Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåstick vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

perlind

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta är rätta platsen att ta upp mitt problem, men jag gör det ändå: när jag skriver ut bilder, får de ett ilsket blåstick. särskilt när jag skriver ut svart-vita bilder. Då är det extremt störande. Vad kan nu detta bero på? Bläckpatronerna är halvfulla enligt skrivarens diagnostikprogram. Papperen är samma som jag alltid använt (jag har alltså inte fått blåstick förr, det har dykt upp nu helt plötsligt). Är det bläcket som är dåligt, tro. Det kommer från Inkclub. skrivaren är en HP psc 2175 och bilderna behandlas i Photoshop CS2.
Jag har försökt kalibrera skrivaren, men det verkar inte hjälpa. Någon som har samma problem och lyckats lösa det?
 
Låter som brister någonstans i färghanteringskedjan. Kalibrering/profilering av skärm och skrivare (olika profiler för olika papper och bläckpatroner) är mycket viktigt. Andra saker som kan gå fel är inställningar i photoshop och skrivardrivrutiner. Även betraktningsljuset spelar roll, exempelvis lysrörsljus kan ställa till det.

Finns mängder med information på forumet, eller varför inte Stefan Ohlssons utmärkta artikelserie.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.