30-35 st. 18x24-bilder per liter framkallare.

Jag har jobbat som kopist på proffslabb samt åt några krävande fotografer, den sorten som river sönder bilder framför näsan på en och säger ”gör om”, och gjort mängder med materialtester.

Jag skulle absolut inte kopiera med samma vätska mer än 5-6 timmar. Sedan hälls den på dunk för återvinning.

Riktiga nördkopister använder Amidol som framkallningsämne och när provbilderna är godkända är det bara att blanda ny framkallare. En timme brukar den hålla.

Fixet däremot återanvänder jag tills 15 stycken 24x30 gått igenom en liter.

Men jag gillar inte bruna flaskor. Eftersom kemin står mörkt spelar det ingen roll och det är lättare att ha koll på kemins kvalitet med klara flaskor, ser mer tekniskt ut också.
 
Svaren kom in försent och jag blandade som jag antog att det skulle vara och det fungerade uppenbarligen då jag fick fram bilder :)

Tog halva 150 g burken m fix och blandade med 800 ml vatten. (dubbelt så mkt vatten än som för neggframkall)

Framkallaren 1 del framkallare 9 delar vatten.

På min framkallare står det att färdigblandad lösning håller 6 månader. Sedan förstår jag ju att det beror på hur mycket man framkallar. (det står även hur många papper man kan framkalla/flaska)

Får se hur länge mitt fix kommer räcka, tänker "lern by doing" och kommer således märka när framkallaren börjar bli dålig och när fixet lägger av.

Kommer bara jobba med gamla negg ett tag då jag inte fotat sv på 2-3 år. Det blir mao lite text för att komma in i det hela och då gör det inget om det går åt skogen.

Har fö. inte blandat upp hela fixet eller framkallaren så jag kan göra om om det blir fel.

Hur länge håller fotopapper eg.? Pappas gamla som säkert är 13 år fungerar fortfarande, jag misstänkte att de skulle göra det men finns det ngt "bäst före datum" på dem?
 
Pollifaxen skrev:
Hur länge håller fotopapper eg.? Pappas gamla som säkert är 13 år fungerar fortfarande, jag misstänkte att de skulle göra det men finns det ngt "bäst före datum" på dem?
Pappret åldras på samma sätt som film, dvs genom att sakta men säkert exponeras av bakgrundsstrålningen i vår miljö. Det yttrar sig genom att det vitaste vita blir lite gråare. Så det är lätt att visuellt avgöra om det är för gammalt; Kan du inte längre få till så ljusa högdagrar som du vill så är det för gammalt.

Du kan ju prova att lägga ett oexponerat papper i framkallaren och sen jämföra det med ett oframkallat. Efter 13 år så är det förmodligen lite skillnad mellan dem, men förmodligen klart användbart ändå.
 
Pollifaxen skrev:
Får se hur länge mitt fix kommer räcka, tänker "lern by doing" och kommer således märka när framkallaren börjar bli dålig och när fixet lägger av.

Låter farligt! Du kommer nog inte märka att fixet varit dåligt/förbrukat förrän en lång tid efter mörkrumsvistelsen och då är det bara att göra om dem igen...

/ Fredrik
 
...således märka när framkallaren börjar bli dålig och när fixet lägger av.

Det handlar ju inte bara om hur länge kemin håller i flaska och hur länge du tycker att fixet ”fixar” med ögonmått.
Det finns en gräns för mängden fotopapper du bör köra i fixet också. Om du bryr dig det minsta om hållbarhet bör du följa tillverkares rekommendationer om cirka 30 stycken 18x24 per liter fix.

(För museeändamål säger man 12 stycken 18x24.)

Och vad gäller framkallaren är det enkelt, är du nöjd med bilderna som kommer ur sköljen så är ju allting som det skall vara!
 
Jo...jag skrev väl det ngn stans här, att längden självklart påverkas av hur mkt man framkallar. Men jag håller ingen som helst koll på hur många papper jag framkallat....sedan är ju inte alla A4 stl (som det står på flaskan med max antal framkallnings rekommentation)
 
Det tar några timmar för att se om kortet inte fått tillräckligt med fix....det börjar bli missfärgat....

MEn vi får väl se....några här sa ex. att fixet håller mer än en dag fast det står motsatsen på min burk.....

*väntar med spänning*

DEt är ju alltid bra att veta hur det blir om det inte blir rätt (missförstå mig rätt)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.