Hm, felmeddelandena på en Bläskärm är inte kinesiska. Skriv av vilken modul och felkod och googla och det kommer med stor sannolikhet stå var man skall leta felet. Blåskärm beror nästan alltid på trasig hårdvara eller drivrutiner.
0x0000001E tex kan vara fullt på disken, fel på drivare eller BIOS om man får tro google. Beror lite på stopkoden. Jag håller också med om att ominstallation kommer inte hjälpa ett dugg. Ominstallation är bara vettigt om man kollrat bort sig med allt och vill totalrensa.
Jag har länge också haft en misstanke att Windows är väldigt dålig på att berätta om diskar är på väg att går sönder. En disk som måste ta om läsningar och skrivningar brukar upplevas som seg som attans, väldigt mycket timglas och det kan vara vilken disk som helst. En dålig andradisk sänker windows lika mycket som systemdisken. En sådan disk passerar även testprogram utan att visa fel, tyvärr.
När läsning eller skrivining tas om för många gånger vurpar windows med blä-skärm och stopkod.
Jag har själv nyss tex väckt en dator från medvetslöshet helt enkelt genom att dra ur andradisken ur datorn och plötsligt gick den som tåget. Mysterium? Ja, kanske det.
Som sagt, gissa inte utan skriv av koderna på skärmen och googla. (Fota gärna av skärmen, för man glömmer fort, och en hel del meddelanden är snarlika och man minns fel).
Edit, om man startar performansmontorn och sätter lite rätt kurvor märker man att diskcache (write ahead-nånting finns också) står på fullt hela tiden. Nu har jag inte dessa framför mig men på min dator var den gul linje (hehe?) och det var inte många gånger den lämnade taket. Varje gång som gula linjen lämnade taket, försvann timglaset helt i synt med linjen. Nåja, detta stycke har kanske inte helt med saken att göra.