Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blåskärm, Äntligen :-) Behöver uppslag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Datorn fungerade klockrent under ca 8 månader och fungerar perfekt med lånade DDR2 istället för de trasiga. Efter reklamationen och nya DDR3 så går det lika klockrent igen. Bios var av den allra senaste verisonen och inga justeringar var gjorda i bios varken före, under eller efter blåskärmen. Förutom uppgraderingen till senaste version då.

Faktum är att jag gjorde ett mistag när jag köpte mitt ASrocks moderkort. http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=g41c-gs Letade efter ett rimligt framtidssäkert kort när jag köpte det. Det var ett uppgraderingsprojekt och jag var ute efter ett kort som kunde hantera några "gamla" prylar jag hade hemma. Såg att det klarade av 16GB minne och att det hade 4 minnesbankar. Siktade in mig på 8 GB minne vilket jag hade hemma i form av 4 st DDR2, 2 GB. Problemet var att när jag packade upp det så insåg jag att det visserligen hade fyra minnesbankar men två för DDR och två för DDR3. Det går inte heller att kombinera de två typerna. För att få 16GB så måste jag köpa två 8GB moduler och de är rätt svåra att hitta även nu men nästintill omöjliga för ett år sedan. Även 4GB modulerna ansåg jag vara för dyra vid tillfället till det jag behövde datorn till. Det blev två DDR2 2 GB. Nu är de utbytta mot två st DDR3 4GB.

Senast ändrad:
Efter att nu ha kört ett par dagar med min "nya" dator så måste jag säga att skillnaden på 4Gb ram och 8 GB är i vissa fall jättestor. Mycket större än vad jag trodde. Kör W7U 64bit på en DualCore 3Ghz dator med vanliga svenssondiskar.

LR startar numera på 5-6 sekunder. Ps CS5 drar igång på ca 3-4 sekunder. Tidigare låg tiderna på 15-20 sekunder. Alla justeringar i LR sker helt utan fördröjningar vilket de gjorde tidigare även om det inte på något sätt upplevdes som trögt.

Jag har alltså inte gjort något förutom att jag petat in 8Gb DDR3 1333 minne istället för 4Gb DDR2 800 minne.

Efter att nu ha kört ett par dagar med min "nya" dator så måste jag säga att skillnaden på 4Gb ram och 8 GB är i vissa fall jättestor. Mycket större än vad jag trodde. Kör W7U 64bit på en DualCore 3Ghz dator med vanliga svenssondiskar.

LR startar numera på 5-6 sekunder. Ps CS5 drar igång på ca 3-4 sekunder. Tidigare låg tiderna på 15-20 sekunder. Alla justeringar i LR sker helt utan fördröjningar vilket de gjorde tidigare även om det inte på något sätt upplevdes som trögt.

Jag har alltså inte gjort något förutom att jag petat in 8Gb DDR3 1333 minne istället för 4Gb DDR2 800 minne.

Då har du ju skaffat 66% snabbare minne också, fixar moderkortet och processorn det, så kommer nog största prestandaökningen pga det istället för mängdökningen.

/Karl

Det finns ju som bekant en prestandamätare i W7. Den visar en ökning från 4,5 till 6,3 i minnesåtgärder per sekund så det ligger säkerligen något i det du säger...

Hur som helst så var det värt pengarna :) kostade mig absolut ingenting förutom lite diesel till bilen för att åka till affären o byta ut de trasiga

Det finns ju som bekant en prestandamätare i W7. Den visar en ökning från 4,5 till 6,3 i minnesåtgärder per sekund så det ligger säkerligen något i det du säger...

Hur som helst så var det värt pengarna :) kostade mig absolut ingenting förutom lite diesel till bilen för att åka till affären o byta ut de trasiga

Det låter som ett helt ok pris.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar