Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåstick?!

Produkter
(logga in för att koppla)

lottaje

Avslutat medlemskap
Bilderna blir blå!
Den ena värre än den andra.
Vägrar efterbehandla i datorn - vill ställa in kameran så det blir bra.
Vitbalansinställa på ljusblå T-shirt känns lite väl otympligt "i fält".
Andra idéer???

Bilagor

• liten anka.jpg
    liten anka.jpg
    23.9 KB · Visningar: 590
lottaje skrev:

Vitbalansinställa på ljusblå T-shirt känns lite väl otympligt "i fält".

Varför ställa in vitbalansen på nåt ljusblått? Det heter ju vitbalans..

Kör AWB!
Eller ta med dig ett 18%-gråkort.

Ett annat trick är "pringlestricket", man använders dessa semigenomskinliga plastlock till pringlesrören. Väljer Custom WB på kameran, håller pringleslocket mot linsen, så att den täcker helt och ställer in WB:n på det sättet. Fungerar fint. Jag har alltid ett pingleslock med mig i fotoväskan ifall jag hamnar nånstans med svårt ljus.

Senast ändrad:
Alltså.. menar du att du ställer in vitbalansen på en BLÅ tshirt? Det är ju liksom meningen att du ska ställa in den på något som är vitt :) Ha med dig ett vitt A4-ark eller liknande. Inte så svårt att ha med sig överallt :)

Lycka till

Köp ett gråkort som du mäter vitbalansen mot. Det ger dig perfekt resultat. Alternativt fotar du i RAW om du har möjlighet. Då justerar du vitbalansen i efterhand. Det är inte alltid man vill ha "perfekt" vitbalans, utan kanske lite rödare ton för att få mustigare porträtt eller allt efter smak...

Mvh /Peter

Bilden ovan är AWB - å hur bra blev den??

Vid UV-foto funkar det att lura kameran att ljusblått är vitt för att få mindre blåstick - kunde ju funka på land också tänkte jag.

Pringelslock å 18% gråkort skall inhandlas - återkommer med utvärdering! *ler*

Tack för tipsen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar