Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blanda egen linsrengöringsvätska
- Trådstartare Nikenik
- Start datum
ROYSAN
Aktiv medlem
Spolarvätska till bilen borde väl vara ett bra medel.
Det uppfyller det mesta av kraven, vatten, alkohol, luktar gott, smälter ej plast, gör rent utan att lämna rester. Spädes till lagom konc.
Det kan dock vara bra att testa försikigt så att det inte smälter någon del av objektivet, mattsvart färg etc. Man vet ju inte vilka nya material som används i dagens objektiv.
de
Roy
Det uppfyller det mesta av kraven, vatten, alkohol, luktar gott, smälter ej plast, gör rent utan att lämna rester. Spädes till lagom konc.
Det kan dock vara bra att testa försikigt så att det inte smälter någon del av objektivet, mattsvart färg etc. Man vet ju inte vilka nya material som används i dagens objektiv.
de
Roy
perstromgren
Aktiv medlem
Jag trodde du menade rengöringsvätska för kontaktlinser och blev litet paff!
Per.
Per.
ErlandH
Aktiv medlem
Dels har fönster ingen antireflexbehandlad yta, dels behöver de inte bli lika rena som ett objektivs frontlins.Fönsterputsare använder Yes-diskmedel, vatten och T-röd och det blir ju rent.
Jag tror inte på mirakeltrasa och vatten då all smuts är fet och då måste det till något som löser fett och bryter ytspänningen på vattnet och det är precis det ovan nämnda recept gör.
Anledningen till att mikrofiberdukar ibland kallas just "mirakeltrasa" är ju att de faktiskt är mycket bra på att ta bort fett helt utan sprit, tensider eller andra lösningsmedel.
bildsten
Aktiv medlem
Var försiktiga med spriten pojkar!
Den kan ställa till med elände om den inte används med måtta.
Jag menar:
Eftersom den har låg ytspänning kan den tränga in i spalter där vatten inte kommer in och alltså ställa till det mellan linser som är kittade eller ligger ihop. Om det nu behövs så ska trasan bara vara väldigt lätt fuktad.
Den kan ställa till med elände om den inte används med måtta.
Jag menar:
Eftersom den har låg ytspänning kan den tränga in i spalter där vatten inte kommer in och alltså ställa till det mellan linser som är kittade eller ligger ihop. Om det nu behövs så ska trasan bara vara väldigt lätt fuktad.
ErlandH
Aktiv medlem
Normalt gör jag också så -- först blåsa bort det värsta skräpet, sen andas så det blir lite imma och torka med ett hyfsat rent hörn av tröjan. Men ibland behövs lite noggrannare puts.Jag brukar putsa av det värsta med tshirten
Att blanda min utrustning med mer eller mindre aggressiva kemikalier undviker jag dock i det längsta.
bildsten
Aktiv medlem
Du har sällskap av mej. Visserligen använder jag både microfiberduk och Kodak Lens Pen i fält vid trängande behov.Men annars är det urtvättade T-skirts som gäller. Helst vita.
Nu fotograferar jag ganska stillsamt numera och behovet av linsputs inskränker sej till ett fåtal ggr per år. Men linsborsten använder jag flitigt. Det brukar räcka.
Jag läste en gång i en bok när jag började fotografera för snart 50 år sedan att man skulle tänka på hur man tog i objektiv och kameror för att undvika att få fingeravtryck på linsytorna, likaså vikten av motljusskydd. Jag anammade det och behovet av linsputs sjönk drastiskt.
Nu fotograferar jag ganska stillsamt numera och behovet av linsputs inskränker sej till ett fåtal ggr per år. Men linsborsten använder jag flitigt. Det brukar räcka.
Jag läste en gång i en bok när jag började fotografera för snart 50 år sedan att man skulle tänka på hur man tog i objektiv och kameror för att undvika att få fingeravtryck på linsytorna, likaså vikten av motljusskydd. Jag anammade det och behovet av linsputs sjönk drastiskt.
MeTeX
Aktiv medlem
Jag har funderat på användandet av olika spriter tex etanol, metanol och iosopropanol som flera förespråkar dessa används inom elektronik som oxidlösare på metaller, är dom då så lämpliga att rengöra anireflexbehandlade glas? AR-behandligen är ju just olika metalloxider som är pålagt på glaset.
själv använder jag bromsrengöring på spryburk crc bräkleen eller biltema bromsrengöring. det är nog en blandning av olika ganska flyktiga petroleumvätskor och drivgas.
om man vill vara lite säkrare så är dest.vatten och microfiberduk/mirakeltrasa bra.
själv använder jag bromsrengöring på spryburk crc bräkleen eller biltema bromsrengöring. det är nog en blandning av olika ganska flyktiga petroleumvätskor och drivgas.
om man vill vara lite säkrare så är dest.vatten och microfiberduk/mirakeltrasa bra.
Rommel
Avslutat medlemskap
Diskmedel är nono. Den tar bort ev. ytskikt som finns. Dessutom ger det en hinna.
Samma sak som fönsterputs, finns grejer i den som ger "skyddande" hinna.
Sen spolarvätska och andra biltillbehör, tändvästska etc behvöer inte vara superrent från partiklar.
Så tar man fiberduk och skrapar fins märken usch.
Har du tillgång till labsprit eller bättre isopropanol så använd det istället.
Eller gör det enkelt. Köp färdigt hos optikern!
Fiberduk tar inte bort allt. Ffrmaför allt inte fett!. Blås bort partiklar så gott du kan och fukta en bit fiberduk och börja puta på glaset. akta kanter så du inte dränker objektivet eller försättslinsen.
Gummipakningar tar skada av kemikalierna.
/Stefan
Samma sak som fönsterputs, finns grejer i den som ger "skyddande" hinna.
Sen spolarvätska och andra biltillbehör, tändvästska etc behvöer inte vara superrent från partiklar.
Så tar man fiberduk och skrapar fins märken usch.
Har du tillgång till labsprit eller bättre isopropanol så använd det istället.
Eller gör det enkelt. Köp färdigt hos optikern!
Fiberduk tar inte bort allt. Ffrmaför allt inte fett!. Blås bort partiklar så gott du kan och fukta en bit fiberduk och börja puta på glaset. akta kanter så du inte dränker objektivet eller försättslinsen.
Gummipakningar tar skada av kemikalierna.
/Stefan
ErlandH
Aktiv medlem
Förlåt om jag upprepar mig, men det bra med mikrofiberduk är just att de är så effektiva när det gäller att få bort fett. Utan lösningsmedel.Fiberduk tar inte bort allt. Ffrmaför allt inte fett!.
I övrigt håller jag med om det du skriver.
Rommel
Avslutat medlemskap
Förlåt om jag upprepar mig, men det bra med mikrofiberduk är just att de är så effektiva när det gäller att få bort fett. Utan lösningsmedel.
Jo, jag vet. Älskar fiberduk, men fördelen med att ha en pytteliten burk med isopropanol (hemmablandad) är att fiberduken inte behöver tvättas så ofta.. Bara damm o partiklar blåser jag bort och tar snabbt med fiber duken.
/Stefan
pellepang
Aktiv medlem
Förlåt om jag upprepar mig, men det bra med mikrofiberduk är just att de är så effektiva när det gäller att få bort fett. Utan lösningsmedel.
Fullständigt värdelöst att ta bort fett med. Sätt en fet näsa på fönstret och försök få bort det med en fiberduk. Det enda den gör är att smeta ut eländet och visst det kan upplevas som renare men kvar är det lika fullt. Toktest 2: försök göra rent en svart spishäll bara med en fiberduk....lycka till.
Linmajon
Aktiv medlem
Man ska använda MIKROFIBERDUK att göra rent linsytor med och inte gnugga med något annat. Bomullsdukar etc. är värdelösa och gnider bara runt fett o skit. Notera att det måste vara BRA fiberduk, annars funkar det förstås inte. Många billiga dukar som säljs just nu funkar inte alls.
Andas man på linsen och gnider känner man hur duken nästan suger fast vid ytan och gör den helt fettfri. Totalt överlägset precis allt annat jag försökt med i nästan 30 år, tro mig.
Jag har rengjort DSLR sensorer med MF duk med 100% lyckade resultat och det borde säga precis allt.
Jag brukar ibland fukta med ren metanol (har varit modellflygare) men etanol, ammoniak etc. kan förstås funka med.
Andas man på linsen och gnider känner man hur duken nästan suger fast vid ytan och gör den helt fettfri. Totalt överlägset precis allt annat jag försökt med i nästan 30 år, tro mig.
Jag har rengjort DSLR sensorer med MF duk med 100% lyckade resultat och det borde säga precis allt.
Jag brukar ibland fukta med ren metanol (har varit modellflygare) men etanol, ammoniak etc. kan förstås funka med.
ErlandH
Aktiv medlem
Undrar vad du har för slags mikrofiberdukar... När jag torkar av t ex glasytor funkar det utmärkt.Fullständigt värdelöst att ta bort fett med. Sätt en fet näsa på fönstret och försök få bort det med en fiberduk. Det enda den gör är att smeta ut eländet och visst det kan upplevas som renare men kvar är det lika fullt. Toktest 2: försök göra rent en svart spishäll bara med en fiberduk....lycka till.
Light Head
Aktiv medlem
Håller med PeGe,, ta ytterligare 6 rejäla klunkar tequila så bryr du dig inte om det är segelduk på linsen eller om du doppat glöggen i yes...