ANNONS
Annons

Blåskärm, Äntligen :-) Behöver uppslag.

Produkter
(logga in för att koppla)
. Så 3,5 timmar till fullt installerad dator och man hinner med massor av saker medans den jobbar.

3,5 timmar åt skogen om det nu är minneskretsen det är fel på....

Min erfarenhet är att blåskärm i moderna OS sällan löses med ominstallation. Orsaken är - oftast - hårdvara och då hjälper inte ominstallation.

I äldre OS, typ Win 95/98 var det mycket vanligare med blåskärm pga av mjukvarufel som kunde avhjälpas med ominstallation.

Men visst, ibland kan en ominstallation hjälpa. Innan dess bör man dock prova systemåterställning tycker jag.

3,5 timmar åt skogen om det nu är minneskretsen det är fel på....

Min erfarenhet är att blåskärm i moderna OS sällan löses med ominstallation. Orsaken är - oftast - hårdvara och då hjälper inte ominstallation.

Jag är också inne på att det är hårdvara.. ram-minnet eller hårddisk. ;-)

Och om det skulle vara hårddisken, så ser jag inte varför han ska göra en backup på den..

Om hårddisken är boven finns det väl all anledning att göra en backup på de filer som ligger där!

Det är väl bara jag som är van att inte ha några viktiga filer på C: (operativsystem-disken), sen man körde 98/XP..
Nu var det ju så att det var viljan att inte behöva installera om som jag tog fasta på.. inte att det är en massa annat som behöver backas upp.
Om det finns, så självklart att göra backup på dessa.. men inte ett trasigt OS.

Jag har haft både blåskärm och fyrverkeriblinkande skärm och till och med moment där datorn själva har bootat om efter frysning. Diagnosen blev till slut att drivrutinen till grafikkortet krånglade (eller att grafikkortet inte drar helt jämt med någon annan, okänt vilken, komponent).
Problemen blev allvarligare efter att jag uppdaterat grafikkortets drivrutin, efter att datorn uppmanat mig att göra så.
Avinstallerade (nya) drivrutinen efter konstens alla regler (med DriverSweeper från Phyxion.net) och återinstallerade den gamla från medlevererad installationsskiva.

Win7-64, Nvidia

Wow - för mig är alltid en ominstallation det absolut SISTA jag gör - blinkar nog ganska många gånger innan jag tar till det drastiska steget! :)

Jag med. Det absolut sista jag vill göra. Tar inga 3 timmar för mig tills allt är uppe. Massor av småsaker som skall installeras. Alla Actions i PS är ett exempel...... Hemska tanke. Bara att komma ihåg alla små saker som jag gjort med min dator för att få den som jag vill.... Vill minnas att det tog ett par dagar innan ALLT fungerade som jag vill när jag bytte från XP till W7 förra året. Därav min önskan om att ev klona systemdisken. Det skulle gå avsevärt snabbare

Hur som helst så petade jag i mina lånade minnesbankar i den krånglande datorn och peppar peppar, det verkar som om den fungerar nu. Skall köra lite mer av den sortens arbete som skapade blåskärmen tidigare. Speciellt export från LR gav många bluescreens.

ps. rotade igenom mitt kvittoarkiv efter ett förlagt presentkort alldeles nyss. Gissa vad jag hittade!?! Kvittot på mina minnesmoduler. Står tydligt "ett års garanti" och inköpsdatumet? 2010-11-20 :) Ibland har man tur....

Hej!

Jag skulle lämnat in datorn, antingen till tillverkaren om de har support annars till någon lokal datafixare vilket det brukar finnas på de flesta orter.
Jag har också varit i situationer där jag ägnat dagar och nätter åt att lösa problem med krånglande datorer och ominstallationer mm. Men sen insåg jag att det faktiskt är värt pengarna att istället lämna in datorn och slippa lägga en massa tid själv. Bara man är tydlig med att de måste ta en backup innan de börjar mecka!

Vad jag förstått är det närmast rutin att de börjar med ominstallation på windowsdatorer. Jag har läst och hört om många fall genom åren där någon lämnat in datorn för skitsaker som uppgradering av RAM, optiskenhet, installation av ett PCI-kort, byte av grafikkort eller liknande och fått tillbaka datorn med en ren windowsinstallation. I det finstilta brukar de i varje fall tidigare ofta skriva att kunden förutsätts ha säkerhetskopior på all data och ha kvar alla programskivor för att de inte kan garantera att det finns kvar.
Nu har jag inte läst så många sådana historier senaste tiden, men det beror nog mer på att jag trappat ner på kvälls och datortidningar, både på nätet och på papper.

Det måste väl gå att göra en backup av ett fungerande system även med Windows? Själv kör jag Linux och ser till att alltid ha en ganska färsk kopia av mitt system på en lös hårddisk. Blir det något strul med systemet, som jag inte kan lösa med hjälp av mitt eget huvud, så kör jag in backupen och är igång igen på mindre än en kvart.
Brukar förvåna mig över sk datorhaverier som jag läser att företag råkar ut för. De brukar ta flera timmar, eller dagar, på sig att komma igång. Då brukar jag undra hur kompetenta datorvårdare de har.

För att gör en systembackup med linux startar jag bara upp ett annat system (har två tre stycken på hårddisken) eller en cd med ett system. Sedan kör jag med filhanterare över systemet till backupdisken.

Det måste väl gå att göra en backup av ett fungerande system även med Windows?

Självklart går det att göra en backup på Windows. Men nu var frågan om att göra backup från en hd, som kanske var korrupt. Då backar man upp de korrupta filerna också och är tillbaka på ruta ett..
Nu var det inte så i detta fall, utan dåliga ram-minnen.. som tur var.

Självklart går det att göra en backup på Windows. Men nu var frågan om att göra backup från en hd, som kanske var korrupt. Då backar man upp de korrupta filerna också och är tillbaka på ruta ett..
Nu var det inte så i detta fall, utan dåliga ram-minnen.. som tur var.

Jag tänkte på framtiden. Att ha en backup tycks inte vara självklart...

Jag tänkte på framtiden. Att ha en backup tycks inte vara självklart...

Det är nog väldigt olika vad folk har för backuper.. men, om man ska göra backup på ett OS, ska man göra det innan hd:n havererar.. ;-)

Själv har jag bara backup på mina bilder och andra viktiga filer som jag inte vill förlora, i en eventuell hd-krasch. Sen sparar jag inga viktiga filer på OS-disken.

OS-disken har jag inte brytt mig om att göra backup på då jag ändå, som jag sa innan, inte tycker det är så farligt jobbigt att installera om..

Hm, felmeddelandena på en Bläskärm är inte kinesiska. Skriv av vilken modul och felkod och googla och det kommer med stor sannolikhet stå var man skall leta felet. Blåskärm beror nästan alltid på trasig hårdvara eller drivrutiner.

0x0000001E tex kan vara fullt på disken, fel på drivare eller BIOS om man får tro google. Beror lite på stopkoden. Jag håller också med om att ominstallation kommer inte hjälpa ett dugg. Ominstallation är bara vettigt om man kollrat bort sig med allt och vill totalrensa.

Jag har länge också haft en misstanke att Windows är väldigt dålig på att berätta om diskar är på väg att går sönder. En disk som måste ta om läsningar och skrivningar brukar upplevas som seg som attans, väldigt mycket timglas och det kan vara vilken disk som helst. En dålig andradisk sänker windows lika mycket som systemdisken. En sådan disk passerar även testprogram utan att visa fel, tyvärr.
När läsning eller skrivining tas om för många gånger vurpar windows med blä-skärm och stopkod.
Jag har själv nyss tex väckt en dator från medvetslöshet helt enkelt genom att dra ur andradisken ur datorn och plötsligt gick den som tåget. Mysterium? Ja, kanske det.

Som sagt, gissa inte utan skriv av koderna på skärmen och googla. (Fota gärna av skärmen, för man glömmer fort, och en hel del meddelanden är snarlika och man minns fel).

Edit, om man startar performansmontorn och sätter lite rätt kurvor märker man att diskcache (write ahead-nånting finns också) står på fullt hela tiden. Nu har jag inte dessa framför mig men på min dator var den gul linje (hehe?) och det var inte många gånger den lämnade taket. Varje gång som gula linjen lämnade taket, försvann timglaset helt i synt med linjen. Nåja, detta stycke har kanske inte helt med saken att göra.

Senast ändrad:
ps. rotade igenom mitt kvittoarkiv efter ett förlagt presentkort alldeles nyss. Gissa vad jag hittade!?! Kvittot på mina minnesmoduler. Står tydligt "ett års garanti" och inköpsdatumet? 2010-11-20 :) Ibland har man tur....

Nu vet jag att du har butiksgaranti kvar men det är inte ovanligt att tillverkaren har extra garanti. Ibland "livstidsgaranti" vilket nog betyder 5-6år.

Bara för att:
All användardata var uppbackade. Dvs dokument, bilder etc. Det jag ville åt var att då mitt system kraschade då och då och inte hela tiden så antog jag att diskens data var ok. OM jag hade kunnat kopiera systemdisken i sin helhet så skulle jag spara en himla massa tid och arbete. Det finns en funktion i W7 som heter systemavbildning. Gjorde en sådan men behövde inte använda den. Är det någon som har koll på om det skulle gå att använda i mitt fall?

Faktum är att det finns massor av funktioner i W7 som i alla fall saknades i XP (Vista har jag inte en susning om) när det gäller felsökning. När jag blev tvungen att grotta in mig i detta så hittade jag en hel del matnyttigt

Stoppkoderna då? Jo de är spännande och faktiskt riktigt bra (oftast). Jag brukar ta för vana att Googla på dem när de uppenbarat sig. Oftast får man ett vettigt svar. Speciellt om du råkar ha sådan tur att svaret finns hos Microsoft. I mitt fall nu senast så skrev MS ingenting om dessa. Google hänvisade till diverse användarforum och svaren jag fick var precis så luddiga som du skrev ovan. 0X0000001E kunde i princip vara precis vad som helst.

Ominstallation av Windows är något som jag drar mig för in i det längsta. Inte själva W7 utan allt runtomkring. Att installera W7 från en skiva tar ca 30 minuter men det är efter detta som eländet börjar. Alla uppdateringar brukar kräva 0,5 GB data eller så. Tre fyra win update med omstart efter varje. Samma sak med de flesta programmen. Office, Adobes sviter mfl fungerar på samma sätt numera. Konfiguration av diverse e-mailkonton, ftp programet etc kräver att jag plockar fram pärmen med pappren för att hitta alla koderna. Efter detta så kommer alla användarinställningar, konfiguration av nätverket. Mest bestående av mappning av nätverksenheter. Inga stora saker var för sig men tillsammans betyder det ett par dagars arbete innan allt är uppe. Jag skall ju hinna äta, sova och arbeta under tiden

En sista uppdatering av förloppet.

Jag hittade som bekant kvittot och när jag åkte tillbaka till butiken där jag köpte minnet så fick jag mig en riktig trevlig överaskning. De minnen jag hade fanns gietvis inte kvar i sortimentet men slantarna de kostade räckte idag knappt ett år senare till ett par minnesbankar med dubbla storleken och snabbare sådana. DDR2 800 vs DDR3 1300. Fantastiskt...

En sista uppdatering av förloppet.

Jag hittade som bekant kvittot och när jag åkte tillbaka till butiken där jag köpte minnet så fick jag mig en riktig trevlig överaskning. De minnen jag hade fanns gietvis inte kvar i sortimentet men slantarna de kostade räckte idag knappt ett år senare till ett par minnesbankar med dubbla storleken och snabbare sådana. DDR2 800 vs DDR3 1300. Fantastiskt...

Nu blev jag lite fundersam.. Du hade DDR2 innan och fick nya DDR3 från affären?
Fick du nytt moderkort också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar