Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blå himmel med D70... [Frågor]

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Någon som inte har problem med att få till en snygg blå himmel?

Verkar helt omöjligt att få en snygg blå himmel med D70:n utan att underexponer JÄTTEmycket (gäller i de flesta lägen).

Min fråga till er andra D70 användare:

Hur gör ni för att få en snygg blå himmel utan att resten av bilden är underexponerad/för mörk?

1. Använder filter. - Vilket filter?
2. Tar en bild och fixar till den i datorn. - Med vilket program och hur?
3. Tar två olika exponerade bilder och mixar dem i datorn. - Med vilket program och hur?
4. Använder en speciell Custom Curve i kameran. - Vilken?
5. Annat. - VAD??

Vore VÄLDIGT tacksam för så många och utförliga svar som möjligt! :)

har iofs Canon, men det spelar ingen roll

avtonat gråfilter eller alt 3 ger bäst resultat.

Jag skulle säga att det är kombination av de nämnda metoderna.

1. Avtonat grå filter funkar bra. Även polarisationsfilter är bra att ha (funkar bäst vid 90 grader till solen).

2. PS är ett bra program.;-) Finns massor med metoder. Jag tror om du söker på Google "enhance blue sky photoshop" kommer du att få en hel del tips.

Om du fotograferar i RAW RawShooter Essentials kan fixa en hel del för dig (outdoor Appearance t.ex.).

3. Det går också bra att göra så. PS funkar bra även här. Man lägger bilderna i olika lager och gör en lagermask på den översta som man målar bort på ställen man vill.

4. Det kan man nog göra. En som sänker kontrasten. Men jag skulle föredra att göra det efteråt i exempelvis PS.

5. Du kan fotografera i RAW, exponera efter himmeln och framkalla de med olika kompensation. Sedan se punkt 3.

Se även ett exempel på en mycket kontrastrik bild. Här använde jag punkterna 1 (polarisationsfilter), 2 och en del av 5.

Tack Timour för ditt utförliga svar!

Jag kör med PS 7.0 (och NC4) men har ännu inte orkat fördjupa mig i dess funktioner ännu men jag antar att jag måste göra det framöver...

:)

Man kan, med D-Lighting, i NC4 (eller för den delen Shados & Highligts i PS (vet inte om den finns i 7:an dock)), dra fram väldigt mycket information i skuggorna. Att "öka exponeringen" ett steg ska inte vara några större problem utan att bruset blir för högt, om bilden är tagen på ISO200 eller 400.
Man kan ju även göra två framkallningar i RAW-konvertern.
På denna bild har jag använt D-lighting och lättat upp skuggorna till höger en aning:
http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/Misc/Fengerfors/index.html

Är det väldigt höga kontraster så är IMO, två exponeringar det bästa och mest flexibla alternativet. Avtonat gråfilter funkar ju att använda ibland, men på bilder som denna http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/Misc/Fengerfors/index.html är det en aning knepigt att få till det med ett sådant. :)
Här är ett exempel till där ett avtonat gråfilter kanske inte hade varit önskvärt:
http://dumbo.mine.nu/bilder/test__.jpg
Molnen längst upp hade blivit mer eller mindre svarta. (Kanske kan vara effektfullt iofs men... :)

Vad gäller custom curves så påverkar de inte rådatat på något sätt öht. Det är bara färdigprocessade JPEG-bilder som påverkas (även preview-bilden man kan titta på på displayen om man skjuter RAW). Bäst att ha "normal" kurva om man skjuter RAW alltså.

JOOO skrev:
Hur gör ni för att få en snygg blå himmel utan att resten av bilden är underexponerad/för mörk?
Jag vet inte riktigt vad du menar med snygg blå himmel, men själv tycker jag att D70:ns himmel är för grå. En lösning är då förstås att inte fota JPEG utan välja ett råkonverteringsprogram som ger bra drag i ljusblått. Jag har tyvärr inte testat olika program så jag har inga tips om det. Exempelbilderna nedan är från mitt egna program.

Den understa varianten är ju för mörk, men om det var en sådan himmel du var ute efter så gäller tipsen som redan skrivits här i tråden.

Bilagor

• himmel.jpg
    himmel.jpg
    31.4 KB · Visningar: 699
kaw skrev:
Nyfiken på åsikter om bild1 vs bild2 ovan.
Svårt att säga med så små bilder men med min begränsade erfarenhet av blå himlar med D70:n så ser alla bilder bra ut... (börjar tro att det är något fel med min kamera som tycks ge en extremt vit himmel).

Med din beskrivning har det sannolikt väldigt lite med kameran att göra utan mer med de ljussituationer du fotograferar i. Ljuset är mycket viktigare än tekniken i så gott som all fotografi.

jimh skrev:
Med din beskrivning har det sannolikt väldigt lite med kameran att göra utan mer med de ljussituationer du fotograferar i. Ljuset är mycket viktigare än tekniken i så gott som all fotografi.
Jo jag är medveten om ljusets betydelse. Jag har dock testat att fota i många olika typer av ljusförhållanden vid olika tidpunkter på dygnet i olika vinklar i förhållande till solen med olika exponeringar och min slutsats är att min D70 tar betydligt vitare himlar (i kameran) än någon annan kamera jag har stött på... Det behöver ju inte betyda att det är något "fel" på kameran utan kanske är en "egenskap" som alla D70 har. Vad vet jag. ;)

Inga filter. Efterbehandlingen består bara i att jag justerat kontrasten genom att lägga på en S-kurva i curves.

Tar man däremot mot, eller nästan mot, solen så blir det ju svårare. Jag hade inget bra exempel på det tillgängligt för tillfället bara.

Testbild 1
Direkt från kameran, endast förminskad (tog JPEG bilden istället för RAW).
EXIF borde synas.

Bilagor

• dsc_2544.jpg
    dsc_2544.jpg
    53.7 KB · Visningar: 305
Ja, det är ju typexempel på när det dynamiska omfånget inte räcker till. Molnen är (förhållandevis) ljusa för att solen lyser upp dem, men det tränger inte ner tillräcklgit mycket ljus för att lysa upp marken, framför allt i skuggor, som på högersidan av tåget tex. Särskilt inte såhär när ljust kommer från sidan/snett framifrån. Rakt mot solen är ju ännu värre såklart. Detta fenomen skulle du råka ut för med vilken digitalkamera som helst.

Har skulle två/flera ihoplagda exponeringar vara att föredra.

Sen blir ju inte himmeln fint blå om det är moln heller. ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto