Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blåstick?!
- Trådstartare lottaje
- Start datum
Scratchen
Aktiv medlem
lottaje skrev:
Vitbalansinställa på ljusblå T-shirt känns lite väl otympligt "i fält".
Varför ställa in vitbalansen på nåt ljusblått? Det heter ju vitbalans..
Kör AWB!
Eller ta med dig ett 18%-gråkort.
Ett annat trick är "pringlestricket", man använders dessa semigenomskinliga plastlock till pringlesrören. Väljer Custom WB på kameran, håller pringleslocket mot linsen, så att den täcker helt och ställer in WB:n på det sättet. Fungerar fint. Jag har alltid ett pingleslock med mig i fotoväskan ifall jag hamnar nånstans med svårt ljus.
Senast ändrad:
TobiasAson
Ny medlem
Alltså.. menar du att du ställer in vitbalansen på en BLÅ tshirt? Det är ju liksom meningen att du ska ställa in den på något som är vitt Ha med dig ett vitt A4-ark eller liknande. Inte så svårt att ha med sig överallt
Lycka till
Lycka till
peter_wahlström
Aktiv medlem
Köp ett gråkort som du mäter vitbalansen mot. Det ger dig perfekt resultat. Alternativt fotar du i RAW om du har möjlighet. Då justerar du vitbalansen i efterhand. Det är inte alltid man vill ha "perfekt" vitbalans, utan kanske lite rödare ton för att få mustigare porträtt eller allt efter smak...
Mvh /Peter
Mvh /Peter
lottaje
Avslutat medlemskap
Bilden ovan är AWB - å hur bra blev den??
Vid UV-foto funkar det att lura kameran att ljusblått är vitt för att få mindre blåstick - kunde ju funka på land också tänkte jag.
Pringelslock å 18% gråkort skall inhandlas - återkommer med utvärdering! *ler*
Tack för tipsen!
Vid UV-foto funkar det att lura kameran att ljusblått är vitt för att få mindre blåstick - kunde ju funka på land också tänkte jag.
Pringelslock å 18% gråkort skall inhandlas - återkommer med utvärdering! *ler*
Tack för tipsen!