Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bländartal/ljusstarka/svaga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ellienor

Medlem
Det är en sak som jag funderar på..vet inte om jag fattat rätt!!

Om man jämför ett ljusstarkt objektiv tex 80mm f1,8 med ett sämre tex 80mm f4....ger det ljusstarkare objektivet mer ljus även om man fotar med bländare f11 tex???.

en sak till jag funderat på.

har läst någonstans att skärpan blir sämre igen mot slutet av bländarskalan..mao vilket bländar tal är bäst när man ska fota landskap och vill ha skärpa från kameran och kanske 1km bortåt

beror det på vad skalan går till eller finns det ett "gyllene tal"
har tex ett objektiv som går till f32

ellinor

En sak är iaf att alla objektiv har en bästa bländare..finns nog inga listor över detta utan det är nåt man får pröva sig fram med.

Hej!

Nej, ett ljusstakt objektiv är bara ljusstart på stora blädare, så att säga. På bländare 11 släpper alla objektiv igenom lika mycket ljus.

Det där med skärpedjup är lite kruxigare, är inte riktigt lika säker på det här, men nånstans i mitten av skalan brukar vara där dom är som skarpast, men ett bra tal att gå på är bländare 8, det brukar vara den bästa. Det skiljer sig från objektiv till objektiv.

Lycka till med fotograferandet
Jonas

Det är en sak som jag funderar på..vet inte om jag fattat rätt!!

Om man jämför ett ljusstarkt objektiv tex 80mm f1,8 med ett sämre tex 80mm f4....ger det ljusstarkare objektivet mer ljus även om man fotar med bländare f11 tex???.

en sak till jag funderat på.

har läst någonstans att skärpan blir sämre igen mot slutet av bländarskalan..mao vilket bländar tal är bäst när man ska fota landskap och vill ha skärpa från kameran och kanske 1km bortåt

beror det på vad skalan går till eller finns det ett "gyllene tal"
har tex ett objektiv som går till f32

ellinor

Nej, f/11 kräver samma tid/ISO på båda, alltså det är lika. Den ljusstarkare ger möjlighet till kortare skärpedjup och på en spegelreflexkamera får du även ljusare sökarbild. Ljusstarka objektiv är ofta av bättre kvalite och dyrare än de långsammare objektiven, men det finns massor av undantag.

edit: angående optimal skärpa, så brukar objektiv vara bäst nedbländat ett par steg från fullt öppet. Här finns massor av undantag också, men de flesta är skarpast runt f/5,6-f/8. Ett exponerigssteg är en halvering eller dubblering av ljusmängden. Gäller även tid och ISO.

Det bländartal som står på objektivet anger största möjliga bländare.

Om du fotograferar med samma bländare (t.ex. f/8) på två olika objektiv som har olika maxbländare så släpper dom in lika mycket ljus.

EDIT: OK, det var visst några som hann före. :)

ok jag fattar då med ljusstyrkan!!

Jonas skriver att bländare f8 är ett bra värde..

ur vilken synvinkel menar du då?...knivskarp skärpa där du lägger fokus eller långt skärpedjup???

ellinor

Skärpedjupet blir större ju mindre bländare du har.
Men någonstans runt f/11 brukar diffraktion, som uppkommer när ljus passerar genom små hål, börja påverka skärpan negativt. Därför blir det mer som blir skarpt med en ännu mindre bländare, men det som blir skarpt blir inte lika skarpt.
Om nu någon begrep det.

Tja, mindre bländare (större f/tal) ger längre skärpedjup, alltså större del av bliden som hamnar i det skarpa området. Det beror på att allt ljus passerar genom dom skarpa delarna av objektivet. Fast det betyder inte alltid att skärpan blir bättre. Bländare 8 brukar ligga nånstans under mitten av bländarskalan på ett objektiv, och det är runt 8 som skärpan blir som bäst på dom flesta objektiven. Skärpedjupet ökar ju som sagt ju mer du bländar ner. Men om du fotar på oändliga avstånd (beroende på optik avstånd större än 3-15 meter, det finns ett tecken för oändlighet på fokusringen) så blir ändå det mesta i fokusoområdet, eftersom skillnaden blir mindre ju längre bort du kommer, så att säga. Fokus hamnar liksom överallt, eftersom objektivet inte kan skilja mellan 100 och 150 meter.

Men F/8 tycker jag är lagom, det brukar jag använda till landskap.
Kom dock ihåg att ju mer du bländar ner, destå mindre ljus kommer in i kameran, och desstå längre slutartid måste du använda för att få rätt exponering.

Mycket att tänka på =)
MVH

Hehe, ja, jag är ju inget vidare på att förklara, men bilden som kommer träffa sensorn har passerat genom mitten av linserna, där skärpan blir som bäst.
Du förstår vad jag menar?
Jag förstår vad du menar, men det är helt fel. Även ett perfekt objektiv som är skarpt hela vägen från mitten till kanterna har skärpedjup som påverkas av bländaren.

Se hur ett objektiv projicerar en enda punkt. Ljuset från denna punkt passerar genom objektivets hela "yta" och träffar sedan en punkt på sensorn. Bakom objektivet kan man tänka sig en två koner; en med basen vid objektivets bländare och spetsen på sensorn och en också med spetsen på sensorn men vänd åt andra hållet. Om man flyttar sensorn, eller troligare fokuserar objektivet annorlunda flyttas konernas spetser jämfört med sensorn. Punkten projiceras nu som en större punkt. När denna punkt är så stor att man inte längre anser den vara skarp har man hittat gränserna för skärpedjupet. Om bländaren nu minskas i storlek maskerar man ljus från objektivets yttre kanter och konen blir därför smalare. Nu kan fokus flyttas mer innan man anser att punkten är oskarp. Skärpedjupet har alltså ökats.

Skärpedjupet blir större ju mindre bländare du har.
Men någonstans runt f/11 brukar diffraktion, som uppkommer när ljus passerar genom små hål, börja påverka skärpan negativt. Därför blir det mer som blir skarpt med en ännu mindre bländare, men det som blir skarpt blir inte lika skarpt.
Om nu någon begrep det.

inte nödvändigtvis f/11.
Det beror på att hålets storlek är för litet, inte att bländartalet är för högt. På ett teleobjekttiv så är det inte nödvändigtvis något diffraktion vid f/16, men på ett vidvinkel så kommer det tidigare.
På kompaktkameror som har objektiv på 7mm t ex så kan det dyka upp diffraktion redan vid f/8 eller lägre.

Kan ju ha fått allt om bakfoten, men jag har fått för mig att det är så det ligger till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar