ANNONS
Annons

blåst av ImageJoker.de?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Hej, beställde (och betalade) ett Sigma 15-30mm objektiv till KonicaMinolta i början av februari. Enligt hemsidan var leveranstiden 4-7d dagar (liefertermine) och linsen fanns tillgänglig på centrallagret. Jag väntar fortfarande...Har varit i kontakt med företaget flera gånger via epost och fått olika besked från allt är OK, till att det är försenat, i ett sista svar skulle dom ge en leveransdatum inom ett par dagar, nu har jag väntat över en månad på det svaret. Jag har nu skrivit att jag vill ha mina pengar tillbaka eftersom dom inte verkar kunna leverera detta objektivet och nu svara dom överhuvudtaget inte. De e inte utan att man blir sur och förb...Någon som vet något om detta företaget eller har nån ide om hur man kan gå vidare?
Bengt
ps dom anger fortfarande leverans tiden till 4-7 dagar på sin hemsida
 
Genom tyska nic-sökningen http://www.denic.de/de/index.html kan du få fram den person

Du behöver inte söka, alla uppgifter finns på deras hemsida!

Bilder Joker.de AG


Hauptsitz Mannheim
Reichenbachstr. 13
68309 Mannheim

Email: [email protected]
Tel: +49 (0)1805-990566
Fax: +49 (0)1805-990588
(12 Ct. / min aus dem dt. Festnetz)

Alleiniger Vorstand:
Oliver Kübe

Aufsichtsratsvorsitzende:
Ursula Kübe

Amtsgericht Mannheim HRB 9729

Steuernummer: 37007/11264

EU-UStID: DE227772559

Konto: 15161701
BLZ: 67090000
Volksbank Rhein-Neckar eG

IBAN: DE04670900000015161701
BIC: GENODE61MA2
 
Jag tror inte du behöver vara speciellt oroligt så länge företaget finns kvar – och det gör det i dagsläge. Vad jag kunde se har man funnits redan 2003 och möjligen ännu längre. Men räknar med att det kan ta tid och det är en del jobb. Tiden är just det som är viktigast för företaget. Man vill låna dina och andra kunders pengar så länge som möjligt. Alla som betalade i förskott. I Tyskland är konsumentskyddet sämre. I regel måste man anlita en advokat som skickar ett betalningsföreläggande till företaget. Och då brukar pengarna komma tillbaka. Inget olagligt men mycket otrevligt.

Läser man kundernas recensioner så framkommer nästan alltid samma mönster. Priset för varan är bland de lägsta i Tyskland och varan finns på deras ”centrallager” vilket betyder i klartext att man måste beställa den från respektive leverantör!!! Många som inte betalade i förskott har fått sina varor relativt snabbt även om någon fick en begagnad kamera. Av 150 recensioner jag läste var det 74 negativa och majoriteten av dessa handlade just om samma sak – kunden hade förskottsbetalat och inte fått några varor på flera månader och till slut svarade företaget inte längre på mail.

Det tycks ha blivit allt mer vanligt att finansiera sin it-handelsverksamhet med hjälp av lånade pengar från sina kunder. Det finns många exempel på detta. Imagejoker.de (samma företag finns även under Bilderjoker.de) tycks tillhöra denna kategori. Svarte Petter hade kanske varit ett mer rättvist namn.

Så ett gott allmänt råd är att Aldrig betala i förskott om du inte känner till företaget. Och måste du verkligen göra det – gör det endast via kontokort Visa, Mastercard m.m. I Sverige har du möjligheten att reklamera ditt köp av vara/tjänst inom 3 månader hos kontoförtaget. Det räcker med att du inte fått det du betalade för. Gäller givetvis även köp utomlands.

När det gäller köp i Tyskland kan jag rekommendera pixxass.de. De är snabba, bra service, bra priser dock inte marknadens lägsta, och man har möjlighet att varan kommer med efterkrav för 10 Euro extra.

Bengt! I fall du inte fått rätsida ännu kontakta mig [email protected] . Kanske jag kan hjälpa till.
 
Hej. Fick rådet av konsument europa att hänvisa till ett eu direktiv och vips så har dom svarat, köpet är hävt och jag väntar nu på mina pengar...jag tror det tar två till tre bankdagar innan pengarna kan vara på mitt konto, hoppas nu det också fungerar.
Manfred, tack så jättemycket för hjälperbjudandet!
Bengt
 
Kontaktade företaget och hänvisade till ett EU direktiv och nu svarade dom. Köpet upphävdes, jag mailade över IBAN numret och pengarna skulle återbetalas, enligt direktivet snarast möjligt senast inom trettio dagar. Inga pengar-trots två påminnelser så jag fick maila över alla uppgifter till konsumenteuropa som (tror jag) överlämnade detta till tyska motsvarigheten och idag fanns pengarna på mitt konto.
Det objektiv som enligt hemsidan skulle levereras inom 7 dagar blev inget objektiv utan över ett halvårs väntan-på att få tillbaka pengarna...Inte ändrade dom uppgifterna på hemsidan heller.
Jag kan bara uppmana att inte göra om mitt misstag och köpa er fotoutrustning genom detta företaget
Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.