Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black Rapid Vs Joby eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, nu blev jag igen osäker på vilken jag skall välja.
Jag hittade en affär här i närheten som har både Black Rapid och Joby inne.
Skall åka dit i eftermiddag och testa dem bägge med min kamera.

Bästa sättet att välja på. Efter det är det enkelt att välja jobyn ;) Nej men jag har inte testat black rapid. Det jag uppskattar med jobyn är att den sitter tight. Ska man fota drar man ut den, när man är klar drar man i kameran och i remmen motsatt sida och den tightar till. Vill man att den ska hålla sig tight drar man till och knäpper fästet och man lägger upp den på ryggen.

Edit: En nackdel men jobyn har varit att man inte kan kombinera med stativ utan att skruva bort den men idag blev jag varse att de har en Joby UltraPlate så det är avhjälpt.
 
tack för tipset, men gillar inte riktigt denna. Fästet för kameran är alldeles för stort och klumpigt. Onödig extravikt och klumpigt tycker jag.
Jag gillar BlackRapids lilla smidiga fäste och även Jobyn verkar ha ett litet och smidigt fäste.

Fast BlackRapids är mindre. Jobyn har lite större och det är även där låsmekanismen finns.
 
Jag har någon billig variant från ebay eller dealextreme, dock när det gäller fästet i kameran så har jag alltid stativplatta på både objektiv och kamera - Manfrottos RC2 platta har ett alldeles ypperligt fäste för remmar.

Detta kan vara värt att tänka på om man inte vill växla skruvar mellan rem och stativplatta...

en bild på hur det kan se ut: http://www.flickr.com/photos/pdefazio/3551845579/
 
Jag har någon billig variant från ebay eller dealextreme, dock när det gäller fästet i kameran så har jag alltid stativplatta på både objektiv och kamera - Manfrottos RC2 platta har ett alldeles ypperligt fäste för remmar.

Detta kan vara värt att tänka på om man inte vill växla skruvar mellan rem och stativplatta...

en bild på hur det kan se ut: http://www.flickr.com/photos/pdefazio/3551845579/

Jag använder stativ så sällan så jag föredrar hellre de små skruvarna istället.
Men det kan ju iofs vara bra att ha en stativplatta i kameraväskan också. Skall kolla den.
 
Ja, i så fall är det bara att gratulera. Tror dock inte det är något för mig.
Hur gjorde du med kamerafäste och skruv samt remlåsen? Allt för 50?

Kamerafästet räknade jag inte med eftersom jag använde den Manfrotto 200PL som jag hade sedan tidigare. I stort sett alla snabbplattor med ögla i fungerar bra som kamerafäste.

Remlåsen har jag för mig kostade 7-8 kronor styck och rem är metervera för ca 10 kronor/meter.

Karbinhaken med remögla var den dyraste biten eftersom den måste vara i metall (plast är inte att lita på för att hänga kamera i). Jag har för mig att den kostade 40-50 kronor eller något sådant.
 
Såg en snutt på YT om just Black Rapid. Där höjde man varningsflaggan lite för denna typ av remmar i kombination med billiga tredjepartsbatterigrepp. Att man verkligen försöker ha koll på stativgängans infästning i greppet (hur man nu ska kolla det).

Iofs finns det väl en point i det. Den tänkta belastningen på stativgängen är ju normalt uppifrån, "inåt", inte åt motsatt håll som det ju blir när man hänger kameran i fästet. Är man osäker så är det ganska smidigt att "säkra" kameran med en liten slinga som löper runt remmen och som fästs i en av kamerans vanliga remfästen.

Kanske tänkvärt.
 
Dessutom var det väl Rommel (?) som hade en tråd om extendrar (?) som har en stor knapp för att ta loss och att man kan komma åt den när den hänger upp och ner.
 
Efter att ha testat både Black Rapid och Joby köpte jag en Joby.
Den satt bättre och det var perfekt att kunna låsa den tight mot kroppen.
 
Det är omöjligt såvida man inte har grejer hemma. Ville så en sådan och jag kände en sömmerska. Men materialet som krävdes för komfort, styrka och kvalité (samt snygghet) kostar en del. Blir klart billigt att göra många om man köper in. Men att göra en enda blir dyrt.
Sen tillkommer skruv och hasp av nåt slag.Sedan spännena om man vill låsa kameran som i black rapid.
Allt om sagt blir billigt om man köper in kvantiter, men dyrt om man bara ska göra en.

/Stefan

Själklart hjälper det om man har saker hemma, och visst hade jag vissa saker i gömmorna. Här är "materiallistan":

Köpte en spännrem på Classe (kostar idag 26 kr för 3,5 meter) och en snabblänk (15kr, brottsgräns 1200kg).

Till detta använde jag även ett gammalt kasserat bilbälte (för komfort vid axeln) och en roterande öglekonstruktion (så att kameran kan rotera utan att skruva loss snabbfästet) jag hittade i farsans verktygslåda.

Som fäste använder jag snabbplattan till mitt stativ...

Allt som allt 41 kr (dock inte inräknat sytråden).
 
Fortsätt med det. Nästa gång du skall till Mattsons för att "testa" något kanske de inte finns kvar. Fan vad gnidet för 50 spänn.

"Showrooming" kallas det visst för numera. Det är nog enda sättet för detaljhandel att överleva i framtiden. Ett centralt lager med beställning via internet och leverans via post och ett flertal "butiker" som bara förevisar produkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.